Gezocht; hulp, enthousiasme en inspiratie

Sebass

Ingeburgerd
Beste Forumleden,

Het is alweer even geleden dat ik van me heb laten horen hier op het Forum. Dat heeft een reden; ik ben er de laatste tijd veel te weinig mee bezig. Heb hier wat aardige spulletjes staan, maar veel is het de laatste maanden/jaar niet gebruikt.

Ik merk dat het enthousiasme en inspiratie een beetje weg zijn. Ook heb ik op het laatst wat nieuwe (2e-handse) spulletjes gekocht en die moet ik nog helemaal leren kennen. Ik ben zo iemand die meteen aan de slag wil en zonder handleiding hoopt wat moois te kunnen maken. Jullie weten dat dit vaak zeker niet het geval is. Eigenlijk zou ik het apparaat voor apparaat aan moeten pakken. Vele uurtjes gaan zitten met de handleiding in de hand. Maar daar heb ik me nog niet echt toe kunnen zetten.

Tot voor kort. Want ik heb nu mijn midi-lus ontmanteld. Handleidingen zijn vanonder uit mijn kast te voorschijn gehaald. Ik wil er mee aan de slag! Toch merk ik dat ik mezelf er nog teveel voor moet pushen. Het voelt meer als een verplichting dan ontspanning zeg maar.

De gedachte om al het spul te verkopen speelt al af en toe door mijn hoofd. Maar dat zou ik heel erg jammer vinden. Graag wil ik het enthousiasme wat ik een aantal jaren geleden had terug vinden. Ik maak nu eenmaal graag muziek!

Hebben jullie misschien tips en adviezen om me weer enthousiast te maken?

Ik ben ook aan het bedenken dat ik het leuk zal vinden om in contact te komen met andere liefhebbers. Misschien dat ik met wat hulp sneller weer op de goede weg ben. En ik ben nu eenmaal erg gevoelig voor het enthousiasme van anderen.

Wat me helemaal top lijkt is om samen met anderen iets van een live-showachtig iets op te zetten. Dat is iets waar ik graag naar toe werken wil.

Over mij en mijn spulletjes:
Ik ben 27, woon in Deurne. Maak muziek sinds mijn jeugd. Eerst trommelen, toen keyboard en al snel kwamen er drumcomputers en synths. Heb niet echt een dominante stijl. Het wisselt erg; van Techno, Breakbeat tot ondefinieerbare experimenten. Het is maar net waar ik zin in heb. Ik werk het liefst met hardware, wil aan knoppen kunnen draaien. Al heb ik ook wel eens wat met software geprobeerd; Fruityloops en Reason.

Mijn spulletjes, het is niet de mooiste setup, maar ach:
-Alesis ION (synth)
-EMU ESI4000 (sampler)
-Yamaha RM1X (sequencer)
-Boss DR202 (drumcomputer)
-Eurorack MX1604A (mengpaneel)
-Yamaha PSR600 (keyboard)
-LEM PFM 10.2A (actieve stage-monitor)

Maar goed, de hele rede van dit bericht is dus dat ik graag mijn enthousiasme terug wil vinden. En daar wel wat hulp bij gebruiken kan.

Dus woon je in de buurt en wil je mij graag eens helpen. Laat dan maar wat weten. Uiteraard kan ik er wel wat tegenover zetten. Bier, koffie en koek zijn uiteraard aanwezig. :koffie:

Ik denk dat je niet de enige bent. Er zijn wel meerdere topics te vinden over forumleden die het opgegeven hebben (en er later terug mee begonnen zijn). Ikzelf heb dit ook, bij mij lijkt het alsof het in golven komt. Periodes waarin ik veel muziek maak, wisselen af met periodes waarin ik er niks van terecht breng. Ik maak me daar echter geen zorgen over, want op één of andere manier komt het telkens terug in orde.

Ik kan maar één ding zeggen: als je van jezelf denkt dat je het moèt, dan zal er niks van terecht komen. Want creativiteit kan je niet "pushen", integendeel. Die ontstaat alleen als ze de ruimte krijgt om te gaan waar ze wil. Een geest die zichzelf martelt met dwanggedachten is geen goede omgeving voor creativiteit.

Origineel geplaatst door Eclectus

Ik kan maar één ding zeggen: als je van jezelf denkt dat je het moèt, dan zal er niks van terecht komen. Want creativiteit kan je niet "pushen", integendeel. Die ontstaat alleen als ze de ruimte krijgt om te gaan waar ze wil. Een geest die zichzelf martelt met dwanggedachten is geen goede omgeving voor creativiteit.

