Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Lacrosse

Rise of the Machines
B0000025RI.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

Na eerst jaren de lp te hebben grijsgedraaid en daarna het cassettebandje heb ik sinds kort een special edition op cd van Michael Jackson's album Thriller. Als ik me niet vergis hebben de heren van Toto een grote rol gespeeld bij dit album. De synths die gebruikt zijn voor dit album klinken erg lekker al zal dat ook met de opname te maken hebben. Ik hoor de minimoog in veel tracks voorbij komen maar ook regelmatig heerlijk warme brede pads. Heeft iemand enig idee welke synths er voor het album gebruikt zijn? Het blijft een meesterwerk IMO

zodra ik tijd heb zal ik een copy maken van de setup , dit staat in
een blad met de gebruikte synths voor het album Thriller en Bad.

Probeer: http://www.midiwall.com/archives/ah/ eens...

Precies dezelfde vraag kun je daar vinden.. Ook gruwelijk veel antwoorden, die niet eenduidig zijn!

I'll see if I can track down the URL, but I do recall reading a "making of
Thriller" article that cited Minimoog and OB-X as the primary synths that
were used.

David Paich heeft inderdaad samen met Toto collega's Steve Lukather en wijlen Jeff Porcaro en een grote bijdrage geleverd aan thriller.

David is wel een groot Yamaha fanaat, en heeft ook meegewerkt aan Yamaha promotie. Dus wat je hoort op Thriller is geen minimoog of oberheim maar de voorloper van de DX7, de GS1 en GS2.

Ik kan je ook exact vertellen dat hij momenteel een Korg Triton en Yamaha Motif8 gebruikt, omdat deze beide het best in de buurt komen van die oude sound (en hij zal ook wel wat sampletjes gebruiken). maar daar heb je misschien niet zoveel aan...

"The GS1 and GS2 were 16 voice 2 operator FM synths. They were used
extensively by David Paich and Steve Porcaro as well as Jerry Goldsmith
and Quincy Jones. A good example is the rhodes on "Human Nature" off
Michael Jackson's Thriller album. Very few parameters were available to
the user - things like tuning, tremolo, EQ, etc. The only way to program
it was with Yamaha's huge programming computer of which no more than 4
were made. I hear from Steve Porcaro that these were trashed by Yamaha
soon after production of the GS1's ended. Sounds were loaded with data
cards which didn't always work."

CS-80

CS-80

Ik meende dat er ook veel CS-80 en TR-808 gebruikt is op dat album..

Bedankt shappy1010 voor je antwoord. Ik hoor in het geluid zo nu en dan idd ook details die me aan FM syntheze doen denken maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat er geen mini en oberheim gebruikt zouden zijn. Als je luistert naar bijvoorbeeld de bas in P.Y.T. lijkt me dat toch echt een mini, maar goed, ik wil me graag vergissen als het niet zo is. Daarnaast zijn de pads in bijvoorbeeld 'The lady in my life' toch veel te wollig vor een fm synth. Als toch alles met Yamaha zou zijn gedaan dan is dat merk zwaar gedegradeerd sinds de DX serie. :confused:

Op een verlaten eilandje op internet kwam ik bijvoorbeeld het volgende tegen:
Check this out!

Op de volgende site staan mooie demo'tjes joh!:
Check out Thema T. !!!

Laatst gewijzigd:
Re: Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Na eerst jaren de lp te hebben grijsgedraaid en daarna het cassettebandje heb ik sinds kort een special edition op cd van Michael Jackson's album Thriller. Als ik me niet vergis hebben de heren van Toto een grote rol gespeeld bij dit album. De synths die gebruikt zijn voor dit album klinken erg lekker al zal dat ook met de opname te maken hebben. Ik hoor de minimoog in veel tracks voorbij komen maar ook regelmatig heerlijk warme brede pads. Heeft iemand enig idee welke synths er voor het album gebruikt zijn? Het blijft een meesterwerk IMO

Ik ben blij dat er meer mensen zo over Thriller denken, voor mij is het het definitieve album, punt.

Qua synths zeker een interessante. Ik heb ook die nieuwe versie en ik vind dat je de synthpartijen beter kan horen, alle laagjes en zo.

Ik weet ook zeker dat de mini gebruikt is en oberheims. Ik vraag me af of yamaha hier al veel meer mee te maken heeft hoor. Ik denk dat dat allemaal wat later heeft plaats gevonden. De FM achtige dingen komen denk ik uit de Synclavier. Ook hoor je hier en daar wat sample effecten, waarschijnlijk ook de Synclav of Emulator.
Al met al interessant, ik zou eigenlijk per nummer wel willen weten wat er gebruikt is voor welk partijtje etc. Gekkenwerk!

Maarten

Origineel geplaatst door Lacrosse
Bedankt shappy1010 voor je antwoord. Ik hoor in het geluid zo nu en dan idd ook details die me aan FM syntheze doen denken maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat er geen mini en oberheim gebruikt zouden zijn. Als je luistert naar bijvoorbeeld de bas in P.Y.T. lijkt me dat toch echt een mini, maar goed, ik wil me graag vergissen als het niet zo is. Daarnaast zijn de pads in bijvoorbeeld 'The lady in my life' toch veel te wollig vor een fm synth. Als toch alles met Yamaha zou zijn gedaan dan is dat merk zwaar gedegradeerd sinds de DX serie. :confused:

[/B][/QUOTE] Nou Nou, ben niet ec... van mijn S90, is aardig referentiemateriaal.

Oh ja, de jupiter 8 ook veel (of kan dat niet qua jaargetijde...)

