DM - The Zone (2014 re-edit)

Ja, ik ben gek op percussie en tribal ritmes, vandaar, ik begrijp wat je bedoelt met de feedback. Ik zie het altijd maar zo: ik weet wat ik wil, of wat er naar mijn smaak nog evt aan mijn track mankeert. Er is niet zoiets als goed of fout, bass te hard of te zacht, te veel of te weinig etc etc, het is jouw kindje.
Ik sta vaak verbaasd hoe mensen, dingen die ik mooi vind helemaal niks vinden, of helemaal vol zijn van tracks waar ik mijn bedenkingen bij heb.
Smaken verschillen zullen we maar zeggen, en in jouw track hierboven zitten gewoon een hoop zaken die mooi sanenvallen,het plaatje past zeg maar.,

ik post ook nooit tracks in de zin van dat ik er zelf vol van zou zijn, daar gaat het me niet om.
het is goed als mensen die er verstand van hebben feedback geven waar je wat aan hebt wat mij doet denken van hmmm, idd daar zou ik even naar moeten kijken nog of ja idd dat staat iets te hard.

ook muziek die ik zelf niet mooi vind kan ik constructief beoordelen, want ik luister immers met muzikanten oren en hoop dat iemand er verder mee komt. als ik iets niet vind passen in de productie zeg ik dat ook maar ik weet van mezelf dat ik qua akkoorden of balans van sounds nooit iets zou doen wat technisch niet zou passen, en dan doel ik op harmonie of sommige mensen die iets maken waar ineens een sample inkomt die totaal afbraak doet aan de basis, dat soort dingen.

smaak speelt voor mij dan niet zo erg mee, ik kan het hooguit even zijdelings noemen maar het gaat om de muziek en productie ansich. ik kan schijthekel hebben aan bepaalde muziek terwijl ik het retegoed geproduceerd vind.

iedereen heeft ook andere oren (en speakers) dat is ook het lastige aan een forum beoordeling.

Als mijn maat zegt op mijn PMC's klinkt het retestrak dan is dat voor mij bijvoorbeeld een goed teken.

ja, maar dat is dan meer het technisch luisteren, als smaaktechnisch luisteren ;)
maar hij klinkt hier "techno' kan die minder sompig/gruizig? altijd! maar de vraag is of je dat wilt. Er "mankeert" niets aan

ik luister altijd technisch want daar ben je ook muzikant voor natuurlijk, om elkaar technisch bij te staan. ik kan wel allemaal meningen verkondigen maar daar heeft niemand wat aan want dan verliest het constructiviteit. ik kan idd wel zeggen dat ik dat stuk wat dan of dan komt niet zo mooi vindt maar als het niet zo passen in de productie zou ik dat meteen zeggen.

Mankeert helemaal niets aan idd,
Maar sluit me toch ook wel aan bij wat andere comments die ik vluchtig doorlas.
De mix kan idd wat beter, buiten wat volumes/EQs die iets netter afgesteld zouden kunnen worden zou je ook nog wel iets kunnen winnen door net wat meer edits in de beats te maken. (of zelfs in de techno "Vwaaaaa" (Dub delay oid:---> Vwaaaaaa-A-A-A-A-A-A) ...kleine subtiele veranderingen.

Ik denk dat ik de subgroep van de mastercompressor iets te hoog had staan waardoor het stereobeeld wat minder wordt, maar mono klinkt het sowieso niet hoor.

Las overigens een keer een artikel dat laidback luke alles in mono doet. De specifieke uitleg ben ik even vergeten maar hij had er wel een duidelijke reden voor

ik luister met headphones, idd niet 100% mono maar wel een heel eind in de mono-richting. maar als dat de bedoeling is - prima! Ik - als deze deep-house-trance of whatever de stijl is N00b zou toch wat meer stereo imaging gebruiken om het wat levendiger te laten klinken
wel een lekkere track daar niet van

Het heeft totaal niks met deep house of trance te maken, pure looptechno wat overigens ook wel een belangrijk aspect is in het waarderen ervan. Al is het ook goed om je muziek te laten beoordelen door mensen die weinig hebben met stijlen of ervan weten, dat betekent frisse oren.

Maar even over dat mono, luister gewoon even op speakers, dat klinkt heel anders. Een techno of house track hoeft of is ook geen popmuziek met elke vorm van detail uitgewerkt tot op het bot.
Dit behoort rauw en experimenteel / industrieel te zijn voor in een fabriekshal.

Goede vraag eigenlijk, ik bedoel ik ben maar muzikant, geen geluidstechnicus of masteraar.. Ik leer nog elke dag.. Er valt zo belachelijk veel te leren

Agree, mijn studiomixer is trouwens ook niet de minst uitgebreide.
Ik kwam erachter dan ondanks ik beide bus faders op stereo kan zetten ze ook onafhankelijk kan pannen links rechts, zo krijg je een ander stereobeeld.
Ik zal eens wat experimenteren wat voor resultaten dit oplevert aangezien mijn ableton master op 1 stereo kanaal door de groep gaat met een spl kultube premium.

Laatst gewijzigd:
Ja dit is ook afgezien van het resultaat wat er gaat komen een technische vraag, ook met betrekking tot de mixer en in general natuurlijk.

Maar even los daarvan hebben recht toe recht aan techno tracks niet zoveel panning nodig of je moet in het "swedisch house maffia" circuit zitten wat meer met "pop" te maken heeft dan met house en of techno

Veel minimal techno en house leunen toch wel veel op "ruimte" in het geluidsbeeld, dit krijg je alleen maar door panning en stereo reverb bijv.
Over je subgroepen, vaak zie je 8 mono / 4 stereo groepen
Groepen hebben over het algemeen het doel om kanalen te groeperen die dezelfde behandeling nodig hebben, kan zijn, fx, of eq, of compressie, of fades / mutes, zoals bijv een drum groep of vocals of...

Ik zou met 8 mono faders er bijv 4 hard L/R pannen en bijv 4 in het midden op mono laten staan
Je zou dan instrumenten die je mono wilt houden, bijv kick en bassline naar één mono groep (dus één) fader kunnen sturen, stuur je hem naar 2 mono faders is het enige wat je doet, het volume verdubbelen
Stuur je een mono signaal naar een stereo groep, dan pan je hem met de kanaal fader.

Ik ben het grotendeels eens met je uitleg, vooral bij mnml en dan bedoel ik die pliep ploei muziekgolf leunt wel veel op wat je schetst. Veel detroitse meuk is vooral rauwer en met minder van dat soort uitgekiende details. Hoe meer je weet natuurlijk hoe meer je toe kunt passen ten behoeve van je mix en dus kwaliteit van je track. Ik gebruik verder maar ik subgroep, de ander is voor kale referentie. En veel fx neem ik direct met de geluiden op en gebruik dan nog wat ableton fx erbij.

Begrijp ik, het is ook geen wet van meden en perzen, maar als je je track zo modulair opbouwt dan kom je tijden mixdown minder snel voor verrassingen te staan.
Onderaan de streep blijft het een creatief process en zo lang je iets aansluit en het werkt is het goed, maar structuur is gewoon handig om het overzicht niet te verliezen.

Back