Verzendkosten uit USA

earlabs

Stamgast
Ik probeer regelmatig tweedehands spullen uit de VS te halen. Simpelweg omdat modules daar veel goedkoper zijn. Ik merk (op muffwiggler) dat mensen soms geconfronteerd worden met idioot hoge verzendkosten. Zo heeft een kennis laastst een Phonogene naar mij verzonden en kon 38 dollar verzendkosten aftikken. Een andere persoon die na mijn aandringen eens ging informeren naar de kosten werd verteld dat het wel 100 dollar zou kosten om twee 4ms modules naar Europa te versturen.

Wat zijn jullier ervaringen?
Kunnen jullie eens op de doosjes kijken om te zien hoeveel portokosten er op de doos staan vermeld?

Ik zou me persoonlijk vooral druk maken om de invoerrechten. De douane lijkt steeds strenger te worden en waar ik voorheen alles makkelijk als gift of 2e hands artikel door de douane kreeg lijkt dat de laatste tijd nagenoeg onmogelijk.

De ervaring van een ander kan echter verschillen..... :)

Ja dat is duur. Dat komt vaak ook (in het geval van prive personen) men a)niet naar het postkantoor wil vanwegen de tijd die het kost en je dus b)aangewezen bent op een pakketvervoerder die bij je aan huis komt. Is vaak dus duurder.

Reken daarbij eventuele verzekering etc....

Verzending van uit de USA is gewoon behoorlijk duur, 38 dollar is nog vrij weinig en dan komt de douane er nog bij... Ik haal met grote regelmaat spullen uit de USA.

Een tip: vermijd verzending met USPS, dan wordt je zeker eruit gepikt door de NL douane. Met UPS en FedEx glip ik er regelmatig doorheen :).

Mijn ervaringen zijn ongeveer zo:

Gitaarpedaaltjes kostten me meestal rond de 40 a 50 euro aan porto.
Grotere apparaten (ik heb een paar buizenlimiters laten komen van ongeveer 20 tot 35 kilo) kostten ongeveer 200,- aan porto.
Ik heb éénmaal een carillion laten komen uit USA (denk aan grootte van een orgel) en dat kostte ongeveer 750,- aan porto.

Iets waar je rekening mee moet houden (zoals Acidfever ook al opmerkt):
Invoeren betekent 21% BTW betalen en 6% inklaringskosten.
En de adder onder het gras: deze 21% + 6% worden gerekend over het totaalbedrag. Dus over de aanschafprijs EN de portokosten tezamen.

en nog een grapje van de douane...

als iets bijvoorbeeld $100 kost incl. verzendkosten, dan maken ze daar gewoon 100 euro van, en daar wordt dan nog eens invoerheffing en btw over berekend...

ik koop niets meer uit de usofa...

:koffie:

Of iets laten repareren, komt retour en opnieuw de invoerrechten moeten betalen...
Valt alleen terug te krijgen via een ingewikkelde procedure.

Via australie gaat het meestal wel goed.
De grap is dat via die omweg veel us spullen ook een stuk goedkoper zijn :-)

Gaat er nog iets veranderen met dat nieuwe trans atlantisch verdrag?

Het zal wel duurder worden ofzo.

Ik snap dat nooit, waarom moet in Nederland alles zo duur zijn, want het is toch duidelijk de NLse Douane die hier lekker aan het grossieren is.
Ik ben zo jaloers op de Amerikanen, die kunnen gewoon zonder veel extra kosten alles uit 'the US mainland' bestellen en versturen.. ;{

BTW het zijn de inklaringsmedewerkers van PostNL. GLS, DHL, Ups etc die bepalen of je pakketje (steekproefgewijs) eruit wordt gehaald. Bij UPS betaal je zo goed als zeker altijd invoerrechten.......

@ARV: Koop je binnen de staat waar je woon dan betaal je resident belastingen.

Paar jaar geleden betaalde ik varierend van $10 tot $20 verzendkosten voor een enkele module.
Ja de douane is strenger geworden, ze zijn ook diverse malen vanuit de EU op hun vingers getikt.

Met de opgelegde invoerrechten, BTW etc op artikelen van buiten de EU wordt min of meer de Europese markt beschermd en vice versa.

Vanuit de USofA laten verzenden met USPS (dat wordt dan door PostNL bij jou afgegeven) met een lagere verzendwaarde (max $40) en je zit bijna zo goed als save. :okdan:

Vanuit de USofA laten verzenden met USPS (dat wordt dan door PostNL bij jou afgegeven) met een lagere verzendwaarde (max $40) en je zit bijna zo goed als save. :okdan:

Ik werd juist afgelopen week wel gepakt door de douane met een zending via USPS. Wordt idd via PostNL afgeleverd. Ff bijlappen ... crap :(.

Via UPS en FedEx heb ik dat bijna nooit. Het heeft idd ook met de (aangegeven) waarde en de inhoud te maken, of men het eruit pikt. Deze zending via USPS bevatte wat kleding, voor ongeveer 60 dollar. Ff 20 euro bijlappen voor inklaring, invoeren, btw.... Je moet een beetje geluk ermee hebben, heb al heel wat keren niks bijbetaald, glipte er zo doorheen.

