Sample uit film gebruiken.

HeinRook

Despawn
Hallo Synthforum,

Voor mijn nieuwe track wil ik een geluidssample uit een film gebruiken. Het gaat om een gesproken dialoog. Moet je voor zoiets toestemming vragen? En zo ja, bij wie?
Ik hoor dat het vaker gebeurt en vroeg me af wat de juiste gang van zaken is.

Een voorbeeld van een dergelijke track is Nick K. vs. Rocco Mundo - Running With The Bad Guy. Hierin wordt een monoloog van Al Pacino uit Scarface gebruikt:

https://www.youtube.com/watch?v=4rW2C-omr14

Alvast bedankt!

Groeten, Hein.:okdan:

Toestemming vragen...Welnee man..denk je echt dat die 10000 miljoen tracks met scarface samples gecleared zijn?

Microsampling is toch ook een optie? Soulwax, 2manydjs doet dat als ik mij niet vergis.

dan moet het wel echt over microsampling gaan met de nadruk op micro. Ik denk dat Soulwax bij hun duidelijkere mash-ups toch echt wel toestemming moest vragen.

er is een discrepantie tussen "moeten" en "kunnen"
het is net als door het rode licht rijden, je komt er mee weg of niet ;)

Gaat je track een hit worden? Als een label dat denkt clearen ze de sample zelf wel.
Blijft het bij internet downloads en je vrienden of zelfs een vinyl oplage van 500 stuks is er niemand die je lastig gaat vallen....en waarom ook?

dan moet het wel echt over microsampling gaan met de nadruk op micro. Ik denk dat Soulwax bij hun duidelijkere mash-ups toch echt wel toestemming moest vragen.

op de CDs die ze uitgebracht hebben wordt iemand bedankt die verantwoordelijk is voor de 'clearance'.
zeker zulke "grote" artiesten kunnen het niet maken om samples te stelen.

Tsja.. twee woorden:

Amen Break

Het zal mij persoonlijk een worst wezen als iemand iets van me sampelt.

Natuurlijk HOEF je geen toestemming te vragen. Als jij lekker wilt samplen en een leuk trekkie wilt bouwen ermee... prima... niemand die je tegenhoudt.

Als de track uitgebracht wordt, daarentegen, dan is het wel degelijk verstandig om (en dat doet het label of je publisher dan meestal) sample clearance aan te vragen. Anders gaat het label niet het risico lopen om een claim aan z'n broek te krijgen.
In veel gevallen staat er in een titelcontract dat jij persoonlijk aansprakelijk bent voor het gebruiken van samples, in het geval je dit niet aan hebt gegeven bij het label dat hem uitbrengt.

Als jij nu zelf de sample clearence aan gaat vragen, dan geef ik je weinig kans dat je die krijgt.
Als een groot label of grote publishingmaatschappij dat nu doet, is de kans vele malen groter dat je de clearence krijgt. Dan wordt er vaak onderhandeld wie welk percentage krijgt.

Mocht hij niet officieel uitgebracht gaan worden, maar je je track wel op Soundcloud / YouTube etc. zetten, dan is het ergste wat er kan gebeuren, dat de track eraf gehaald wordt. Een dikke claim aan je broek zul je niet krijgen, omdat je er zelf ook geen centen mee verdiend hebt.

Voor nu, niet over nadenken, gewoon een toffe track bouwen met die sample. Mocht er ooit een label geïnteresseerd zijn, dan zie je wel weer verder.

Super antwoord.
Thanks!

Voor het idee een mail gestuurd naar een afdeling van sony pictures. Misschien kunnen ze me verder helpen.

Maak je er niet druk om, ik heb nog nooit gelezen over een film sample rechtszaak. Meestal zijn het de publishers die al dik binnen zijn die vinden dat ze tot in den treuren auteursrecht hebben, de meeste artiesten zullen nooit iets zien van de sample clearance pot.

Je bent helemaal niet vrij om samples publiek* te maken van iemand anders' eigendom, zonder hun toestemming, hoe 'micro' ze ook zijn (of ze herkend worden is iets anders natuurlijk).

*Persoonlijk gebruik = privacy.

Back