D50 sysex ellende

exel

Ouwe rot
Ik dacht van het weekend eindelijk eens een beetje uit preset-land te raken op mijn D50 en in ieder geval wat nieuwe preset banks te proberen en misschien op zoek te gaan naar een editor.

Na een hoop gezoek heb ik de Transmit-knop gevonden en met het de juiste toetscombinaties (het apparaat kent een handshaked én een unhandshaked transfer mode) is het me gelukt om de bestaande bank over sysex naar MidiQuest te dumpen. Maar hoe ik het ook probeer, en met welke software ook (ik heb ook SysEx Librarian een gooi gegeven), ik krijg de D50 niet zo gek om een incoming transfer te accepteren met een nieuwe patch-bank. Als ik hem in non-handshake mode op ontvangen zet, blijft hij wachten tot het kerstmis is en negeert de SysEx die ik over de lijn zie lopen (heb gecontroleerd met een MIDI monitor, plus ik zie de LEDjes op de interface als een idioot knipperen).

Omni staat aan (uit helpt niet). Protect staat uit (aan helpt uiteraard niet).

Tempo van sysex versturen heb ik ook al omlaag geprobeerd te halen, zelfs throttled op 10% van de MIDI bandwidth en 1sec tussen iedere 256 byte frame levert geen verbetering op.

Ik weiger te geloven dat het een hardware-probleem is. Reguliere MIDI (notes, pitchbend, etc) wordt gewoon geaccepteerd over dezelfde poort.

Is iemand anders hier al eens tegenaan gelopen?

Ik gebruik zelf sysexD50 en dit werkt prima .
Nooit problemen met het dumpen van SysEx bestanden.

Sysex ID channel moet ook altijd goed staan,, normaal op 17 of anders op ALL,,
En het default midi channel ook, of da's toch zo met sounddiver,,, en mss RX TX channel ook ???
Anders eens een oude atari editor opzoeken en met steam werken ???
MidiQuest is nu wel ni de eenvoudigste, al leek mij de nieuwste versie toch veel verbeterd te zijn, zeker kwa bug fix's...

Moet werken hoor, ik heb het met dxlibrarian diverse keren gedaan op de d50/d550 en de varios vc1/d50

D50 sysex

D50 sysex

Hoi, intikken op google, sysex naar D50 en dan goed lezen.
Ooit gehoord van D50v?
Zelf nooit problemen gehad.

Groet Ton.

Hoi, intikken op google, sysex naar D50 en dan goed lezen.
Ooit gehoord van D50v?
Zelf nooit problemen gehad.

Groet Ton.

Hoi Ton,

Alle dingen die ik geprobeerd heb zijn al het gevolg van de google-suggesties die ik tegenkwam. Ik ben een beetje door de opties heen. Ik zal van het weekend me nog eens een keertje boos maken op het ding.

D50v ziet er aardig uit maar is zo te zien Windows-only. MidiQuest ondersteunt gelukkig ook de D50, maar krijgt het ook daar niet voor elkaar bank/program data erheen te laten sturen.

Ooh please, als je de oplossing vind hoor ik het hier graag!

Zit ook al tijden te kloten met mijn D50! Gisteren nogmaals een zwengel aan gegeven, maar wordt er helemaal gek van. Ik kan wel midi noten verzenden en ontvangen, maar het dumpen naar de pc gaat hopeloos fout iedere keer.

Wel kan ik verschillende sysex banken versturen naar de synth, maar sommige ook weer niet. Zeer vreemd allemaal! Heb hem al een keer te koop gezet, maar toch weer vanaf gezien, maar begin toch weer te twijfelen!

Kijk eens naar welke versie je van de system ROM er in zit.

Vergelijk het met wat vintage planet heeft.
http://www.vintageplanet.nl/pages/roland2.html
Naar de D50 scrollen.
RL-........ MBM57C512 - Eprom V.1.10 or V.2.10 (Also serves as replacement for MASK ROM LH531306) RL-1544910301 For D-50 with Ser.No. up to 15179261 use V.1.10 . . N 14.70 These machines can not be upgraded to the 2.x version RL-1544910304 For D-50 with Ser.No. 15179266 or up use V.2.22 . . N 14.70 Replaces 2.12 - This version had problems, caused by lack of memory space, solved by removing the key transpose function. V.2.22: Transpose can now only be executed by using +/- instead of keyboard. A bug, that caused problems when transmitting a special program change number, is also removed.

Gebruik je MIDI-OX? daar lukt het wel mee. Ik gebruik wel altijd de handshake methode (dus 2 MIDI kabels gebruiken)

Mocht je er echt niet uitkomen kunnen we wel een keer afspreken, kijken we met mijn D-50's of het lukt om jouw files in te laden.

Gebruik je MIDI-OX? daar lukt het wel mee. Ik gebruik wel altijd de handshake methode (dus 2 MIDI kabels gebruiken)

Wat ik wil inladen zijn sysex dumps, die zijn naar ik aanneem niet handshaked.

MIDI-OX gaat me niet helpen want die is zo te zien Windows-only.

Handshaking werkt alleen maar als beide kanten meewerken. Een platte sysex-dump bevat alleen maar uitgaande bytes, en geen kennis over hoe het binnenkoemende bytes moet interpreteren, laat staan daar op reageren.

Voor zover ik weet ziet de sysex-data er ook echt anders uit als je in handshaking-mode transfert. Het is in beide gevallen, uiteindelijk, een ingepakte geheugendump, maar overgebracht met een hele andere transfer-mode. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iets anders dan een dedicated D50-editor kan dealen met handshakes. En die kunnen weer niks met platte .syx-files.

Edit: overigens heb ik, met afspelen uit SysEx Librarian, zowel handshaked als non-handshaked geprobeerd en kreeg uit beide geen sap.

Snap ik, alleen zonder handshake heb ik geen resultaat met mijn 2x D-50's en 1x D-550, net alsof deze niet wil beginnen met inlezen.
Het gaat om apparaten uit 1987, 4 jaar na de introductie van MIDI. Mijn eerste D-50 heb ik nieuw gekocht in 1988, deze heeft nooit een OS update gehad.

Ik heb wel een aantal files die ik -wonder boven wonder- alleen via een Atari kan sturen, ik heb daar nooit tijd in gestoken waarom dat is, reden voor mij om een aantal Atari's te bewaren.

Stuur anders een SYX file, dan kan ik kijken of het bij mij wel lukt.

Ik kan sowieso wel een dump voor je maken van de 4 fabriekskaarten, kan je in ieder geval verder.

... Voor zover ik weet ziet de sysex-data er ook echt anders uit als je in handshaking-mode transfert. Het is in beide gevallen, uiteindelijk, een ingepakte geheugendump, maar overgebracht met een hele andere transfer-mode. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iets anders dan een dedicated D50-editor kan dealen met handshakes. En die kunnen weer niks met platte .syx-files.
Platte .syx-files wat moet dat voorstellen, D50 probleem sysex of wat ?

Back