Hoe een Yamaha RX-21 circuit benden? tips?

Waveforms

Stamgast
Na het zien van een paar filmpjes op youtube en het maar geen reactie krijgen op mijn waarschijnlijk te duur aangeboden yamaha rx-21. Heb ik toch maar besloten om hem te houden en dan toch eens voor het eerst iets te circuit benden, tenminste poging tot.

Ik heb vaak printen gesoldeerd voor mijn werk, maar vraag me niet wat een weerstand of condensator doet, of helemaal hoe een ic werkt.

Maar goed ik heb het nu in mijn hoofd gehaald om toch eens voor de eerste keer een apparaat te circuit benden. Moet wel eerlijk toegeven, dat ik het zonde vind om te gaan boren in de behuizing, maar goed, doe toch niets met de rx-21 dus, gaan we dit toch eens proberen.

Heb op internet al gezocht, vind vaak wel schema's voor de grote broer van de rx-21, maar van deze drumdoos kan ik eigenlijk niets vinden, wat schema betreft.

Op youtube staan genoeg filmpjes hierover, maar wil gewoon een duidelijk en simpel schema en wat je wel mag doen en wat niet, wil hem natuurlijk niet gelijk opblazen.

Iemand hier die dit al eens gedaan heeft met een rx-21 en die me kan uitleggen hoe en wat ik kan doen en wat ik hierbij nodig heb allemaal?

nou specifiek over de rx21 weet ik niets, maar over het algemeen bij oude (yamaha) machines :

-blijf uit de buurt van de voeding, met benden kan dit je machine onherstelbaar beschadigen en als het
een ding met een stekker eraan is , dus geen adapter, zou ik in jouw geval er niet aan beginnen
-ga op zoek naar de rom of fm chip waar de geluiden in zitten opgeslagen. maak foto's en probeer de pinout van de ic ('s) te achterhalen (bv met behulp van het yamaha ic data boek) markeer de pootjes waar je af moet blijven zoals de voedingslijnen.
-ga op zoek naar de dac en doe hier hetzelfde.
-ga op zoek naar de rom met het os / de firmware en blijf hier verder uit de buurt.
-ga op zoek naar printbanen die de rom en de dac met elkaar verbinden, deze zijn over het algemeen het interessantst om te benden, vaak worden ze doorgesneden en op een patchbay aangesloten zodat je ze op nieuwe manieren met elkaar kunt verbinden .
-je kunt een flatcable gebruiken en deze tussen de behuizing door naar buiten leiden, naar een extern kastje, dan hoef je niet te boren en kun je het altijd weer in de originele staat terug brengen.
-voor de rest lekker experimenteren, als je contacten kort sluit, liefst met een weerstandje ertussen zodat je niet per ongeluk iets opblaast.

ok succes en laat eens weten of het nog wat geworden is :D trouwens circuitbenders.uk is een fijne bron van info, check ook even of die niet in de lijst met "unbendable machines" staat, dan heeft het ws niet veel zin om eraan te beginnen

vind het altijd een beetje zonde om lukraak dingen te gaan doen op niet-speelgoed zonder echt te weten wat je aan het doen bent.

:okdan: dank u, ja die site had ik al gevonden, maar helaas de links in dat forum werken niet meer.

ga zeker wat met de tips doen, dit weekend wordt het niet wat maar, ik post hier wel hoe het geworden is. natuurlijk zijn meer tips altijd welkom!

nou specifiek over de rx21 weet ik niets, maar over het algemeen bij oude (yamaha) machines :