Productiviteit daarentegen kan je wel pushen, echter of je genoeg creatieve "resources" voor een hoge productiviteit op creatief vlak hebt dat hangt van persoon in kwestie af.

Ik ben zelf weer een jaartje enthousiast bezig, na 10 a 15 jaar een pause ingelast te hebben gehad ;)
[daarom kent google mij ook niet , pre google dus]
Daarvoor veel bezig geweest met gear /muziek /optredens.
Maar op een of andre manier had ik er geen zin meer in.

Verschillende forum leden kennen dit verschijnsel wel.
Je begint aan een famillie....weekend's 'savonds weg , door de weeks repeteren....reparatie's e.d
Je wordt wat ouder de gezondheid begint mee te spelen en de slop raakt er in.
En op het laatst moet je er door heen slepen.

Bij mij hielp het om de oude synths te verkopen en ander spul voor in de plaats te kopen/ruilen.
Dus weer nieuwe "knoppen vreugde" .
Ook nieuwe contacten met [forum] lieden in de buurt helpt daar bij.
Dan maak je elkaar weer enthousiast door te praten over gear en muziek.
En het is dus weer gezellig.

sterkte 8)

Hallo,

Ik zit net met hetzelfde probleem en gevoel als jullie mannen.

Ik zit vaak alleen te knoeien en zo leer ik ook niets en heb ik nooit de goesting om wat muziek te maken.

Ik ben helemaal voorstander om met 1 of meerdere personen samen te werken.

HIERBIJ ROEP IK JULLIE OP!!!!

Ik ben voorstander van techno,acid,trance,elektro,house en vele meer...

Mensen in de streek (maximum 1 uurtje van mij) nee maar contact op of zo

Ik ben dus ter info 24 en woonachtig in diksmuide(Belgium)

Is een beetje offtopic sorry of niet.....

Re: Gezocht; hulp, enthousiasme en inspiratie

Origineel geplaatst door Sebass
Ik merk dat het enthousiasme en inspiratie een beetje weg zijn.
De gedachte om al het spul te verkopen speelt al af en toe door mijn hoofd. Maar dat zou ik heel erg jammer vinden. Graag wil ik het enthousiasme wat ik een aantal jaren geleden had terug vinden. Ik maak nu eenmaal graag muziek!

Heel herkenbaar!

Ik ben gewoon te lang aan 1 nummer bezig, waardoor de moed er af en toe bij inzakt. Soms doe ik dagen niets, dan weer 2 uurtjes. Ik wil gewoon weer een nummer geheel af maken. Dus echt met een melodielijn die wel enige originaliteit moet herbergen. Nu ben ik alweer maanden aan iets bezig, maar het vlot niet erg. De drive die ik jaren geleden had is verdwenen. Het lijkt soms meer op mezelf verplichten muziek te maken, maar zo werkt het natuurlijk niet. Eenmaal ergens aan begonnen waarvan ik denk dat het iets kan worden, maak ik het af ook. Al doe ik er jaren over haha

Ah, Deurne... dat is hier in de buurt :)
Zonde dat je inspiratie en enthousiasme enigzins weg is !

Hoe kan je jezelf motiveren:

- geef jezelf een vaste muziekavond
- maak tracks af, dat geeft voldoening
- koop een nieuw stuk gear
- speel af en toe een makkelijk deuntje
- zorg dat het goed opgesteld staat. Als het in een hoekje staat opgestapeld werkt het niet motiverend.
- post eens een trackje hier op het forum
- speel eens wat van bladmuziek
- luister eens goed naar de opbouw van een aantal nummers en kijk wat je ermee kan
- zoek naar tips en tricks op het internet en kijk of jij het ook kan.

Ach, af en toe heb je gewoon niet zo'n zin in muziek maken of zijn andere dingen belangrijker.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Hoe kan je jezelf motiveren:

- geef jezelf een vaste muziekavond
ben het met alles eens, behalve deze.. bij mij zou zoiets juist echt niet motiverend werken.. je moet achter je gear gaan zitten als je er zin in hebt en inspiratie hebt.. door jezelf een vaste avond te geven ga je jezelf dingen opdringen, waardoor ik juist eerder minder inspiratie zou krijgen, omdat je het gevoel hebt dat je iets móet maken..

