Ik woon nu een tijdje in de USA (ga binnenkort terug naar België). Er zijn best wel een aantal redenen die ik zie waardoor het hier vaak goedkoper uitdraait:
- Je mag niet vergeten dat hun afzetmarkt een pak groter is dan de Nederlandse of Belgische, waardoor ze met kleinere winstmarges per stuk kunnen werken. Ze kunnen best was inschieten op de verzending bijvoorbeeld (dikwijls gratis vanaf $50).
- Buiten hun staat, maar binnen de US betalen ze geen taksen. Dit geldt wel enkel voor lokale firma's. Als je denkt hier een Fender gitaar zonder taks te kunnen bestellen online, ben je er aan voor de moeite.
- Hun aanpak is ook net iets "ondernemender" dan in België in ieder geval, hier is de klant gewoon echt koning. Bestel je iets online, maar het is toch niet wat je wil, zitten er dikwijls al documenten bij om het gewoon gratis terug te sturen zonder meer en eventueel je geld terug te krijgen (kan je weer terugkoppelen naar punt 1.). In Europa kost het je vaak al moeite ne/of geld om een bedrijf iets te laten terugnemen en soms krijg je dan nog een waardebon bij hen te gebruiken. Het is natuurlijk iets minder wit-zwart en ik zie ook wel vooruitgang in Europa, maar het is hier gewoon een echte consumptiemaatschappij. Iedereen moet hier zo veel mogelijk kopen.
Ik ben zeker niet de grootste fan van hun economie, want er is een grote keerzijde (sociale zekerheid, ecologische voetafdruk ...), maar er zijn voordelen (waar ik nu nog even goed van profiteer

). Ik ben er echter nog niet uit of er reden is om jaloers te zijn.