Het zal wel duurder worden ofzo.

Ik snap dat nooit, waarom moet in Nederland alles zo duur zijn, want het is toch duidelijk de NLse Douane die hier lekker aan het grossieren is.
Ik ben zo jaloers op de Amerikanen, die kunnen gewoon zonder veel extra kosten alles uit 'the US mainland' bestellen en versturen.. ;{

Ik woon nu een tijdje in de USA (ga binnenkort terug naar België). Er zijn best wel een aantal redenen die ik zie waardoor het hier vaak goedkoper uitdraait:

1. Je mag niet vergeten dat hun afzetmarkt een pak groter is dan de Nederlandse of Belgische, waardoor ze met kleinere winstmarges per stuk kunnen werken. Ze kunnen best was inschieten op de verzending bijvoorbeeld (dikwijls gratis vanaf $50).
  2. Buiten hun staat, maar binnen de US betalen ze geen taksen. Dit geldt wel enkel voor lokale firma's. Als je denkt hier een Fender gitaar zonder taks te kunnen bestellen online, ben je er aan voor de moeite.
  3. Hun aanpak is ook net iets "ondernemender" dan in België in ieder geval, hier is de klant gewoon echt koning. Bestel je iets online, maar het is toch niet wat je wil, zitten er dikwijls al documenten bij om het gewoon gratis terug te sturen zonder meer en eventueel je geld terug te krijgen (kan je weer terugkoppelen naar punt 1.). In Europa kost het je vaak al moeite ne/of geld om een bedrijf iets te laten terugnemen en soms krijg je dan nog een waardebon bij hen te gebruiken. Het is natuurlijk iets minder wit-zwart en ik zie ook wel vooruitgang in Europa, maar het is hier gewoon een echte consumptiemaatschappij. Iedereen moet hier zo veel mogelijk kopen.

Ik ben zeker niet de grootste fan van hun economie, want er is een grote keerzijde (sociale zekerheid, ecologische voetafdruk ...), maar er zijn voordelen (waar ik nu nog even goed van profiteer :L). Ik ben er echter nog niet uit of er reden is om jaloers te zijn.

Toffe toelichting bel20.

Jouw avater beeldt een blauw konijn af.
Is dat een voorbeeld van de ecologische footprint die je bedoelt? ;)

Ik woon nu een tijdje in de USA (ga binnenkort terug naar België). Er zijn best wel een aantal redenen die ik zie waardoor het hier vaak goedkoper uitdraait:

1. Je mag niet vergeten dat hun afzetmarkt een pak groter is dan de Nederlandse of Belgische, waardoor ze met kleinere winstmarges per stuk kunnen werken. Ze kunnen best was inschieten op de verzending bijvoorbeeld (dikwijls gratis vanaf $50).
  2. Buiten hun staat, maar binnen de US betalen ze geen taksen. Dit geldt wel enkel voor lokale firma's. Als je denkt hier een Fender gitaar zonder taks te kunnen bestellen online, ben je er aan voor de moeite.
  3. Hun aanpak is ook net iets "ondernemender" dan in België in ieder geval, hier is de klant gewoon echt koning. Bestel je iets online, maar het is toch niet wat je wil, zitten er dikwijls al documenten bij om het gewoon gratis terug te sturen zonder meer en eventueel je geld terug te krijgen (kan je weer terugkoppelen naar punt 1.). In Europa kost het je vaak al moeite ne/of geld om een bedrijf iets te laten terugnemen en soms krijg je dan nog een waardebon bij hen te gebruiken. Het is natuurlijk iets minder wit-zwart en ik zie ook wel vooruitgang in Europa, maar het is hier gewoon een echte consumptiemaatschappij. Iedereen moet hier zo veel mogelijk kopen.

Ik ben zeker niet de grootste fan van hun economie, want er is een grote keerzijde (sociale zekerheid, ecologische voetafdruk ...), maar er zijn voordelen (waar ik nu nog even goed van profiteer :L). Ik ben er echter nog niet uit of er reden is om jaloers te zijn.

Interessant verhaal.
Het is misschien wat verkeerd woordgebruik van mijn kant. Niet zozeer "jaloers" maar meer "handy als je toevallig in de VS woont".

Ik herken het verhaal wel, ik ken iemand met zn eigen toko/werkplaats in NYstate en het is vechten voor je bizznizz dag en nacht.. Geen sociaal vangnet enz..

Vraag idd of de verzender een lagere waarde wil opgeven. Zelfs bij winkels als Big City Music doen ze dat, even een mailtje sturen. Kleinere pakjes willen er nog wel eens doorglippen. Als je bij de verkoper aangeeft dat je geen verzekering wilt en zelf de risico's op je neemt (zelf nooit een probleem gehad) dan is het opgeven van een lagere waarde vaak geen probleem.

Back