Re: Re: Gezocht; hulp, enthousiasme en inspiratie

Re: Re: Gezocht; hulp, enthousiasme en inspiratie

Origineel geplaatst door Catalunya
Heel herkenbaar!

Ik ben gewoon te lang aan 1 nummer bezig, waardoor de moed er af en toe bij inzakt. Soms doe ik dagen niets, dan weer 2 uurtjes. Ik wil gewoon weer een nummer geheel af maken. Dus echt met een melodielijn die wel enige originaliteit moet herbergen. Nu ben ik alweer maanden aan iets bezig, maar het vlot niet erg. De drive die ik jaren geleden had is verdwenen. Het lijkt soms meer op mezelf verplichten muziek te maken, maar zo werkt het natuurlijk niet. Eenmaal ergens aan begonnen waarvan ik denk dat het iets kan worden, maak ik het af ook. Al doe ik er jaren over haha

Ja, en dit is voor mij weer heel herkenbaar :) Vooral het lange bezig zijn aan 1 track en het gevoel jezelf soms "iets op te leggen" of te verplichten.....wat dat betreft blijft het een rare hobby (ook al denk ik bij het woord hobby sowieso eerder aan postzegels verzamelen of kantklossen oid).

Ik moet zeggen dat het bij mij wel iets verbeterd is en dat ik nu wat minder lang bezig ben met 1 nummer. Met het laatste wat ik gemaakt heb ben ik krap 2 weken bezig geweest en dat was voor mij echt heel bijzonder - en ik ben nog eens supertevreden met het resultaat ook. Lang bezig zijn wordt bij mij overigens veroorzaakt door:

A) in een te vroeg stadium gaan schaven en schuren aan 1 bepaald geluidje om het maar "perfect" te krijgen. Dit zal veel mensen bekend voorkomen, er zijn er die een halve dag bezig zijn om een bassdrum goed te krijgen bijvoorbeeld.....dit is dus eigenlijk niet nodig. Het schaven aan een geluid kun je beter tijdens het mixen doen en dan ook nog niet te lang. Als je het niet goed krijgt, kun je misschien beter een ander geluid (of sample) kiezen.

B) iets zo lekker vinden klinken dat ik er maar mee blijf freaken, zonder echt de track verder op te bouwen. Op een gegeven moment komt het dan zo je strot uit, dat je de hele boel maar weer wist :stupid Dit is mij al vaak overkomen en ik heb op die manier al heel wat potentiele knallers (nou ja, vanuit mijn standpunt dan he :D ) de prullenbak in gemikt.

Het belangrijkste is in ieder geval dat je muziek maakt waar jij helemaal achter staat, zonder erbij stil te staan wat een ander er van zou vinden. Met dat laatste zit ik onbewust vaak in mijn hoofd, waardoor ik (vind ik dan) toch weer te veel cliche's e.d. inbouw waar ik notabene zelf een hekel aan heb.

Veel luisteren naar muziek die je zelf goed vindt wil ook nog wel eens helpen. Probeer te doorgronden WAAROM het nou zo lekker klinkt en belangrijker nog, probeer uit te vogelen hoe diverse partijen en geluiden elkaar beinvloeden.

Maar wat je in ieder geval niet moet vergeten is dat je plezier moet houden met wat je doet, ook als je er geen resultaat mee bereikt. Zelf lukt me dat helaas niet altijd maar ik probeer het wel. Zomaar een avondje klungelen met synths kan ook heeeeel leuk zijn ;)

Inderdaad, het experimenteren met geluiden en hele avonden tweaken kan geweldig zijn. Toch ook wat punten van herkenning hier..... Wat voor mij van heel groot belang was, was de bereikbaarheid van mijn gear. Een apparaat moet uitnodigen tot gebruik, en niet half weggestopt staan achter, of onder een andere. Eigenlijk moet je alles op gelijke hoogte hebben staan, en volledig 'accessable'. Er waren momenten dat mijn mixer vol lag met kabels, papieren, een meetlat, noem maar op. Werkt niet echt bevorderend.

Wat mij ook tegenstond was het opstarten van alles. Software aan de gang, midikanalen instellen, patches selecteren, geluiden laden, midiclock instellen, dyn-sync-syncen etc...etc...

Vergeet niet de invloed van andere interesses die je door de jaren heen krijgt. En het krijgen van een vaste baan is voor sommigen funest voor hun producties. Die paar uurtjes die je 'savonds over hebt gaan op aan e-mail, chatten, en kijken op allerlei veilingsites zoals e-bay !!! Het is tegelijkertijd een zegen maar ook een vloek !

