Minimoog model A, model B en model C

conso

Fold it
Waarschijnlijk, om niet te zeggen bijna onvermijdelijk, dat deze al eerder op dit forum zijn gepost, maar ik kan de betreffende thread(s) niet zo snel vinden.

(Misschien heb ik nu ook eindelijk eens een thread aangemaakt die snel op slot wordt gedaan :P )

Foto's van de vroegste Minimoogs:

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    28,2 KB · Bekeken: 90
  • 2.jpg
    2.jpg
    34,6 KB · Bekeken: 69
Er ontbreekt nog een voorstadium!
Een witte olifant van kunststof, later uiteindelijk gebruikt in dat cordovox orgeltje.
Moog wilde een spacey ontwerp en af van de klassieke vormgeving zoals een piano of orgel ( het was tenslotte een uitvinding en moest een nieuw instrument introduceren) en liet dus zo'n plastic badkuip ontwerpen. Groovey eh?

Feuteu

Feuteu

:DDeze dus

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    47,6 KB · Bekeken: 75
Hier zie je Sun Ra met de model B die hij volgens de verhalen heeft 'geleend' van Moog en nooit meer zou hebben teruggegeven

sun-ra_spaceistheplace.jpg

0.jpg

Vraag van een Moog leek: zijn er technische verschillen tussen deze minimoog modellen?

De laatste versie was stabieler, oudere ontstemden snel.
Het neerklapbare bedieningspaneel. Van de model d zijn ook weer twee hoofdversies met de laatste als meest stabiele met een ander vco board te herkennen aan het afwijkende aantal afregelopeningen aan de achterkant.

Los daarvan zijn er ook cosmetische verschillen tussen de model D's over de jaren heen. Maar ze klinken allemaal als een Minimoog.

Cool, thanks. Waren dat allemaal prototypes? Of zijn ze ook daadwerkelijk zo verkocht?

Ik wil er weer eentje!! ( heb een gezocht draadje met voorkeur om te ruilen).

Volgens mij is alleen model d verkocht.

Cool, thanks. Waren dat allemaal prototypes? Of zijn ze ook daadwerkelijk zo verkocht?

A, B en C waren prototypes en volgens mij ook allemaal op 1 exemplaar. D is de variant die uiteindelijk in productie gegaan is. De allereerste D's waren veredelde C's, wat batches later begon hij er meer in de details uit te zien zoals wij ze kennen. Je kan een half boek vullen met subtiele en minder subtiele varianten zoals welk osc board, metalen of kunststof paneelbekleding, RA, Musonics...maar dat blijven allemaal model D's en klankmatig blijft dat allemaal van voor tot achter "de" Minimoog met een bereik van hemels zangerig tot moddervet.

Back