Goedkope tape echo's

Op dit moment enkele boden gedaan op 2e hands sites.
Mijn vriendin stelde ook al wel voor om een pedaltje te halen inplaats van maar het lijkt me gewoon net iets minder karakter hebben (misschien praat ik me dit wel aan ofzo) Ik weet dus ook eigenlijk niet of het nou echt goede emulaties zijn ofzo.

Ik wil het in ieder geval vooral voor studio gebruik gebruiken dus het hoeft niet compact te zijn ofzo.

Mischien handig om te vermelden wat voor soort muziek ik maak... ik ben vooral geinspireerd door artiesten als flying lotus, machinedrum en daphni dat soort muziek dus.

Er staat een mooie Copicat op MP voor 220 euro ofzo...voor dat soort muziek erg ok

Nogmaals Die El capistan pedaal is echt goed ;), dat ding heeft een nieuwe benchmark of hoe heet dat gezet imo...heeft heel veel karakter en super warm en klinkt wellicht beter dan sommige echte tape echo's.
RE20 en Echo Park zijn ook ok maar die zijn van een iets ouwere generatie en klinken misschien niet echt helemaal 100% overtuigend
Had laatst ook een Eventide Space Factor geprobeerd maar die Tape Echo is een beetje gritty hard...in dat ding zijn de ouwe digitale emulaties weer beter

Ik ga de RE-20 vanavond eens goed onder handen nemen, kijken of die met de strymon mee kan of iets anders heel erg goed doet

Ik ga de RE-20 vanavond eens goed onder handen nemen, kijken of die met de strymon mee kan of iets anders heel erg goed doet

Leuk,

Maar jij zou eens gewoon een RE201 moeten checken.
Ik ben erg benieuwd wat je daarvan zou vinden.

Die vind ik wel gaaf, maar het mechanisch gebeuren is me té veel werk, tapes wisselen, demagnetiseren, onderhoud etc etc. Hoe anaaloog ik ook met andere zaken ben, hier kies ik met m'n kop in het zand voor gebruiksgemak :D

Ow ok, maar dat is best zonde, want zo ontzettend veel werk is dat allemaal niet hoor.
Hier op SF en andere fora wordt natuurlijk geregeld gepost dat er iets mis is.
Maar dat is net als met het NOS Journaal, je meldt wat afwijkt van het gemiddelde.
Gemiddeld loopt een Space Echo een half jaar op een bandje.
Bandjes zijn eenvoudig te koop (10 euro ofzo) en makkelijk erop te leggen.
Een demagnetiseur kost een paar tientjes en heb je maar 1 keer per jaar nodig,

Valt allemaal reuze mee.
Het is bijna net zo veel werk als je tanden poetsen nadat je je bakkes uit het zand heb getrokken zeg maar :P

Er staat een mooie Copicat op MP voor 220 euro ofzo...voor dat soort muziek erg ok

Nogmaals Die El capistan pedaal is echt goed ;), dat ding heeft een nieuwe benchmark of hoe heet dat gezet imo...heeft heel veel karakter en super warm en klinkt wellicht beter dan sommige echte tape echo's.
RE20 en Echo Park zijn ook ok maar die zijn van een iets ouwere generatie en klinken misschien niet echt helemaal 100% overtuigend
Had laatst ook een Eventide Space Factor geprobeerd maar die Tape Echo is een beetje gritty hard...in dat ding zijn de ouwe digitale emulaties weer beter

Ja die heb ik ook gezien en volgens ook op geboden. Ik denk dat ik binnenkort ook ff langs de plaatselijke gitaarwinkel ga om mischien toch wat pedaaltjes te proberen om zeker te zijn van mijn zaken. Zien ze me weer aankomen met een synthje in men tas:o:

en nog een

is toch best smerig en zo'n lekkere vage ahh ahhh ahh ahhh die doorsijpelt op de achtergrond :D

Ik heb gisteren mijn Evans SE-810 helemaal schoongemaakt met perslucht en Kontact90 videospray. Geen krakende potmeters meer en de keuze knoppen storen niet meer.
Eerder deze week al een nieuwe tape erop gelegd, alles schoongemaakt met IPA en geheel gedemagntiseerd.

Klinkt weer als een klok :okdan: Ik zal er van het weekend eens een video van schieten, want er is erg weinig over te vinden op het net.

@ Elektrovolt: Jij hebt een Multivox MX-312 neem ik aan? Dat is dezelfde als de Evans SE-780. Wat zijn die 4 extra knoppen op de multivox? De eerste zijn neem ik aan de afspeelknoppen selecteren, maar wat doen de repeat knoppen? Bepalen die op welke afspeelkoppen de feedback effect heeft?

Ik heb van meerdere mensen goede dingen gehoord over deze. Kan je (of iemand anders) een demootje doen van wat extremere werk? Het gaat mij om live delay time aanpassen en extreme feedback.

