Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Rod temperton heeft volgens future music nr.30 2000 met een jp -8 op thriller gespeeld.8)
Ik heb dit niet nagechecked want ik heb thriller niet, boewoe=(

:dubbel: < Thriller.....thriller naait

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook Wacko Jacko gezien en hoe "gek"hij ook is ...Muziek maken is altijd beter dat oorlog voeren.
Alle Respect voor deze heer!! :halleluja
Triller, beat it en Bad...allemaal leuke nummers.
maakt mij niet uit waarmee het is gemaakt.:dj:

Ik geloof toch dat veel mensen FM onderschatten
Ik vind het zelfs soms dikker/voller dan analoog

heb 1 track gemaakt waar een tr909, een sp1200 en een txs81z samen stoeien en die TX81z zit te dik in de mix
(niet normaal gewoon)
en dat das alleen een aangepaste lately bass ...

ik heb me ooit eens laten vertellen dat met FM qua analoog alles is na te doen

Tjek 'mary go wild' van jeroen verheij
hoe bedoel je dikke basslijn ?????????
gewoon een dx100

Ik zal jullie de detroit en chicago's tracks maar besparen

of te wel
FM rules bigtime
en is eigenlijk veeel interesanter dan analoog

Origineel geplaatst door Daftmax
Heb een aantal Synclavier samples en daar zit dus ook het geluid tussen waar Beat It mee begint.

Je zegt het al, sample. De oorsprong van het sample is volgens mij een PPG Wave. Heb zelf ooit een oude PPG 360 Wavecomputer gehad, daar zat ie als preset op. Ik kende het geluid van 'Exit' van Tangerine Dream. Had me altijd afgevraagt hoe ze dat maakten, todat ik die Wave onder m'n vingers kreeg.

Re: Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Origineel geplaatst door Lacrosse
Als ik me niet vergis hebben de heren van Toto een grote rol gespeeld bij dit album. [/B][/QUOTE]
Volgens my alleen Steve Lukather voor de gitaar solo's . Trouwens ook op BAD.

Ik dacht dat de gitaarpartijen op BAD door zo'n blonde chick werden gedaan...mmmm was ze er zeker alleen om de
clip(s) op te leuken.........

Origineel geplaatst door FuzzyStone
Ik dacht dat de gitaarpartijen op BAD door zo'n blonde chick werden gedaan...mmmm was ze er zeker alleen om de

Jennifer Batten of hoe heette die ook al weer :confused:

Was het niet zo dat Eddie Van Halen de solo's voor z'n rekening heeft genomen in Bad (of triller?) Ik hoor alleszins de typische Van Halen stijl, hij heeft trouwens het fingertappen uitgevonden, wat in één van die solo's ook vooral gedaan wordt.

<edit> Heb het even opgezocht:

http://guitar.about.com/library/weekly/aa021502a.htm

gitaarpartijen thriller is dus Eddie van Halen!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door FuzzyStone
Zij was alleen een lekker wijf gimmick voor de video en de optredens.
Net zoals Candy Dulfer bij Prince.
De echte sax opnamen waren toch echt van George Clinton en niet van Candy.

Indedaad vergis ik me de solo van BAD is door van Halen. Steve Lukather speelt op Thriler ergens mee.

Origineel geplaatst door Exzit

Tsja, zo zie je maar weer....je wordt genept waar je bij staat......

Indedaad vergis ik me de solo van BAD is door van Halen. Steve Lukather speelt op Thriler ergens mee.

Volgens mij is het bij prince wel door candy ingespeeld hoor
Dr prince was zo overtuigd via een omweg toen candy in zijn voorprogramma speeld
Dat hij haar meteen naar mineapolis uitnodige per vliegtuig als ik me niet vergis

Re: Re: Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Re: Re: Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Volgens my alleen Steve Lukather voor de gitaar solo's . Trouwens ook op BAD.

Neehoor, David Paich (toetsen) Jeff & Mike Porcaro (Bass + drums). Er word wel vaker op de radio enzo het grapje gemaakt dat Thriller door Toto is gemaakt ipv. door Jackson. Vooral bij "the girl is mine" hoor je de typische Toto sound, de drums zijn heel kenmerkend voor Porcaro. De gitaarsolo van Beat It werd door landgenoot Eddy van Halen gespeeld, alle andere solo´s en gitaarpartijen door Lukather. De gitaarsolo van Beat It word door gitaristen als één van de allerbeste solo´s allertijden gezien.

Origineel geplaatst door mono-poly
Volgens mij is het bij prince wel door candy ingespeeld hoor
Dr prince was zo overtuigd via een omweg toen candy in zijn voorprogramma speeld
Dat hij haar meteen naar mineapolis uitnodige per vliegtuig als ik me niet vergis

Zeker niet op de CD batman. Waar zij op 1 van de video clips te zien is.
Die CD was al klaar voordat Prince ooit van der gehoord had.
Pas door de tour in contact met haar gekomen.en daar komt het verhaal vandaan.
Zij mocht op de video meeblazen maar de orginele partij is toch echt van George op de CD.
Ik vind trouwens Candy een middelmatig sax speelster.
Sommige dingen wel aardig maar ik mis te weinig power en swing in het spel. Haar vader speelt stukken beter.

