Gooi eens een tread open met een vraag of er iemand bij jou in de buurt woond.
Dat hebben er al meer hier gedaan.
Moet haast wel iemand wezen, of je moet op rottumerplaat wonen
Een tijd geleden haalde ik een synth op bij een "acid" jongen bij mij in de buurt.
Helemaal in zijn muziek, in gedrag en uiterlijk.
Te bedenken dat dat ik tientallen jaren ouder ben en een heel andere muziek stijl heb.
Maar het was gezellig en we hebben goed over synths kunnen praten en gelachen.
Ik ben net uit mijn bed gestompeld en meteen deze topic verder gelezen...
zeer leuk om lezen dat ik niet alleen ben.
Het probleem bij mezelf en waarschijnlijk bij vele anderen is dat we de lat veel tehoog leggen.
we willen al een topsong en we zijn nog niet eens begonnen laat staan de ervaring die we niet hebben.
Ik spreek hier niet in het algemeen,er zijn er wel met ervaring ook.
Ik wil dat het een hobby is ENniet altijd in het achterhoofd hebben om een plaat temaken of er je job of zo van temaken.
Dit is waarschijnlijk ook 1 van de grotere factoren.
Ik ben van hardware naar soft overgestapt en alles nieuw gekocht vooral wegens plaatgebrek.
voor mij is het van 0 beginnen en dit samen met allerhande tutorials,werkt wel goed.
Ik weet zeker dat samenwerken met 2 of meerdere mensen het meest positieve is die er is.
al die mensen die het wel al gemaakt hebben zitten ook nooit alleen in hun studio of toch zelden.
IK roep dus nog eens op om samen te werken als je inspiratie niet snel komt of dat je eigenlijk denkt dat je na lange tijd niets ervan bakt.
- relateer je studiogrootte aan de middelen en tijd die je hebt, het werkt energiebesparend om je bezig te houden met datgene wat je kunt overzien.
- werk met weinig apparatuur waar je het maximale uithaalt. intieme avondjes zijn dan zelfs mogelijk met alle spullen áán.
- maak vooral GEEN weekplanning. dat werkt verplichtend, en verplichting en creativiteit staan soms lijnrecht tegenover elkaar, tenminste zo is dat bij mij
- als je een saaie verplichte 40uren shitbaan hebt, ga dan eens een keer vóór het eten slapen, word om 9 uur 's avonds wakker en ga dan door tot 3 snachts. (niet altijd haalbaar in relatie en gezinssfeer)
- onderbreek regelmaat, tips hiervoor kan ik zelf ook nog wel gebruiken.
Ik ervaar dit onder de douche en wanneer ik lang aan een track gewerkt heb. Dan zit ik er helemaal in!! Als ik dan ga slapen komt ineens een riedeltje naar voren wat ik in de track kan gebruiken, met als gevolg dat ik toch nog even uit bed spring om het snel op te tapen
Ikzelf merk dat een minimale setup mij weer in de goede richting heeft gebracht... RSI klachten hebben mij cubase vaarwel doen zeggen en het was 7 jaar zoeken naar de juiste setup. Nu heb ik enkel nog 2 elektron units. En wat ik daar de laatste tijd toch uit tover... Ik heb de access virus weggedaan om de machinedrum uw kunnen te bekostigen. Die virus had de mooiste presets (helemaal met wat vengeance banken), maar daar verzoop ik eigenlijk gewoon in... veel mooie geluiden, maar welke ga je gebruiken? Die presets dwongen mij niet om zelf diep te gaan programmeren...
Nu klooi ik (net zoals vroeger op de juno 106 en de prophecy) net zolang met een geluid tot ie goed is voor een nummer en ga er dan ook daadwerkelijk mee aan de slag. En een geluid triggert mij weer tot een melodie, en daar kan weer een nummer uitvloeien...
Koop een melodica
echt waars , mits je een beetje kan spelen , eventjes stoppen met die elketronisch apparatuur en terug naar instrumenten grijpen ...kheb nog nooit zoveel lol gehad ..
_melodica
_crappy babypianootje
en wat lepels .....je zal zien dat je weer teruggaat naar de essentie van het muziekmaken ..waardoor je sneller inspiraite krijgt en dan kan je weer met de knopjes spelen
Wat ook kan meespelen is het feit dat veel mensen maar doorgaan een doorgaan. 's ochtends of 's middags opstaan, kinderen aankleden, jezelf aankleden, vrouw uitkl.. oh eehh dat moet andersom, eten, naar je werk, thuis komen, eten dan wel boodschappen doen en dan eten, uitblazen beetje hardlopen, beetje kickboxen, en dan is het 23.00 uur en te laat om muziek te maken. Je wil toch wel wat muziek maken, dus je gaat maar in je hoekje zitten omringt door je keys en gitaren. Wat ik dan doe om inspiritatie op te doen is het volgende:
niets. ik probeer zeker een half uur niks te doen, soms wel eens een uur. Met niks bedoel ik echt niks. Beetje in mijn stoel hangen en echt niks doen.
Je geest moet tot rust komen, de meesten merken dat inspiratie van zelf komt op momenten van ontspanning (douche, after-sex, after-eight) dat geldt op dat moment ook.
Wat daarna volgt is afhankelijk van wat ik wil, wat mijn gemoedsrust is.
niets. ik probeer zeker een half uur niks te doen, soms wel eens een uur. Met niks bedoel ik echt niks. Beetje in mijn stoel hangen en echt niks doen.
Je geest moet tot rust komen, de meesten merken dat inspiratie van zelf komt op momenten van ontspanning .
en ja, ik ken het. Ik heb dat ook. Perfectionisme heet dat.
Is het je al avst wel opgevallen dat zaken die je geen ene ruk kunnen schelen (maar toch wel interessant lijkt)
dat je dat vele malen sneller oppikt?
He we zijn verplaatst zie ik. Geen probleem, het is inderdaad nu ook meer een algemene discussie dan een verzoekje.
Maar hulde voor alle reacties. Blijkt dat het een veel voorkomend probleem is.
Ik ben er ook niet bang voor dat enthousiasme en creativiteit weer terug komen. Dat gaat nu eenmaal met pieken en dalen. Maar je kan het wel beinvloeden.
Alleen al door het wat actiever zijn op dit forum wordt ik al enthousiaster. Dus daarvoor dank.
En dan nog iets, ik had eigenlijk gepland om mijn voortuintje deze morgen eens onderhanden te nemen. Maar nu regent het! Hmm, dan kan er natuurlijk niet in de tuin gewerkt worden. Dus ik heb tijd over voor iets anders........ Ik denk dat ik die shit weer eens aan ga zetten.
Ik maak hier voor mn beroep commerciele tracks, in allerlei soorten. Natuurlijk heb je dan dagen dat je geen inspiratie hebt, of vastloopt met een productie. Als ik geen inspiratie heb, ga ik een bekende track in een stijl waar ik me nog niet zo veel mee bezig houd, namaken. Hierdoor doe je ontzettend veel productie inzicht op, en leer je perfect sounds combineren. Als ik vastloop, brand ik het hele project op een cd, en laat n goede maat van me er een uurtje aan sleutelen. Omgekeerd doe ik dat ook voor hem, en wat je dan snel ziet, is dat je net over een drempel heen komt.
Wat volgens mij ook erg belangrijk is, en al eerder genoemd, is het AFMAKEN van je tracks. Ook al is het een ding waar je niets mee kunt, maak er een volledige track van, expirimenteer met het afmixen, ga de track elders terugluisteren, en scherp je afmixkwaliteiten aan!
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.