LCD probleem Wavestation A/D en SY99

Ernesto

Stamgast
Beste mede-SF leden,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een Korg Wavestation A/D en een Yamaha SY99 waarvan allebei het licht in het display is uitgedoofd. In beiden zit hetzelfde display. Nou heb ik op internet verschillende beschrijvingen gevonden om het originele display, wat verlicht wordt middels electrofluoriserende folie, te vervangen door een display met led verlichting. Er wordt meestal gebruik gemaakt van een New Haven LCD met typenummer NHD-24064WG-ATMI-VZ#.
Ik heb dit display nergens aangeboden zien worden in Nederland. Wel in het buitenland, waarbij je een credit card nodig hebt om te bestellen, of andere bewerkelijke manieren van betalen. Vervolgens heb ik bij Ali Express een op het oog compatible display gevonden. De aansluitingen een technische gegevens kwamen helemaal overeen. Bij Ali express kun je makkelijk betalen met iDeal, dus ik heb er 2 besteld aldaar.
Deze om precies te zijn:
https://nl.aliexpress.com/item/5-4-inch-240X64-Graphic-Dot-LCM-Blue-White-STN/32457434874.html
Zodra de bestelling binnen kwam heb ik ze in de synthesizers gebouwd.
O.a. deze handleiding heb ik gebruikt:
http://wp.visuanetics.nl/korg-wavestation-ad-lcd-display-upgrade/
Het gekke is dat in beide gevallen er iets vreemds aan de hand is. De linkse 160 verticale rijen pixels zien er goed uit, maar de rechtse 80 niet. Zie de foto. Beide synths hebben hetzelfde probleem. Ik heb beide lcd modules geprobeerd in beide synths. Een exemplarisch probleem in 1 van de lcd's is dus uitgesloten. Een probleem in 1 van de synths ook, aangezien ze beiden hetzelfde effect te weeg brengen.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Groet, Ernst

Attachments

• LCD probleem.jpg
    LCD probleem.jpg
    46,4 KB · Bekeken: 215
Beste mede-SF leden,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een Korg Wavestation A/D en een Yamaha SY99 waarvan allebei het licht in het display is uitgedoofd. In beiden zit hetzelfde display. Nou heb ik op internet verschillende beschrijvingen gevonden om het originele display, wat verlicht wordt middels electrofluoriserende folie, te vervangen door een display met led verlichting. Er wordt meestal gebruik gemaakt van een New Haven LCD met typenummer NHD-24064WG-ATMI-VZ#.
Ik heb dit display nergens aangeboden zien worden in Nederland. Wel in het buitenland, waarbij je een credit card nodig hebt om te bestellen, of andere bewerkelijke manieren van betalen. Vervolgens heb ik bij Ali Express een op het oog compatible display gevonden. De aansluitingen een technische gegevens kwamen helemaal overeen. Bij Ali express kun je makkelijk betalen met iDeal, dus ik heb er 2 besteld aldaar.
Deze om precies te zijn:
https://nl.aliexpress.com/item/5-4-inch-240X64-Graphic-Dot-LCM-Blue-White-STN/32457434874.html
Zodra de bestelling binnen kwam heb ik ze in de synthesizers gebouwd.
O.a. deze handleiding heb ik gebruikt:
http://wp.visuanetics.nl/korg-wavestation-ad-lcd-display-upgrade/
Het gekke is dat in beide gevallen er iets vreemds aan de hand is. De linkse 160 verticale rijen pixels zien er goed uit, maar de rechtse 80 niet. Zie de foto. Beide synths hebben hetzelfde probleem. Ik heb beide lcd modules geprobeerd in beide synths. Een exemplarisch probleem in 1 van de lcd's is dus uitgesloten. Een probleem in 1 van de synths ook, aangezien ze beiden hetzelfde effect te weeg brengen.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Groet, Ernst

Knijp deze pinnetjes nog eens goed aan, het ziet er uit of het display niet goed contact maakt.

Attachments

• display sy.jpg
    display sy.jpg
    101,5 KB · Bekeken: 189
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. De pinnetjes zijn gesoldeerd dus moeten echt goed contact maken. Bovendien.... 2x precies dezelfde klacht in 2 verschillende synths.. dat zou wel erg toevallig zijn nietwaar?

Het kan zijn dat ze toch niet helemaal compatibel zijn met het origineel. De aansturing is dan net iets verschillend (timing, commando's etc.). Als dat het geval is dan is dat alleen softwarematig op te lossen (in de firmware), maar dat is uiteraard een onmogelijke taak. Dus beter zoeken naar een display dat wel 100% compatibel is.

