Gezocht: ervaringsdeskundige Yamaha SY99

Michaels Keys

Ouwe rot
Dag forumleden, ik heb sinds kort een Yamaha SY99 in huis, topper! Maar niet de makkelijkste synth om te 'doorgronden' (is de SY77 al niet en deze heeft nog mogelijkheid van eigen/nieuwe samples erbij...).
Omdat je er nogal wat enthousiaste verhalen over leest was ik benieuwd of er enthousiaste SY99 eigenaren zijn die misschien wat tips en trucs willen delen, vragen kunnen beantwoorden, geluiden willen uitwisselen?
Zo ja, kunnen we hier misschien 'grote SY99 thread' van maken? Hoor graag!

Een paar vragen van enthousiaste beginner op SY99 ...

Heb akkefietje met backup ... heb 1e categorie (All data) gebruikt, voor backup van intenal voices. Daar zaten echter ook samples bij ... Oorspronkelijk passen die geloof ik niet op 1 diskette ... Als ik het bestand weer laadt, kloppen de samples niet... De piano heeft vanaf C3 naar boven toe per octaaf een ander (weird) geluid ...

Laden van voice sets via programma SY Manager: op internet zijn bestanden te vinden met voice sets. Als ik die in de SY laadt via SY Manager, zijn alle voices in de internal bank met 'effects of' ... Ligt dit aan de files of gaat er iets verkeerd bij de transfer... (het programma lijkt nog op mijn SY77 ingesteld, maar geloof niet dat ik dit kan wijzigen in SY99...)

Losse voice met samples vraag ... Stel je wilt je eigen internal voice bank opbouwen met geluiden van verschillende voice sets (waar ook samples in zitten). Wat is de (makkelijkste) manier om 1 voice (met bijbehorende sample) in het internal memory te zetten? Ik laad nu steeds een 'all data' file, maar dan is het sample memory weer 'overschreven' ...

Heb een hele stapel diskettes met voice sets bij mijn SY99 gekregen, zijn grotendeels niet meer verkrijgbaar. Misschien leuk eea uit te wisselen? (PB me) Of misschien ben jij een programmeer-koning en maak je hele vette eigen sounds op de SY?

Lijkt me wel even voldoende zo, antwoorden en tips? Thanks!!

Een paar vragen van enthousiaste beginner op SY99 ...

Heb akkefietje met backup ... heb 1e categorie (All data) gebruikt, voor backup van intenal voices. Daar zaten echter ook samples bij ... Oorspronkelijk passen die geloof ik niet op 1 diskette ... Als ik het bestand weer laadt, kloppen de samples niet... De piano heeft vanaf C3 naar boven toe per octaaf een ander (weird) geluid ...
Hoe groot is één sample en hoeveel kan er op één diskette ? Die vraag kun je zelf al beantwoorden hé. Volgens mij dienen de samples toch appart bewaard te worden, maar daar ben ik niet meer 100% zeker van. De ingeladen samples dienen aan 'overeenstemmende' keys gelinkt te worden en best voor het volledige klavier, anders...
Laden van voice sets via programma SY Manager: op internet zijn bestanden te vinden met voice sets. Als ik die in de SY laadt via SY Manager, zijn alle voices in de internal bank met 'effects of' ... Ligt dit aan de files of gaat er iets verkeerd bij de transfer... (het programma lijkt nog op mijn SY77 ingesteld, maar geloof niet dat ik dit kan wijzigen in SY99...)
Het is effe geleden maar eerst en vooral ik werk met SoundDiver op XP. SY Manager is dacht ik enkel voor de SY77 welke geen user-samples kan hanteren. Nou ja mss is dat programma na al die jaren toch geevolueerd... Voices met 'effects of' zijn zeer wss afkomstig van de DX7 ... die heeft geen effecten aan boord. Wss gebruiken al die voices ook enkel de sinus-wave-forms. Zoja, zal je ook wel begrijpen waarom...
Losse voice met samples vraag ... Stel je wilt je eigen internal voice bank opbouwen met geluiden van verschillende voice sets (waar ook samples in zitten). Wat is de (makkelijkste) manier om 1 voice (met bijbehorende sample) in het internal memory te zetten? Ik laad nu steeds een 'all data' file, maar dan is het sample memory weer 'overschreven' ...
Laat de samples staan waar ze staan en bewaar enkel de voice-data. Als deze voices sample data gebruiken worden die daarin als 'gelinkte samples' mee behouden (beetje zoals een shortcut op computer). Nou ja, ik weet niet over hoeveel samples het gaat en in welke voices je ze allen wil gebruiken hé. Gebruik je enkel AWM, AWM + AFM, of RCM ?
Heb een hele stapel diskettes met voice sets bij mijn SY99 gekregen, zijn grotendeels niet meer verkrijgbaar. Misschien leuk eea uit te wisselen? (PB me)</
Misschien...
Of misschien ben jij een programmeer-koning en maak je hele vette eigen sounds op de SY?
Idd maar die behoud ik nu voor mezelf.
Tenzij ... rood ... vier wielen ... Ferrari ... F40. :verkoght:

Forumlid Danny heeft er twee exemplaren van geloof ik. Komt niet zo vaak meer op het forum maar stuur 'm anders een pb.

Dank voor de reacties en tips 'so far'! Vanavond eens uitproberen of je vanaf die diskettes 1 singel voice kunt inladen inclusief de bijbehorende sample(s). Is toch altijd een leuk onderdeel van een nieuwe synth, alle mogelijk patches die je kunt vinden en daar een 'topcollectie' van maken voor in het usergeheugen (paar plekjes openlaten mocht je zelf eens een vondst doen : ). (Mocht iemand een 'topset voices' voor de SY77 willen hebben, pb me)

Benieuwd of iemand een andere software programma gebruikt voor het beheren van de voices op de SY99 (anders dan SY Manager). Ik zoek een alternatief, voor op een Windows 7 pc ... Iemand een tip?

Via internet een heus stukje Duitsche documentatie gevonden (zie linkje hieronder, onderste bestandje dat je kunt downloaden). Paragraaf 1.11 heet "Sample und Voices von verschiedenen Disketten zusammenstellen". Wat ik er zo snel uit haal is dat je de samples hetzelfde nummer moet geven als op de diskette waar je ze vanaf haalt... gaan we vanavond eens uitproberen. Individuele samples op een diskette plaatsen betekent ook dat ze 10% meer ruimte innemen (geluk was toen nog heel gewoon, RAM sample memory nog niet ... : )
http://chrisarndt.de/files/yamaha/sy99/

Tikje frustrerend, op een of andere manier werkt het niet, en in het stukje uitleg waarin staat dat je alleen nog even de ingeladen losse samples moet toewijzen aan een internal waveform, is de uitleg beperkt tot drie regels, waarvan een ervan de tekst bevat dat het allemaal heel eenvoudig is.... Pffff....

Ik wil een acc. piano vanaf een diskette in het internal memory, laad het losse geluid en vervolgens de losse sample. Bij wave assign is internal wave al op sample nummer 1 ingesteld, dus zou moeten werken. Maar in de voice mode geeft het piano geluid in de bovenste helft van het toetsenbord (bereik dat gecoverd wordt door piano sample die aan de internal wave is gekoppeld) een of ander piepend weird computer sound ipv piano.... Als ik een all file load doe vanaf de diskette werkt de sample wel gewoon in de piano voice....
Iemand ervaring met dit issue en de verlossende tips? Dank dank dank!

Back