Welke drumcomputer? als alternatief voor drummer/percussionist?

Eurynom3

Ouwe rot
Graag jullie hulp gevraagd voor een vraag van iemand die ik ken. Ze geeft het volgende aan:

------

We zoeken naar een alternatief voor een drummer/percussionist. Zodat je die partijen in programmeert en er overheen kunt spelen (met een gitaar). En de percussie/drum via de pa naar de zaal gaan.

Beats en percussie vooral!

-------

Bij welke bakken kom je dan terecht? En welke doen hier goed hun werk?

Zoek je een machine die een arrangement afwerkt, dus voorgeprogrammeerd het hele verloop van je nummer als een drummer zou doen, of wil je een sampler / drummachine waar iemand nog mee tweaked zodat het verloop van het nummer niet vaststaat?

-C-

Oh ja zeker wel :-).
De meeste drumbakken zijn pattern based, dat wil zeggen een standaard lus van bijvoorbeeld 4,8,16 maten (of andere lengten) die steeds herhaald wordt. Je kunt je drums in meerdere sporen programmeren en die afzonderlijk in- en uitschakelen.
Eén aanpak zou zijn iemand achter een drumbak zetten die op die manier werkt en hem fun laten hebben met live het arrangement in elkaar flansen.

Eigenlijk hebben de meeste drummachines ook een 'song' mode (soms heet het anders) waarin je meerdere patterns kunt chainen. Eigenlijk maak je gewoon een soort van playlist per song van patterns die gespeeld moeten worden.

Wat voor machines? Ik ben een enorme fan van de akai MPC serie, die zijn sample gebaseerd. Een elektron machinedrum is ook wel leuk maar persoonlijk vind ik dat de bassdrum niet echt lekker is.
Elektron heeft ook de RYTM uit, dat is een analoge drumbak met sample mogelijkheden en ik dacht ook song mode.

Ik zou zeggen, lees eens wat rond hier op het forum, kijk wat er te koop staat aan machines en ik hoop dat er nog mensen reageren ;)

-C-

Dankjewel! Volgens mij is het spul van Elektron behoorlijk goed. Heb in het verleden een paar demo's voorbij zien komen, en klonk altijd heel erg goed :).

Ik heb een Alesis SR18. Kan je drums, percussie en zelfs een baspartij mee programmeren. Pattern/song based. Nu speel ik ook wel in een groepje en ik heb al geprobeerd om nummers te programmeren voor het geval dat de drummer niet aanwezig is. Het voordeel is dan dat je effectief een "drummer" hebt, maar de praktijk wijst uit dat het toch niet zo eenvoudig is. We zijn nu niet bepaald allemaal perfectionisten en regelmatig gebeurt er wel iets waardoor we de structuur van de song niet behouden. De zanger die bvb vergeet dat er een gitaarsolo tussen zit en meteen de volgende strofe zingt. Met "levende" mensen los je dat zonder probleem op, maar het drumbakje uiteraard niet.
Mijn advies is dus ook om een oplossing te zoeken zoals C738 aangeeft.

Heb het nooit zelf met me Eigen vingers getest..
maar theoretisch gesproken, kan je de sequencer van je machinedrum ook aansturen met midi-nootjes.
oftwel.. stuur je drumcomputer aan, met een midi-foot-controller/pedalboard.

heb je toch drums, en heb je ook de keuze welk patroontje je afvuurt. en of je sequencer loopt ja of nee.
iets sort gelijks kan je ook doen met je octatrack..

die rhythm lijkt me zo verschrikkelijk handson met die pads.. dat is mischien minder leuk omdat de design ervan ervanuit gaat dat je m aanraakt.

of het allemaal klinkt als de drummachine/sampler van je dromen.. dat kan ik je niet garanderen. kwa werkwijze heb ik er ontzettend veel plezier van..

Wat voor genre is de band? Zoeken realistische drums? Of een tekno doos? Is nogal een verschil namelijk ;)

ja precies, het genre maakt ook uit.
enne...een vingerdrummer zoals The XX ?

bij 6:02 en 10:50 goed te zien.

Waarom geen drummer eigenlijk ? Tegen een beetje redelijke drummer kun je niet op tenzij je weken wilt zitten editten aan een nummer.

Waarom geen drummer eigenlijk ? Tegen een beetje redelijke drummer kun je niet op tenzij je weken wilt zitten editten aan een nummer.

Ze komen altijd te laat op repetities, en als ze komen, hebben ze een kater of zijn te moe. En, tijdens net dat ene optreden dat je eindelijk een leuk meisje hebt gezien in de zaal die jou ook wel ziet zitten, gaan zij ermee vandoor… drummers…

:W

haha, nog nooit EZdrummer en de Roland TD modules gehoord zeker...

Jawel, maar hij wilt een drum machine. Geen drumstel of virtuele drums

Door velen beschreven als de meest realistisch klinkende drum machine:

Demo Boss Drum Machine DR-770 - YouTube

Ik heb hem nooit gehad, maar kijk er eens naar! (of luister er eens naar met je ogen dicht)

Je hebt ook sounds die minder reverb hebben zoals in deze video.

Je kan sequences programmeren

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1728007#post1728007

Da's een gaaf ding zowiezo, het is in principe gewoon een blauwe Boss DR660 met wat meer geheugen en extra sounds (CR78 en 909 kits ook)...orgineel ontworpen door Roger Linn
En echt super makkelijk mee te werken - die interface is randdebiel proof :okdan:

Jawel, maar hij wilt een drum machine. Geen drumstel of virtuele drums

Er wordt gevraagd om een alternatief voor een drummer/percussionist. Niet "specifiek" om hardware. Echter wordt er wel gevraagd "welke bakken er geschikt zijn" EZdrummer is in dit geval dus ook een alternatief aangezien je het gewoon op een laptop kan draaien en je dus ook een "bak" hebt.

Roland TD is geen drumstel, maar een serie modules met extreem realistische geluiden welk je via pads maar ook via MIDI kan triggeren en met ingebouwde sequencer. Je hoeft dus niet per see MIDI of pads te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.

Het advies over het BOSS drumdingetje valt totaal in het niets met dit superieure en extreem geniale advies van mij, en de topicstarter hoeft dan achteraf niet teleurgesteld te zijn. Dat men het BOSS drumding "randdebielproof" noemt, laat jullie gebrek aan respect voor mensen met een geestelijke handicap, andere mensen en de topicstarter maar weer goed blijken.

Laatst gewijzigd:
Back