Kijkend naar de foto vind ik de manier waarop de display faalt niet rijmen met een compatibiliteitsissue. In sommige kolommen is alles ineens ook een pixel verticaal verschoven. Ik denk eerder dat er iets miszit in de interconnectie tussen de controller op dat LCD-bordje en de display, en dat je gewoon een gare chinese module in handen hebt.

ik heb net een flink aantal nieuwe chinese displays weggegooit omdat deze allemaal niet goed waren.
geeneen dus.....( van de 11 stuks)

gewoon een nieuwe bestellen, en dan gewoon bij farnell, is uiteindelijk een stuk goedkoper.
( komen ook uit china, maar zijn kennelijk wel getest)

:mega:

Ja wat timing betreft..... ik heb er nog eens ingedoken en er zit wel een verschil in de New Haven en het display van Ali Express. Mocht dat de oorzaak zijn dan vind ik het zo vreemd dat het dit effect heeft. Ik zou dan eerder verwachten dat het display helemaal niet werkt en niet dat de eerste 160 pixels goed gaan en de laatste 80 niet.

Dat het display defect zou zijn kan natuurlijk, maar dat zou dan wel betekenen dat ze allebei defect zijn, want beiden reageren met exact dezelfde verschijnselen in beide synthesizers. Dus dat zou betekenen dat ze allebei dezelfde klacht hebben, dus dat hetzelfde gedeelte in het display defect is. Dat zou dan op een fabricagefout duiden. Kom daar maar eens achter.......

Dat er iets met de aansluitingen niet klopt is ook al even onwaarschijnlijk, wederom om dezelfde reden.... 2x hetzelfde effect in 2 verschillende synths.

Ik heb nog zitten denken zou er ergens nog een aansluitinkje zijn die ik naar 1 of juist naar 0 moet zetten? Net zoiets als dat ene pootje wat je op 1 moet zetten om de juiste karaktergrootte te krijgen. Ik heb desondanks daar niets over kunnen vinden.

Is de RA6963 controller van de New Heaven hetzelfde aan te sturen als de RA0086 van de displays die je gekocht hebt?

Ik heb zelf wel de El folie weg bewandelt. En waar ik eerder flink betaalde voor el folie voor akai samplers en sequencers heb ik vorige week voor de wavestation een El.folie van Conrad geplaatst.

Kosten, 2 euro nog wat voor de kleur rood.
Nadeel zat er wel aan, El folie van de Conrad was aan de kleine kant, op het wavestation display heb ik bovenin en onderin 2 kleine strepen van 2 mm zitten waar het minder verlicht is maar voor die 2 euro hoor je mij niet klagen en het is functioneel.

El folie op maat voor de wavestation betaal je ook dik voor, zit je zo boven de 40 euro plus verzendkosten.

Mocht iemand nog een adres weten met vergelijkbare prijzen als de Conrad welke op maat te knippen of bestellen zijn, hoor ik het graag.

Tja, dat kan natuurlijk ook. Nadeel is wel dat El Folie slechts 3000 uur meegaat. Dus het is geen definitieve oplossing. Bovendien ziet een LCD schermpje met led verlichting er zooooo veel beter uit toch?

Ik heb uiteindelijk maar 2 stuks NewHaven LCD's gekocht bij een adres in Duitsland (Luna Shop in Legden). Inmiddels de eerste ingebouwd in mijn Wavestation A/D en het werkt fantastisch. Het ziet er schitterend uit.

Nou zoek ik nog een blauw display voor mijn Yamaha SY85. Het typenummer van originele display is DMC-2079.
Heeft iemand misschien een typenummer van een vervangend (blauw) display?

Nee ik vond van niet maar ik heb wel veel ervaring met elektronica en solderen en zo. Ik heb gebruik gemaakt van de handleiding van Jeroen Oldenhof die op internet te vinden is maar..... m.b.t. de contrastregeling werkte de beschreven modificatie totaal niet. Ik heb toen zelf even wat berekend en het schema een beetje aangepast. Dat werkte dus wel goed.
Heb je zelf ook een Wavestation A/D waarvan de verlichting het niet meer doet?

Mooi he?

Attachments

• IMG_20160629_182248.jpg
    IMG_20160629_182248.jpg
    47,5 KB · Bekeken: 181
  • IMG_20160629_182254.jpg
    IMG_20160629_182254.jpg
    37,5 KB · Bekeken: 188
Ziet er strak uit maar ik ben eerlijk gezegd allergisch voor die blauwe kleur. Om maar te zwijgen over blauwe leds. Maar sorry, dat is offtopic.

Tja VL7 dat is natuurlijk een kwestie van smaak he? Ik ben zelf juist zo enthousiast over blauwe displays dat ik het liefst al mijn 31 synthesizers zou willen voorzien van een blauw display, maar ja dat gaat nogal in de papieren lopen en het kost bovendien heel veel uitzoekwerk.

Back