Distortion en je Signaal

KrisvdAssem

Ouwe rot
Dag beste synthers,
Ik vraag me af, wat doet distortion nou precies met je signaal?
Komen er frequenties bij? Versterkt het de zwakkere frequenties?

Ook heb je vele verschillende distortions, zit hier groot verschil in of is dit een aftreksel van een dezelfde distortion?

Dan hebben we ook nog de bitcrusher, decimate distortion als ik het goed heb. Bekend door de ''yah yah yah'' sound. Ook daar ben ik heel benieuwd naar.

Wie oh wie heeft het antwoord? :)

Dit zijn mooie lappen text die ik zeker ga doorlezen, maar ik doel voornamelijk op het frequentie spectrum.
Hoe het kan dat als e een sinusgolf van 110Hz hebt, en daar een shitload distortion overheen, er opeens een heleboel andere tonen bij komen.

Grof gezegd duwt je distortion het ingangssignaal zo naar boven dat het een blokgolf wordt.

220px-Distortion_waveform.svg.png

[ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Golfvorm"]Wat is het kenmerk van een blokgolf

Het distortion voorbeeld van BRZ is een vorm van harmonische vervorming, d.w.z. er komen wel nieuwe frequenties bij, maar die zijn veelvouden van de grondtoon van het oorspronkelijke, onvervormde signaal.

Daarnaast is het ook mogelijk om een niet-harmonische vervorming te maken. Dat kan o.a. door AM en FM (wat niet wil zeggen dat die laatste twee uitsluitend niet-harmonische vervorming veroorzaken; het al dan niet harmonisch-zijn hangt af van frequentierelatie tussen carrier en modulator).

Zo kun je bijvoorbeeld een signaal vermenigvuldigen met zichzelf (kwadrateren dus). Dat kan een onharmonische vervorming opleveren met zeer veel nieuwe frequenties.

Bijv. als je een spraaksignaal kwadrateert, krijg je harmonische vervorming, omdat spraak (in grote lijnen) bestaat uit harmonische tonen en dan is het kwadraat daarvan ook weer harmonisch. Wel klinkt die kwadraatspraak behoorlijk blikkerig en fucked up 8)

Laatst gewijzigd:
Dus als ik het goed begrijp,

Een sinus van 100 hertz distort ik, dan komen er signalen van 200, 400, 800, en 1600Htz bij?
Dit is een liniare techniek, is liniar dus hetzelfde als harmonische vervorming?

lineair als in een vast patroon 2e of 3rde orde formule bijv
niet lineair is willekeurig, niet voorspelbaar

Dus als ik het goed begrijp,

Een sinus van 100 hertz distort ik, dan komen er signalen van 200, 400, 800, en 1600Htz bij?
Dit is een liniare techniek, is liniar dus hetzelfde als harmonische vervorming?

Als je een sinus "distort", dan gaat 't er allereerst om erbij te vertellen welke distortie je bedoelt. Distortion betekent niets anders dan vervormen. Dat kan op allerlei manieren. Laten we aannemen dat je bedoelt de distortie van brz in post #5, dus hard clipping distortion, dan zal de sinus veranderen in een blokgolf. Een blokgolf heeft alleen maar oneven harmonischen, dus als de frequentie van de sinus 100 Hz is, dan krijg je een blokgolf met de frequentiereeks 100, 300, 500, 700.....Hz

Distortion lineair? Lees nog eens: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1736263&postcount=28
Je stopt er een sinus in en er komt een blokgolf uit. Geldt dan het principe van "sinus-in, sinus-uit"?

Distortion lineair? Lees nog eens: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1736263&postcount=28
Je stopt er een sinus in en er komt een blokgolf uit. Geldt dan het principe van "sinus-in, sinus-uit"?

Ik doe mijn best dit allemaalte begrijpen maar dit is voor mij vrij pittige informatie. De term ''sinus-in sinus-uit'' begrijp ik. Maar ik ben nog met sommige dingen lichterlijk in de war. vandaar dat ik deze vragen ook stel ;)

Ik dacht dat in principe de sinus versterkt word todat hij de vorm van een blokgolf heeft. De basis leek mij dus nogsteeds een sinus gezien het feit dat het een clippende sinus is.
Nu begrijp ik dat het dus echt een sinus moet blijven om lineair te zijn.

