Heeft er toevallig iemand een voltage convertor naar 100v (japan) te koop?
Of weet ie een tip waar ik dat kan bestellen? Blijkbaar moeilijk te vinden in de benelux...
100 Volt vind ik een beetje een rare waarde. Als 115V ook mag, dan kan je gewoon een adapter kopen bij de locale electronicaboer.
Wellicht handig als je even meld voor welk apparaat het is.
Die bestaan niet volgens mij.
Ze zijn 220 naar 110 of tegenwoordig natuurlijk 230 naar 115.
Wil je apparatuur op een lager voltage draaien dan aangegegeven omdat daarmee de secondaire spanning op de PSU wat lager wordt en er dus minder warmte wordt gegenereerd, dan kan je er een zogenaamde VARIAC transformator tussen zetten. Hiermee kan je de primaire spanning van 230 naar 0 Volt trappenloos regelen. Veel synth's van 220/230 Volt blijken op 180 Volt prima te werken. Het scheelt je veel warmteontwikkeling in de PSU (de spanningsregelaars) en daarmee gaat je synth ook langer mee.
Apparatuur die op 110/115 Volt draait kan je met een Variac op b.v. 90 Volt laten draaien - of te wel: net zo lang het voltage omlaag draaien zolang de synth nog goed blijft draaien.
Met een voltmeter kan je ook op de PSU meten wat het spanningsverschil is tussen de spanning op de ingang van de spanningsregelaars. Deze dient 3 volt hoger te zijn dan de uitgangsspanning.
Een variac van Velleman kost ongeveer 100,- EU en er kunnen meerdere synth's op.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.