@ Elektrovolt: Jij hebt een Multivox MX-312 neem ik aan? Dat is dezelfde als de Evans SE-780. Wat zijn die 4 extra knoppen op de multivox? De eerste zijn neem ik aan de afspeelknoppen selecteren, maar wat doen de repeat knoppen? Bepalen die op welke afspeelkoppen de feedback effect heeft?

inderdaad, de MX-312. De eerste echo en de feedback repeats moet je eigenlijk los van elkaar zien. De eerste vier knoppen selecteren de afspeelkop, je kan elke combinatie maken.
De andere vier knoppen selecteren welke kop er in de feedback terecht komt. Zo kun je dus redelijk complexe delays maken.
De 'swell' knop zorgt ervoor dat het delay signaal ook weer door de galmveer heen gaat, in plaats van enkel het originele geluid.

De sound on sound functie is helemaal space! Nu ik gisteren de hele dag aan deze twee 312's heb geknutseld, moet ik zeggend at ik deze gaver vind dan de beroemde RE-201, die ik ook heb staan.
Jammer genoeg heb ik geen idee hoe ik mijn oude Multivox weer fatsoenlijk aan de praat krijg. Het echo signaal is zwak en krakerig, en de sound on sound functie staat continu aan zonder dat het lampje brandt.. De service manual is ook niet erg duidelijk helaas. Ze zijn raar gebouwd en niet echt service vriendelijk. Toch zou ik er een kopen als je de kans krijgt:)

plaatje:
https://www.dropbox.com/s/ih31cf7h7j1ix2c/multivoxjes.jpg

Dat klinkt op papier echt goed, afzonderlijke knoppen voor 1e repeat en feedback. Ik ken geen andere tape delays die een dergelijke functie hebben.

Het is een stuk flexibeler dan mijn Evans 810. Die heeft alleen vier knoppen voor verschillende modi, echo, echo+reverb, Cathedral (hetzelfde als swell denk ik) en reverb alleen. Verder een draaiknop om de verschillende afspeelkoppen te selecteren en in verschillende variaties.

De Evans 810 lijkt best veel op de MX-312/ Evans SE-780. Volgens mij is de Evans SE-810 niet ook door Multivox uitgebracht. De 780/312 is wel mooier, met ongeveer dezelfde knoppen als de Rolands.
Die witte drukknoppen zijn trouwens wel storingsgevoelig. Die heb ik flink moeten kuisen voordat al het gekraak en ruis en slecht contact eruit was.
Heeft die van jou ook de plexiglas bovenplaat? Leuk dat je de tape altijd kan zien!

attachment.php

attachment.php

Attachments

• 20140503_133605.jpg
    20140503_133605.jpg
    77,6 KB · Bekeken: 148
  • 20140503_133718.jpg
    20140503_133718.jpg
    67,4 KB · Bekeken: 161
Die 810 ziet er ook goed uit.
Het lijkt mij meer een directe kloon van de RE-201, maar dan met een RE-310 achtige panel layout. Zo te zien hebben ze ook een iets ander loopwerk, de 312 heeft een dikke, riem aangedreven capstan met twee rubber rollen aan beide kanten.

De spring reverb is ook gaaf, veel beter dan de reverb van de Roland. Zie bijlage voor gratis impulse responses :D

Attachments

• multivoxjes_boven.jpg
    multivoxjes_boven.jpg
    147,1 KB · Bekeken: 152
  • multivoxkoppendj0.jpg
    multivoxkoppendj0.jpg
    151,7 KB · Bekeken: 152
  • impulse responses.zip
    2,8 MB · Bekeken: 152
en nog een

is toch best smerig en zo'n lekkere vage ahh ahhh ahh ahhh die doorsijpelt op de achtergrond :D

klinkt toch niet verkeerd mooie ruis ook, ik had hem vroeger ook samen met een echte RE201 maar uit luiheid gebruikte ik de RE20 meer :D die reverb vond ik wel het leukste eigenlijk....Uiteindelijk allebei verkocht, de RE201 aan elektrovolt

Ik heb van meerdere mensen goede dingen gehoord over deze. Kan je (of iemand anders) een demootje doen van wat extremere werk? Het gaat mij om live delay time aanpassen en extreme feedback.

Ik zal van de week ff wat er doorheen halen

Hij laat zelfs een TB-3 aardig klinken :D, hij blijft voorlopig even, gewoon weer een ander krijtje in m'n kleurdoos :D

hierbij de El Capistan:
http://awolfe.home.xs4all.nl/capitan.mp3

Eerst een 303 loopje droog en daarna door alle hoeken en gaten van de Strymon met extreem knoppen gepiel zoals u wenste :engel:

Laatst gewijzigd:
klinkt goed, die Capistan, maar toen ik hem had vond ik hem nogal steriel en voorspelbaar.

ik wilde gisteravond de 201 en de Multivox vergelijken, dat liep uit in een soort van freak sessie.

hier hoor je een korte sweep uit de jupiter, links de 201 en rechts de Multivox.
ze hebben duidelijk een ander karakter, de reverbs zijn ook duidelijk anders: de Roland klinkt als een megafoon en de Multivox als een soort boing kleng festijn.
de multivox staat ook iets te smerig afgesteld. wat ik fijn vind aan de Multivox zijn de lange delaytijden.

https://soundcloud.com/elektrovolt/echo-rain

Back