Ik hoor in het geluid zo nu en dan idd ook details die me aan FM syntheze doen denken maar ik kan me toch haast niet voorstellen dat er geen mini en oberheim gebruikt zouden zijn. Als je luistert naar bijvoorbeeld de bas in P.Y.T. lijkt me dat toch echt een mini, maar goed, ik wil me graag vergissen als het niet zo is. Daarnaast zijn de pads in bijvoorbeeld 'The lady in my life' toch veel te wollig vor een fm synth. Als toch alles met Yamaha zou zijn gedaan dan is dat merk zwaar gedegradeerd sinds de DX serie. :confused:

Ik weet bijna zeker dat er ook een Rhodes Chroma is gebruikt, bijv. voor het enge openingsgeluid in de titeltrack 'Thriller'.
Ik heb zelf eens een vrij identiek geluid uit de Chroma gehaald. Op de Chroma zitten ook oscillator-algortimes met FM en sync (ook Fm op het filter). Dus: warm analoge, complexe geluiden.

En ja inderdaad : het is en blijft een meesterwerk :halleluja

Heb een aantal Synclavier samples en daar zit dus ook het geluid tussen waar Beat It mee begint.

Ja het nummer P.Y.T is 100% zeker geen FM, maar 100% minimoog. Maar ja, die zat toendertijd ook wel bijna in elke grote hit. De beste disco bassynth allertiijden!.

Ook Baby Be Mine, geen twijfel over. Minimoog!

Het waren niet alleen synths, je hoort ook ontzettend veel akoestische koperblazers in de eighties sound van MJ.
De synths en zeker ook de drumsounds in het Bad album klinken ook wel ontzettend goed - zeker voor die tijd toch (1987). Het waren sounds die je in die tijd gewoonweg nergens anders hoorde. Denk ook aan die intro's op Smooth Criminal, Dirty Diana, The way you make me feel.

Wat MJ vanaf 1991 is beginnen maken (Dangerous) zonder Quincy Jones, klinkt veel meer mainstream. Als je nu, 10 jaar later luistert naar de tracks die Teddy Riley (blackstreet) voor Michael Jackson heeft geproduceerd, dan klinkt dat in mijn oren anno 2003 echt meer "gedateerd" dan het materiaal met Quincy Jones dat intussen al 15-20j oud is.

Ook helemaal te gek zijn die (synth) solo's in het Bad album
track 1 Bad : synthsolo & B3 solo door Greg Phillinganes
track 3 Speed Demon : sax solo
track 5 Just good friends : synthsolo door Stevie Wonder
track 9 Dirty Diana : gitaarsolo door Steve Stevens

Whaaaaaaaa!!!:biertje:
Geweldig dat mijn enthousiasme m.b.t. Thriller anno 2003 zoveel bijval krijgt! Ik ga zometeen Bad toch ook nog maar even bestellen. Misschien is daar ook nog wel een special edition van te vinden. Voor iedereen die Thriller nog niet op cd heeft raad ik de special edition echt met stip aan: een paar extra tracks, interviews met Quincy Jones en Rod Temperton en de voice-over session van Vincent Price (Darkness falls across the lands.... etc.) echt heeeeeeeeeeeerlijk!
Overigens .... goed opgenomen of niet, ik vind de synth sound op thriller toch weer echt van een niveau waarop de twijfel mij sterk aangrijpt of dit met digitale synths te evenaren zou zijn. Ik durf bijna overtuigd te schreeuwen: no way! Wat een karakter, wat een dikte, wat een warmte; echt HET gevoel krijg ik ervan en ik weet zeker dat ik niet de enige ben!
8~

Overigens .... goed opgenomen of niet, ik vind de synth sound op thriller toch weer echt van een niveau waarop de twijfel mij sterk aangrijpt of dit met digitale synths te evenaren zou zijn. Ik durf bijna overtuigd te schreeuwen: no way! Wat een karakter, wat een dikte, wat een warmte; echt HET gevoel krijg ik ervan en ik weet zeker dat ik niet de enige ben!
8~

....INDERDAAD !!! Digitaal heeft no way dezelfde warmte, diepte, enz. Het blijft iets ongedefinieerd wazigs hebben, dat digitaal. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het oude werk van de Chemical Bros en dan naar "Star Guitar" ...BWAAH !!!!:r :r die mix zit helemaal volgepropt, en alles is zo 1-dimensionaal als maar kan.

Ik heb dat zelf ook gemerkt, toen ik pas met Logic begon en dacht : schitterend ! Nu kunnen we alles op de PC doen, FX, softsynths, drums, en nog allemaal geautomatiseerd en ruisvrij ook ! Maarreh, het begon toch pas echt lekker te klinken toen we 20 analoge uitgangen gingen gebruiken, buizen-eq en -compressor, nog een solid state comp op elke subgroep, hier en daar een anaolge synth, een sampler enz. om wat contrast in de mix aan te brengen....

Het is en blijft schitterend, al dat automatiserings-gemak, en ruisvrijheid. Zolang je maar combineert met analoog.
(t kost een paar centen, maar dan....)

Nog zo'n geweldige solo in het Bad-album is de vocal synth solo in 'Leave me alone';
te gek hoe ze Michaels stem hier geprocesseerd hebben!

Overigens vind ik "Bad" schitterend als titel - zo lekker dubbelzinnig ;
the Bad album
the Bad world tour

Ook van 'Bad' en 'Dangerous' bestaat een Special Edition - ik heb ze in de FNAC zien liggen.

Wacko Jacko mag maar in zn handjes knijpen dat ie hier nog zoveel positieve publiciteit krijgt............niet onterecht overigens hoor, heeft mooie dingen gedaan in zn glorietijd!

Back