Verandering van gear kan helpen. Terug naar de basics of zoiets. Of het nemen van een sabbatical van een half jaar zodat men eindelijk alle tijd heeft, en verder komt dan alleen maar het bij elkaar sprokkelen van goeie geluiden.

Soms kan samenwerking inderdaad verhelderend werken. Als je elkaar muzikaal kunt stimuleren kan dat tot mooie resultaten leiden, en andere inzichten. Plus krijg je de beschikking over andere apparatuur met bijbehorende kennis.

Kan alleen maar goed zijn......

Ha, merk wel dat het herkenbaar is. Had ook niet anders verwacht. Iedereen mist wel eens inspiratie denk ik.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het ten eerste leuk moet zijn. Je moet gewoon lol hebben in wat je doet. En het maakt dan ook niet uit of je maar wat aankloot of serieus met een track bezig bent. Als het maar leuk is!

Creativiteit kun je zeker niet pushen, dat zal niet werken. Je moet immers gemotiveerd zijn om tot iets echt goeds te komen, iets waar je je in kwijt kan, iets met gevoel dus.

Probleem bij mij is dat ik een stel apparaten heb staan die ik gewoon nog niet zo goed ken. En het zijn dan ook niet de makkelijkste apparaten. De RM1X staat bijvoorbeeld niet bepaald bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. En van mijn EMU heb ik nog helemaal niets begrepen, maar dat komt ook omdat ik nog allerlei SCSI zooi erop aan moet sluiten. Dat betekent dat ik me daar dus eerst in moet verdiepen voordat ik daadwerkelijk mijn creativiteit er op los kan laten. Ideeën genoeg, maar ik kan ze gewoon nog niet uitwerken met de kennis die ik op dit moment over mijn setup heb.

Ik moet mijzelf er dus wel degelijk toe pushen om met de handleiding in de hand met zo'n apparaat aan de slag te gaan. Anders zal ik tot niets komen.

Nu heb ik er ook aan gedacht om de hele zooi dan toch weg te doen en mezelf iets nieuws kado te doen. Met de hoop gemotiveerd en enthousiast op nieuw te beginnen. Maar ik vind dat nog al riskant. Het kost immers weer een boel geld en ik ben er niet zeker van dat ik die nieuwe spulletjes dan uiteindelijk niet links zal laten liggen.

Enthousiasme werkt aanstekelijk. Vandaar dat ik graag wil samenwerken met anderen. Je kunt elkaar op die manier motiveren en een hoop van elkaar leren. Wat dat betreft ben ik het zeker met onze Belgische vriend eens. Ook ik zit eigenlijk altijd, als ik met muziek bezig ben, maar wat alleen aan te hannesen. En zoals vermeld komt daar de laatste tijd niets tot weinig interessants uit helaas.

Als ik een tijdje labels als Bush, !K7, Disco-B, Bunker of Clone heb zitten luisteren krijg ik altijd een soort inspiratie-boost.
Nu gaan die labels niet bij iedereen op maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Allice D. helpt ook bij mij, maar daar kan je je maar beter niks van aantrekken :P:geslaagd:

Laatst gewijzigd:
Stukje fietsen helpt

Stukje fietsen helpt

.

Attachments

• lsd_blotter_hofmann2x.jpg
    lsd_blotter_hofmann2x.jpg
    37,2 KB · Bekeken: 184
Re: Stukje fietsen helpt

Re: Stukje fietsen helpt

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
.
een stukje daarvan kan helpen ja :D

heb deze thread min of meer zitten doorlezen, moet zeggen dat iedereen wel eens zo'n periode heeft, ik heb er ook meerdere gehad zelf.

wat bij mij fantastisch geholpen heeft is de overschakeling van softsynths naar hardware synths, want dat met de muis draaien aan knopjes kon me echt niet meer boeien. je hebt zelf al hardware synths, maar ik bedoel eig dat je gewoon ook moet uitkijken naar een werkwijze die je ligt.
probleem was bij mij dat ik meteen helemaal naar hardware overgeschakeld was, ook met sequencen op de mpc, maar hoewel dat een fantastische bak is zoog hij toch mijn inspiratie weg, omdat ik het werken met trackers zo miste. mpc dan maar weer verkocht. dus ik heb ook verschillende werkwijzes geprobeerd, dit keer ben ik er wel van overtuigd dat ik de juiste te pakken heb :)

wat verder ook waardevol kan zijn is om niet elke keer al je apparatuur aan te zetten. niets zo gezellig als een intiem avondje waarin je één van je apparaten helemaal binnenstebuiten keert.

