Clavia Nord Electro 2, toetsen defect

Foeke

Stamgast
Hallo, ik heb een hele fijne Clavia Nord Electro 2. Helaas doen een aantal toetsen het niet meer. Vanaf de centrale C tot en met de G doen alle 8 toetsen het niet meer. Weet iemand of ik dit zelf kan repareren?
Ik wel handig met een schroevendraaier, maar weet niks van elektronica.

met alle geluiden zo? dus ook orgelsectie?

misschien is er een connector los, klavier is opgedeeld in 2 of 3 printplaatjes dacht ik even uit mn hoofd, dit kan je makkelijk zelf checken zonder dingen stuk te maken.

wat ook kan, heb ik ook gehad nl, is dat er ergens op het moederbordje een chip stuk is (vraag me niet welke en wat ie precies doet :) ) En daar heb je wel iemand voor nodig die er verstand van heeft.

Het geldt voor alle geluiden. Dus ook de orgelsectie.

Als het klavier is opgedeeld in 2 of 3 printplaatjes zou je niet verwachten dat maar zo'n klein deel het niet doet. Misschien heb je wel gelijk. Ik zal hem vanavond proberen te openen (nog nooit eerder gedaan).

Voor het eerst mijn Nord Electro opengeschroefd. Dat viel reuze mee. Er valt alleen niet veel te zien. De kabels maar eens losgehaald en weer vastgemaakt. Daarna de patient weer dichtgemaakt en getest. Alle toetsten doen het!
Ik snap er werkelijk niks van. Nu maar hopen dat het zo blijft.

Wat me wel opviel is dat bij het optreden van het probleem de toetsen wel eens uitvielen, maar na een tijdje het weer deden. De laatste oefenavond bleven ze het echter niet meer doen. Ook vreemd was dat, als ik dan een toets indrukte er wel soms even een toon was te horen, maar die stierf dan weg en vervolgens deden de acht toetsen het een hele tijd niet meer.
Kan iemand dit plaatsen?

Het klinkt alsof op een van die connectors één pinnetje niet goed contact maakt en dat dat nu in ieder geval tijdelijk verholpen is door opnieuw inpluggen.

Die keyboards gebruiken een matrix systeem en zijn vaak 8x8 (voor 61 toetsen) of 9x8 (voor 73 toetsen). Als daar een pin of draad niet lekker zit verlies je in een keer 8 toetsen.

Maar het kan ook een slechte soldering op de header zijn, zo heb ik ooit een "defecte" Nova gehad die hele rare dingen deed, wat puur te herleiden was tot twee slechte soldeerpunten bij de voedingsconnector. Alleen, daar staat ook mechanische spanning op bij in- en uitpluggen. Op de keyboard connectors in principe niet, tenzij je heel hard speelt natuurlijk :D

Dat klinkt 100% als een slecht contact. Dat kan een draadbreuk in de connector zijn, een slechte soldeerverbinding of gewoon oxidatie bij de connectorpinnen. Even bekijken of hij het nu blijft doen, zoneen iemand met verstand het defect laten opsporen. Het is in ieder geval een klein defectje, je synth is geen stervende zwaan. :)

Back