-blijf uit de buurt van de voeding, met benden kan dit je machine onherstelbaar beschadigen en als het
een ding met een stekker eraan is , dus geen adapter, zou ik in jouw geval er niet aan beginnen
-ga op zoek naar de rom of fm chip waar de geluiden in zitten opgeslagen. maak foto's en probeer de pinout van de ic ('s) te achterhalen (bv met behulp van het yamaha ic data boek) markeer de pootjes waar je af moet blijven zoals de voedingslijnen.
-ga op zoek naar de dac en doe hier hetzelfde.
-ga op zoek naar de rom met het os / de firmware en blijf hier verder uit de buurt.
-ga op zoek naar printbanen die de rom en de dac met elkaar verbinden, deze zijn over het algemeen het interessantst om te benden, vaak worden ze doorgesneden en op een patchbay aangesloten zodat je ze op nieuwe manieren met elkaar kunt verbinden .
-je kunt een flatcable gebruiken en deze tussen de behuizing door naar buiten leiden, naar een extern kastje, dan hoef je niet te boren en kun je het altijd weer in de originele staat terug brengen.
-voor de rest lekker experimenteren, als je contacten kort sluit, liefst met een weerstandje ertussen zodat je niet per ongeluk iets opblaast.

ok succes en laat eens weten of het nog wat geworden is :D trouwens circuitbenders.uk is een fijne bron van info, check ook even of die niet in de lijst met "unbendable machines" staat, dan heeft het ws niet veel zin om eraan te beginnen

vind het altijd een beetje zonde om lukraak dingen te gaan doen op niet-speelgoed zonder echt te weten wat je aan het doen bent.

op zich ben ik het wel met je eens, toch heb ik wel een paar wrede drummachines op die manier verkregen :)

je kan ook eerst effe oefenen op een jaren 80 yamaha fm keybordje van een tientje , kan leuke resultaten geven

Ik bedoel vooral, als je weet wat je doet kan je er het uiterste uit halen.
Als de topicstarter zelf zegt dat hij niet weet wat een weerstand of een condensator doet, vind ik een RX-21 wat hoog gegrepen. Beter eerst wat oefenen op andere zaken.
Zelf heb ik een kastje vol 1-euro rommelmarkt keyboardjes en speelgoed voor dergelijke doeleinden, maar een RX-21 waag ik me niet aan tenzij ik goed weet wat ik (ga) doe(n) (ttz: instructies heb en/of een service manual)

Oke daar geef ik jullie gelijk in, het is wel zonde als je hem opblaast. Heb hier ook nog wel een vl-1 liggen en een gem caravan orgel, maar dat laatste heb ik eigenlijk nooit iets over gevonden of je daar ook iets mee zou kunnen, ruimte zat erin om iets te doen, maar wat?

Maar aan de andere kant, die rx-21 ligt er toch maar, heb andere drum computers waar ik het zeker weten juist niet mee doe. Zal er eerst eens goed over denken, het is wel zonde ja om hem op te blazen...

Zal eens kijken bij de kringloop of ik daar een speelgoed keyboardje vind om op te blazen of zo... om als eerste maar eens mee te beginnen.

yow tb303bass

Het is yamaha, en er zal dan wel een f.m i.c of een digitaal wave ding erin zitten.
En rond die i.c is vaak van alles te onderbreken of aan elkaar te knopen .
Maar eigenlijk nooit naar de plus of de min. [ dan blaas je ze op]

En ik heb al wel vaker yamaha's gebend.
Dus als je er niet uit komt dan wil ik er met jou wel een keertje naar kijken .
Je weet waar ik woon....

Ha Hilltree,

Bedankt voor het aanbod!
Er heeft zich inmiddels iemand gemeld die de rx van de ondergang wilt redden, denk ik.
Twijfel nu wel wat ik moet of laat zo zeggen wil doen. Toch verkopen/ruilen of lekker mee experimenteren, als het mis gaat heb ik wel een leuke behuizing haha. Ik wacht er nog heel even mee, voordat de schroevedraaier erin gaat of dat die toch de deur uit gaat.

Mocht het toch benden worden dan neem ik wel contact met je op als ik er niet uit kom.

Maar je bent hier ook van harte welkom. Ook is het niet voor de RX, maar kom rustig een keer een bak koffie halen! Ik zal je het adres wel ff pb'n.

Back