Jennifer Batten of hoe heette die ook al weer

Vergis je niet in Jennifer... Ik heb ze op de frankfürter messe gezien en die tante kon spelen...

Re: Re: Re: Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Re: Re: Re: Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Origineel geplaatst door shappy1010
Neehoor, David Paich (toetsen) Jeff & Mike Porcaro (Bass + drums). Er word wel vaker op de radio enzo het grapje gemaakt dat Thriller door Toto is gemaakt ipv. door Jackson. .

Volgens mij is het toch meer een Quincy jones product toch die allen wat toto studio muzikanten heeft in gehuurd?

Re: Re: Re: Re: Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Re: Re: Re: Re: Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Volgens mij is het toch meer een Quincy jones product toch die allen wat toto studio muzikanten heeft in gehuurd?

Het zijn ook niet mijn woorden :) Maar als toto fan herken ik wel een bepaalde sound hier en daar op het album.

Mensen, mensen.
Even de boekjes erbij pakken misschien?
Mike Porcaro nergens te bekennen, veel Paich en Steve Porcaro, af en toe Jeff Porcaro.
Vlak niet uit: Greg Phillinganes keys, Louis Johnson basgitaar. Steve Lukather af en toe gitaar en zelfs bas op Beat It (!) Ook een hoop andere gitaristen (David Williams, Dean Parks, Paul Jackson etc.)
Dus echt niet alleen Toto gasten.

Maar goed, weer terug naar de oorspronkelijke vraag: welke synties?

Maarten

PS, volgens mij speelt George Clinton geen sax....

Origineel geplaatst door Heli
PS, volgens mij speelt George Clinton geen sax....

Ik ben de naam van die gast kwijt in ider geval die geweldige vaste saxspeler van Prince in begin jaren 90.
Ik zat te zoeken op interenet en toen kwam george Clinton te voor schijn was verkeerd want dat is DE George Cklinton.
Maar ben zijn naam kwijt.
Een ding is zeker hij heette ansoluut geen CANDY!

Last edited by a moderator:
Wat een gigantisch spektakel ontstaat er soms op dit forum rondom een eenvoudige vraag. Toen ik las dat George Clinton saxofoon speelt dacht ik dat het de hoogste tijd werd om in te grijpen. We dwalen IMO ontzettend af van de originele thread; best leuk voor een doordeweeks theekransje maar volgens mij is een discussie over de gebruikte synth-setup van Thriller alleen al spannend genoeg. gebruikte toetsen die een redelijke kans maken zijn:

Moog Minimoog
Fender Rhodes
Roland Jupiter 8
Yamaha CS-80
Yamaha GS-1

Toch vrees/hoop ik dat het lijstje nog heel wat langer kan worden gezien het grote aantal toetsenisten wat aan Thriller heeft meegewerkt:

James Ingram: Keyboards, Vocals (bckgr), Handclapping
Bill Wolfer: Synthesizer, Programming
David Foster: Synthesizer
Tom Bahler: Keyboards, Synclavier
Brian Banks: Synthesizer, Programming
Michael Boddicker: Synthesizer, Keyboards, Emulator, Vocoder
David Paich: Synthesizer, Piano, Arranger, Keyboards, Rhythm Arrangements, Synthesizer Arrangements
Greg Phillinganes: Synthesizer, Keyboards, Programming, Handclapping, Fender Rhodes
Steve Porcaro: Synthesizer, Arranger, Programming
Greg Smith: Synthesizer, Keyboards
Rod Temperton: Synthesizer, Arranger, Vocal Arrangement, Rhythm Arrangements, Synthesizer Arrangements

Bron en overige credits:
Link naar volledige(?) credits voor Thriller

:biertje:

OFFTOPIC

....INDERDAAD !!! Digitaal heeft no way dezelfde warmte, diepte, enz. Het blijft iets ongedefinieerd wazigs hebben, dat digitaal. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het oude werk van de Chemical Bros en dan naar "Star Guitar" ...BWAAH !!!! die mix zit helemaal volgepropt, en alles is zo 1-dimensionaal als maar kan.

Volgens mij hebben de Chems toch juist een studio vol oerdegelijke ouwe analogica staan. Dat ze het tegenwoordig allemaal net een beetje te ver compressen hoor je helaas op meer dance muziek maar of dat met digitaal/analoog te maken heeft lijkt me niet direct voor de hand liggend. (wel een mooie track trouwens Star Guitar, beetje New Order achtig)

Sorrt voor het offtopic gedoe over analoog VS digitaal, maar dan moeten sommige mensen maar eens ophouden met van die vreselijk ongenuanceerde uitspraken te doen zonder argumentatie.

En dan nu even ontopic, ik ben eigenlijk niet zo bekend met het ouwe werk (nieuwe trouwens ook niet) van MJ (ken natuurlijk de hitjes wel) maar omdat ik de laatste tijd toch een jaren 80 revival aan het doormaken ben denk ik dat ik maar een een cd van 'em ga kopen of zo. Ben wel benieuwd naar al die lekkere synth sounds :)

Back