SEM clone diy?

Ik heb ook een hekel aan dunne pootjes en daarom bestel ik altijd 0.6 Watt weerstanden. Dat het iets duurder is neem ik op de koop toe. Of ik bestel bij Newtone, daar hebben ze ook nog dikke pootjes.

Ik ben er nog niet helemaal uit, connector wise zal ik maar zeggen..
Heb van EOO 8 pins gekregen die passen (niet echt smooth maar met wat geweld best prima) maar de 6 pins hebben een stuk dikkere pinnen die niet in de daarvoor bestemde gaatjes passen.. (Ik laat hem ff hangen)
Hoe doen andere dit? Welke heathers/connectoren bestellen jullie en waar?

@ambi-j, ik denk dat 2,54 connectoren een stuk handiger zijn in het uiteindelijke ontwerp.

connectoren voor deze zijn nog wel te vinden.
bij aitec, de de lokale electronicaboer heb ik vrouwelijke draadconnectoren met een pitch van 3.96mm gevonden die perfect passen op het potboard van de originele sem. ik ga die met draad bevestigen aan het prototype dan kan ik het potboard gebruiken als ik mijn proto uittest
ondertussen heb ik een bestelling lopen bij mouser met o.a de transistoren en ook molex connectoren met dezelfde pitch (KK reeks) ik zal laten weten als die voldoen.
dat betekend natuurlijk niet dat we niet naar een meer gangbaar type kunnen overschakelen bij de definitieve.

eigenlijk had ik dit board en het potboard uitwisselbaar gewild met het origineel maar wie gaat dat doen? als je ouwe sem defect is laat je die toch gewoon maken en ga je niet een nieuw board steken.

en ja, ik ben ook aan't opbouwen begonnen, 2/3 van de weerstanden zitten er al op en tot nu geen foutjes in de BOM (en ook geen sluitingen) maar ik heb dan ook een flinke voorraad ouwe degelijke weerstanden (toen een 10tal jaren geleden loodvrij in voege kwam werden er overal ouwe stocks voor weinig verkocht )

Etaoin, Zie ik bij jou dat de 723 in een voetje zit?

Klopt. Ik heb een partij oude daarvan liggen. De eerste die ik probeerde had ik gelijk erin gesoldeerd, maar die bleek niet te werken, dus toen ben ik maar voor een voetje gegaan in het geval de tweede (... etc) het ook niet zouden doen.

In principe gebruik ik relatief weinig voetjes, zeker voor 8-pin opamps, maar naar mate ik bij dit project tegen wat defecte NOS aan ging lopen heb ik ze er toch maar ingezet.

Ik heb zelfs deze bijna 40 jaar oude nog liggen :D

Attachments

• IMG_1627.jpg
    IMG_1627.jpg
    60,2 KB · Bekeken: 107
effe stil geweest op SF en vlijtig gesoldeerd:
alle passief zit erop, m'n +-18.5v voeding gemaakt en de onboard regulator deed het meteen dankzij de fixes van etaoin

ondertussen is mijn bestelling van mouser binnen met de transistors, enkele caps en connectoren
de connectoren passen mooi op de ouwe sem maar je krijgt ze niet door de gaatjes van ons bord. ook over de plaatsing van de connectoren heb ik nog wel wat vraagtekens

morgen verder testen

en daarmee doet die het helemaal!!
geen problemen gehad met defecte onderdelen of sluitingen .
en met de fixes van etaoin, waarvoor dank, zit deze meteen goed.

de connectoren zitten nog niet op hun juiste plaats om te passen op het origineel en daarom ga ik bedrade versies gebruiken, dan hoef ik niet meteen een front te bouwen en kan ik met de originele potprint deze sem direct volledig bedienen

afregelen moet natuurlijk nog gebeuren

wordt vervolgd

Back