Reverb en drums

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren met software reverb/galm over drumtracks (vnl. akoustische drums, geen house etc.), maar ik vind het toch vrij lastig om de juiste instellingen te vinden. Ik probeer vnl. de kick en de snare op te poetsen, en begin meestal met het zoeken naar de best klinkende preset (voor zover aanwezig) om die vervolgens aan te passen, echter kost het met veel moeite om het juiste resultaat te bereiken en kom ik soms later toch tot de conclusie dat het eigenlijk niet helemaal klinkt zoals ik wil.
Wat zijn jullie ervaringen met reverbs voor drums?
Welke plugins gebruik je? (en voor wat voor drumonderdelen?)
Wat voor settings gebruik je? (met name dus dingen als predelay etc, mag globaal)

Tips voor het gebruik van reverbs voor drums zijn van harte welkom, ook als je gebruik maakt van hardware reverb.

Ter info:
De plugins die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn Wave Trueverb, TC Native Reverb en de Cakewalk FX3 Reverb. Ik werk met Cakewalk 9, ik ben dus wel beperkt tot de DX (DirectX) plugins.

ik raad je aan een dx wrapper plugin te downen en is rond te neuzen tussen de vsti plugs

Daar heb ik ook al eens wat mee zitten experimenten (al weer even geleden), ik kreeg dat gek genoeg niet helemaal aan de praat. Tips voor een goeie vst wrapper/host?

Niet een specifieke tip, maar probeer eens een wat mindere kwaliteit galm te gebruiken.
Ik zag in je lijstje dat je over het algemeen goede galmen gebruikt.
Juist een beetje gaar fx smelt beter met je beats e.d.:)

Origineel geplaatst door faab
Niet een specifieke tip, maar probeer eens een wat mindere kwaliteit galm te gebruiken.
...
Juist een beetje gaar fx smelt beter met je beats e.d.

Voor complete volle drumloops werkt dat idd wel, maar ik ben op dit moment bezig met het afmixen van een wat ouder nummer waarin een behoorlijk 'cleane' beat zit, geen loops maar een drumkit uit m'n JV-1010 (kick/drum/hihats allemaal op verschillende sporen). Het gaat in dit geval dus echt om reverb voor verschillende losse drumonderdelen (met name kick en snare).

Voor dit soort doeleinden kun je beter een korte room gebruiken dan zet je de beats in een soort ruimte.

Voor snare gebruik je in een accoustische setup best een gated reverb zodat de galm niet verder gaat dan vb de volgende kickbeat.
Anders wordt het rommelig. Een gated rev. op snare geeft ook een explosief effect, omdat hij plots heel fel opkomt en ook weer onmiddellijk verdwijnt. In een ballad gebruik je daarentegen beter een langere plate reverb of een gewone room kan ook. Probeer op de cymb. een beetje room te zetten geeft meer ruimte als je geen live mic gebruikt. bassdrum: weinig of geen galm gebruiken . Wordt te modderig in het diep. Toms = plate reverb. Duur afhankelijk van snelheid vh nummer. Op het geheel kun je altijd een beetje room zetten om de indruk te wekken dat het in één ruimte is opgenomen.
Er zijn echter geen regels en nogmaals een goede hardware reverb is nog steeds stukken beter dan zijn software maatjes. Eigen ondervinding.
Gebruik zo weiinig mogelijk pre-delay. Klinkt krachtiger.

Een drummer.

Ok thnx, dat zijn duidelijke tips!

Meer ervaringen en tips zijn nog steeds welkom!

ps. Cakewalk bleek zowaar een programma/plugin te hebben gemaakt (recent?) om vst's in Cakewalk programma's te gebruiken: Cakewalk VST Adapter. Ik kan dus nu vst in Cakewalk Pro Audio draaien ;)

Ik vind de TC Native Reverb (uit de 3.0 bundle) goed klinken als je een room galm gebruikt.

Voor de rest vind ik die van Timeworks ook wel bruikbaar, de Ambience reverb, de Spinaudio roomverb, en niet te vergeten de reverbs van Logic.

Als je computer het aankan moet je is naar SIR kijken.

Zoek zelf ff hier of op Google a.j.b voor links.

Voor dit soort doeleinden kun je beter een korte room gebruiken dan zet je de beats in een soort ruimte.

ja precies, ik doe meestal --> room size= rond de 10 m ofzo, decay tussen 100 en 300 ms, en dan de HF tot +/- 5 Khz dichtdraaien anders zijn de hihats lelijk (dubbel), meestal geen predelay tenzij de beat 'het kan hebben' zeg maar - predelay kan leuk zijn om de noten te dubbelen maar dat ben ik gauw zat- en eventueel bewerk ik deze galm nog met een hele lichte phaser/flanger/distortion voor de levendigheid en de bas eruit eq'en.

Back