Conflict met ex-bandlid, The story continues...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

jeroentuitd

Stamgast
Beste forumleden,

Een jaar geleden ben ik een topic gestart over het feit dat onze zanger ons had verlaten en daarmee een aantal van onze spullen had meegenomen en behoorlijk onvolwassen was in zijn communicatie richting ons
(https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=167083)

We hebben uiteindelijk besloten om de zaak maar te laten rusten en zijn met een nieuwe zanger verder gegaan.

Onlangs bereikte ons het bericht dat onze ex-zanger is begonnen met een band op te richten onder (nagenoeg) onze bandnaam. (*bandnaam* - The Project). Uiteraard zijn we hier niet blij mee.

De persoon in kwestie was en is nog steeds eigenaar van de domeinnaam van de band. We hebben zelf inmiddels een andere domeinnaam genomen. We zijn nu sterk aan het overwegen om ons als band in te schrijven bij de kamer van koophandel. Al moet ik me nog even verdiepen in de mogelijkheden die we daar in hebben. We willen in ieder geval voorkomen dat onze ex zanger onder onze naam een band begint en zo misbruik maakt van onze naam. Ook willen we voorkomen dat hij zich inschrijft met onze naam en wij genoodzaakt zijn onze naam te veranderen. De domeinnaam mag hij wat ons betreft houden, zolang hij zich maar niet voordoet als onze band.

Tips en advies zijn welkom!

groeten,

Jeroen

Alleen een merknaam is beschermd, domeinnamen, kvk namen, leuk... Maar mag iedereen gebruiken zolang het niet als merknaam is geregistreerd.

Advies: laat die gast lekker verder gaan met zijn band/bandnaam. Bedenk een nieuwe naam die niks te maken heeft met de oude en begin opnieuw. Laat het achter je, ga niet mee in zijn strijd. Alle energie die je hier nog in steekt is zonde van je tijd en geeft hem alleen maar meer voldoening.

Yup, ik zou ook een andere naam kiezen en je eigen weg gaan. Zo'n kinderachtige strijd geeft alleen maar verliezers.

och laat hem,
gewoon geen aandacht geven , is denk ik de beste manier om dat geklier te laten uitdoven.
lekker muziek maken, noem je hoe je wilt en trek je niets aan van wat hij doet.
hij zal echt niet opeens op pinkpop staan ipv jullie, zo van " hallo u had toch "the project" besteld, nou hier ben ik....
negeren, zou het geeneens willen weten, jammer van de tijd.

och laat hem,
gewoon geen aandacht geven , is denk ik de beste manier om dat geklier te laten uitdoven.
lekker muziek maken, noem je hoe je wilt en trek je niets aan van wat hij doet.
hij zal echt niet opeens op pinkpop staan ipv jullie, zo van " hallo u had toch "the project" besteld, nou hier ben ik....
negeren, zou het geeneens willen weten, jammer van de tijd.

Het zijn net kinderen :D

Sorry maar die bandnaam is nou toch ook niet echt heel lang over nagedacht of wel?

Gezien het vorige topic en hoe het verliep kun je dit niet echt serieus nemen.

In mijn taal zeggen we "borrón y cuenta nueva" (zoiets van "vergeten en opnieuw beginnen")

Bekijk de site van de "band-name-generator" (zoiets heet dat ding) en doe je plezier mee :D

Bandnaam als merk registreren bij BBIE boip.int. Je moet wel kosten willen en durven maken voor de registratie en vervolgens voor een eventuele juridische procedure. Je kunt je afvragen of dat de moeite waard is.

EDIT: Je wordt vervolgens beschermd door het merkenrecht, maar alleen als het om gebruik in commercieel verkeer gaat. Dus treed je op voor nop en verkoop je geen merchandise, dan geen bescherming.

Laatst gewijzigd:
Aan de serieuze kant: Als je een bandnaam hebt en wilt toch deze registreren, kun je inderdaad bij de kvk inschrijven. Ze geven ook gratis advies (algemeen) en ook juridisch (workshops, betaald). Als "de" nieuwe naam vastgelegd is, meteen registreren, website regelen, etc.

Muziek maken is een ding en het management van de band een andere. Soms gaat het vanzelf en soms kan iemand anders hulp bieden (bandcoach), die hebben jullie m.i. nodig.

Bedenk hierbij een budget (voor niets gaat de zon op).

Dr. je was net even voor mij :)

Inschrijving bij kvk geeft je geen enkele bescherming wat betreft de naam..

Je kan onder dezelfde naam makkelijk meerdere keren een kvk inschrijving doen, volgens mij wel alleen als de plaats van de vestiging verschilt, maar mogelijk hoeft dat niet eens.

Dus, het probleem wat je met die ander hebt los je hiermee niet op.

Geen idee hoe je dat wel oplost, ik denk de boel eens uitpraten en definitief afhandelen, niks wat je daar buitenom doet zal zin hebben zolang het niet in de basis wordt opgelost, hoe vervelend dat misschien ook is.

Neem een andere bandnaam en laat die grote zandbakkleuter lekker een ultragrote superster worden van wereldformaat. Niets is zo belangrijk als de bandnaam natuurlijk. 8o)

Inschrijving bij kvk geeft je geen enkele bescherming wat betreft de naam..

Je kan onder dezelfde naam makkelijk meerdere keren een kvk inschrijving doen, volgens mij wel alleen als de plaats van de vestiging verschilt, maar mogelijk hoeft dat niet eens.

Dus, het probleem wat je met die ander hebt los je hiermee niet op.

Geen idee hoe je dat wel oplost, ik denk de boel eens uitpraten en definitief afhandelen, niks wat je daar buitenom doet zal zin hebben zolang het niet in de basis wordt opgelost, hoe vervelend dat misschien ook is.

Inschrijving is een van de stappen, het registreren gaat inderdaad los van elkaar.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back