Ik dacht ook dat als de vervoudiging van de Hertzen deelbaar is door de Hertzen van het ingangs signaal het een lineaire bewerking is.

Ik doe echt mijn best dit te begrijpen maar dit fenomeen is redelijk nieuw voor mij, en ik vind het machtig interesant dus ik vind het echt leuk om er diep op in te gaan. Maar het heeft wel een beetje tijd nodig om het te begrijpen ;)

Nu begrijp ik dat het dus echt een sinus moet blijven om lineair te zijn.
:okdan:

Ik dacht ook dat als de vervoudiging van de Hertzen deelbaar is door de Hertzen van het ingangs signaal het een lineaire bewerking is.
Als de boventonen van een toon frequenties hebben die allemaal veelvouden zijn van de grondtoonfrequentie, dan is die toon harmonisch.

Het al of niet harmonisch-zijn is een eigenschap van een signaal.
Het al of niet lineair-zijn is een eigenschap van een signaalbewerking.

Distortion is signaalbewerking.
Er zijn verschillende distortionbewerkingen mogelijk, maar ze zijn allemaal niet-lineair, want als je er één sinus in stopt, komen er altijd meerdere, of een heleboel sinussen uit.

Sommige distorties leiden tot een harmonisch spectrum. Dan hebben alle sinussen een frequentie die een veelvoud is van die van de grondtoon. Als je daar een grafiek van maakt (spectrum), dan zie je ze braaf op onderling gelijke afstanden, zoals paaltjes langs een weiland.

Andere distorties maken zodanig gehakt van een enkele sinus dat er een heleboel sinussen uitkomen waarvan ook de frequentieverdeling een zootje is. Het spectrum daarvan ziet eruit als een soort grasveldje.
Een voorbeeld van zo'n onharmonische distortie is FM-feedback.

Maar ik ben nog met sommige dingen lichterlijk in de war.
...
Maar het heeft wel een beetje tijd nodig om het te begrijpen
Dat geldt voor mij na 30 jaar in 't vak ook nog steeds (al gaat het bij mij inmiddels dan wel om een iets ander soort problemen)!
Welkom bij de club! :mega:

(digitaal) signal processing theorie is rete interessant en zeer nuttig. Het is helaas geen simpele koek en vergt wel wat natuurkundige kennis als je er echt in wil verdiepen.

Ook boeiend is dat door oversturen er harmonischen ontstaan die als je verder overstuurt op een gegeven moment ook gaan oversturen en elkaar gaan overstemmen en wegduwen, met allerlei variabele klankleuren tot gevolg, mede afhankelijk natuurlijk van het basisgeluid (droge/licht overstuurde 909 kick bv).

Hmn interessant dit. Als iedereen eens kan formuleren wat welke distortion doet?
Cross-over distortion?

Een professionele hardcore kick is eigenlijk op het eerste zicht nog een zeer dynamische sinus. Als je erop inzoomt zie je echter allemaal blokgolfjes maar zo net niet dat je sinus helemaal kapotgetrokken wordt zoals op brz zijn foto. Ik vraag ook graag de kennis hierover.

Nog interessante lectuur over distortion? Of is het vooral de distortions die je gebruikt, daarover genoeg ervaring opdoen om te weten wat ze met je signaal doen. Ik merk echt zeer grote verschillen tussen bvb Trash en Saturn.

Veel is ook afhankelijk van het brongeluid, hang maar eens een EQ of filter voor een distortion.
Dus met dezelfde distortion en een EQ ervoor kan je al zoveel verschillende dingen doen, zeker als je ze meerdere keren doorlust.

Haha, als ik me verveel in de trein open ik wel eens de sylenth1, en ga spelen met een shitload resonance, distortion en eq technieken.
Het is onbeschrijfelijk wat voor geluiden er soms uit komen.
Ik ben erg benieuwd naar de bitcrusher sound.
Zorg dat je octaaf/resonace varierende basis geluiden hebt en gooi daar je bitcrusher overheen. Prachtige ''yah-yah-based'' geluiden :D

Sample & Hold.
Input noise.
Clock in een trigger.
Output is dan een stuurspanning die je naar bijv. je cutoff kan sturen.

Elke keer als je een trigger in de klok stopt kijkt de S&H wat op dat moment de waarde is van de S&H input en houdt die waarde vast totdat je een nieuwe trigger geeft.

Zo heb je semi random maar toch in de maat lopende modulaties.

Back