verder ben ik het er ook mee eens dat een vaste muziekavond niet al te veel helpt... inspiratie komt vaak vanzelf, al kan dat lang duren, maar soms word je opeens enorm aangetrokken tot al die apparatuur die daar staat
meestal geef ik me daar dan ook aan over, al is het 4 uur 's nachts en moet ik er de volgende dag weer vroeg uit... als ik daarna een uurtje later gelukkig in mn bed kruip slaap ik eens zo goed als anders :D

Luister meer naar muziek waar je zelf niet mee bezig bent, bijvoorbeeld klassiek of jazz.
Lees meer en vaker boeken. Probeer dingen te doen die je normaal nooit doet ..of te weinig doet.
Ga schrijven, een dagboek bijvoorbeeld - nee, niet wat heb ik gegeten maar wat heb ik gezien, opgemerkt, gevoeld.

Doorbreek vastgeroeste patronen (heel moeilijk ;-)
Als je rookt: probeer te stoppen en als je niet rookt: gewoon lekker gaan roken.

Geef de kamer waarin je werkt een andere kleur, richt hm anders in.

Maar waar het vooral omgaat is aandacht. Aandacht voor alles om je heen en wat je doet.
Oplettend zijn, wakker blijven. Probeer open te zijn en te luisteren. Naar anderen en naar je innerlijke stem.

En tenslotte, en misschien wel het meest belangrijke: richt je aandacht op wat je wilt :dj: en niet op wat je niet wilt =(

En oh ja, je kunt er ook om vragen: inspiratie.
Alleen moet je zelf uitzoeken aan wat of aan wie ;-)

[ . ] < korrel zout

Ik heb gemerkt dat ik tijdens een vakantie altijd een ontzettende drang krijg om muziek te maken. Dat komt waarschijnlijk omdat het dan niet kan, omdat ik geen spullen bij me heb. Meestal kom ik dan thuis met inspiratie en zin om iets te maken.

Nog een paar dingen die ik doe om de inspiratie te krijgen, maar volgens mij werkt het voor iedereen anders:

1> Ik neem een week niks op, luister veel muziek en speel af en toe een beetje voor de lol, maar neem niks op. (of alleen op de memo recorder van mijn telefoon, als het daar goed op klinkt, is het goed)

2> luister naar Bach. Als ik een tijdje naar zijn melodieen en harmonieen luister krijg ik vreemd genoeg altijd wel inspiratie (ik kan zelf geen klassiek spelen, by the way)

3> ik probeer nooit per se iets 'af te maken' voor ik een nieuw project begin. Want als het dan eindelijk klaar is heb je dagen lang geen zin meer. Ik werk altijd aan zo'n 5 projecten tegelijkertijd. Dan voorkom je ook dat je te perfectionistisch gaat zitten pielen met details.

4>Een stukje fietsen op een rustige plek zonder muziek op. En dan probeer ik een nummer te schrijven in mijn hoofd. (wel een memo recorder mee, want een idee is binnen een paar seconden weer weg) Ik krijg altijd de beste ideeen als ik juist niet achter de toetsen zit.

5> Ik werk nooit te lang door. Ik stop altijd met de gedachte dat ik eigenlijk nog iets had moeten doen. Dan kun je de volgende dag niet wachten tot je weer verder kan.

Hope it helps!

Cheers,
E.

Origineel geplaatst door theGmus
Ik krijg altijd de beste ideeen als ik juist niet achter de toetsen zit.
herken ik ook :)

is bij mij vaak als ik de hele avond heb vastgezeten in die ene track, dat ik daarna tijdens het tandenpoetsen opeens de meest geweldige ideeën krijg:D

:okdan:

ik heb m nog niet helemaal gelezen, maar hulde aan de topicstarter. deze ga ik nog terugbezoeken.

eigenlijk moet ik nog steeds echt beginnen, heb ik het gevoel. en de tip die hier en daar genoemd wordt: af en toe een nieuwe synth kopen, werkt niet voor iedereen, kan ik vertellen.

samenwerken (zou dat ook op afstand kunnen - niet alleen technisch gesproken) is een goede stimulans.

Back