Waarvoor dient een bus op een mixer?

peshay

Ingeburgerd
Zal wel een domme vraag zijn maarja wil het toch ff weten, ik zit een beetje rond te kijken naar verschillende mixers alleen nu raak ik een beetje in de war, eerst zag ik subgroups wat ik nog kon volgen en nu zie ik ook steeds dingen als 8 bus staan enzo. Wat houd dit in ?

Een bus is zo'n ding waar je altijd op moet wachten :D

OK, ff zonder dollen.

Een bus is als het ware een onderverdeling in je kanalen. Zo kan je al je drum geluiden naar bus 1 en 2 sturen (voor resp links en rechts) en je synth geluiden naar bus 3+4 (weer links en rechts) zo kan je dus met 2 faders al je drumsounds tegelijkertijd wegdraaien.

Is dus een soort mengpaneel in een mengpaneel.

:) kijk das nog eens handig, en zitten er dan ook inserts op zo'n bus of moet je dan met aux werken? bijvoorbeeld als je je drums in bus 1 + 2 door een stereo compressor wil gooien? (Zal wel afhankelijk zijn van type mixer denk)

insert per bus heb je volgens mij bij elke mixer. er zijn vast ook wel mengpanelen met aux sends op de bussen maar dat weet ik niet zeker.

Origineel geplaatst door peshay
:) (Zal wel afhankelijk zijn van type mixer denk)

je geeft het antwoord zelf al :D

er zijn ook mensen die de bussen gebruiken om effecten op terug te laten komen, of bepalde kanalen samen naar effecten te sturen zoals bv filterbank ofzo. en ander geruiken ze in cominatie met harddisk recorders.

IK gebruik bussen om mijn effecten op terug te laten komen en om channels naar toe te sturen in een groep die dan een insert effect krijgen, bijvoorbeeld compressor. Maar ik heb dan ook 8 bussen. (Behringer MX8000 is echt wel flex)

Bussen hebben ook iets met de headroom van de tafel te maken, maar dat mag iemand effe lekker uit gaan leggen, want ik ben daar te dom voor:okdan:

Bussen zijn ook handig om bijv voor monitoring te gebruiken. Subs, en de andere kanalen hebben vaak een aparte uitgang en meestal een insert, en per kanaal een knopje om dat kanaal dan wel/niet naar die bus te sturen. Makkelijk om bijv live te monitoren, en als het goed klinkt naar de bus waar je recordingding opaangesloten is te sturen... sommige mixers hebben zelfs een matrix-mixertje om de subs te mixen! Dit alles heet ook wel "routing" Check ook welke controle er op de bussen zitten. Bijv of de aux ook direct out's hebben, of de subs panning controll hebben/inserts/directout hebben en hoe je dit per kanaal kan routen.

Back