Problemen met Wavestation A/D

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Hoi,

Mijn Wavestation A/D heeft het volgende voor:

Wanneer ik hem aanzet, geeft hij héél even een geheel zwart display (alle LCD-celletjes aan) om enkele milliseconden daarna volledig uit te vallen (het KORG logo verschijnt zelfs niet).

Ik heb hem al eens open gedaan en alle IC's en kabeltjes/connectoren goed aangeduwd maar niets helpt.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Is er eventueel iemand met kennis van zaken die laat ons zeggen in een straal van 50km rond Antwerpen woont en hier eens naar wil/kan kijken?

Alvast bedankt op voorhand voor de (hopelijk oplossende) reacties.

:doei:

Het kan de batterij zijn inderdaad, en dat hij daardoor de contrast setting van de lcd kwijt is. Ik heb al eens exact hetzelfde gezien met een Korg 01/W. Eerst zwart, daarna niks. Maar niks was gewoon omdat hij het contrast naar 0 draaide. Nieuwe batterij en factory reset, en probleem was weg.

Bedankt voor de reacties zover. Ik zou nooit verwachten dat een platte batterij ervoor zou kunnen zorgen dat je LCD-sturing niet meer zou werken :?. Die haalt z'n spanning toch rechtstreeks van het moederbord?
Ik ga het zeker eens proberen en kijken of het de oplossing biedt. Ik hoop het want het is en blijft een toffe synth.

Het gaat niet over de stroom-sturing van de LCD, maar het contrast. Mogelijk staat de contrast setting van de LCD in de instellingen van de synth, en zijn die instellingen weg omdat de batterij leeg is.
Als hij eerst zwart wordt krijgt hij sowieso stroom, dus dat is niet het probleem

Of wie weet is die setting gewoon corrupt en helpt een factory reset zonder nieuwe batterij al.

(tenzij de Wavestation een contrast-potmeter heeft, want dan gaat dit verhaal niet op)

Bij de Wavestation toetsenbord versie heb ik ooit eens een kapotte voeding gehad - dat zag er ook ongeveer zo uit alsof ie telkens opnieuw opstart. Was niet een hele dure reparatie - vervangen van een Elco meen ik me te herinneren.

Dit weekend eens wat bezig geweest, doch zonder resultaat. Een nieuwe batterij heeft weinig invloed. Daar waar ik eerst een zwart scherm kreeg, enkele milliseconden later gevolgd door een leeg scherm, krijg ik nu toch héél even het KORG logo te zien, maar ook niet meer dan enkele milliseconden.

Ik heb eens met een multimeter (in hoeverre dat die super nauwkeurig is) gemeten tussen de twee soldeerpunten van a. de backlight (want die deed het een tijd geleden ook van de ene op de andere moment niet meer) en b. tussen de twee soldeerpunten van de twee (voedings?)kabeltjes die toekomen.

In beide gevallen meet ik 0.20V en stel me ernstig de vraag of dit wel voldoende is? Volgens mij zit daar het probleem.

Misschien iemand een idee?

Thnx.

...van meer dan 100V, dus even uitkijken op welk bereik je dat meet.

@Danny: na het vervangen van de batterij ook een factory reset gedaan? Dat schrijf je niet en is vrij essentieel als de batterij eruit gaat.

Bedankt weerom voor de suggesties. De system reset probeer ik wel, maar ik heb slechts een tijdsvenster van minder dan een halve seconde dat het KORG logo te zien is (dit verdwijnt dus veel te snel). Ik heb op verschillende momenten geprobeerd om vector naar beneden en 4 tegelijkertijd in te drukken, maar krijg er geen verandering in.

Volgens mij is er meer aan de hand dan gewoon een lege batterij. Belangrijke noot: aan de achterzijde van de WS vind je een contrastregeling, dus de kans dat een contrastsetting mee in het systeem opgeslagen wordt, is klein.

Gisterenavond tussen twee drukke momenten door iets opgemerkt: ik heb de LCD schuin gelegd en er met een lamp op geschenen en tot mijn verbazing zie ik wel dat de characters normaal gevormd worden, maar dat er als het ware "geen kristallen in vloeien". Op die manier heb ik toch een system/RAM reset kunnen doen, maar dat leverde eigenlijk niets op. Ook de contrastknop achteraan de WS heeft geen invloed op dit verschijnsel.

Dus denk ik dat de vraag kan omgevormd worden tot: wat zorgt ervoor dat de kristallen in het LCD vloeien zodat de letters en cijfers zichtbaar worden.

Misschien dat ik eens kan proberen met de EL-foil en de twee kabeltjes daar vlak onder (voeding?) eens opnieuw te solderen (slecht contact of zo)?

Back