[DIY] Waar koopt men welk onderdeel.

Laatst ook 2 bestellingen bij TME.eu gedaan, Pools bedrijf. Hebben ook een erg uitgebreid assortiment en niet de extreem hoge verzendkosten van Mouser als je een kleinere bestelling doet.

Tayda heb ik ook al een aantal keer besteld, nog geen enkele keer importheffing hoeven betalen. En spotgoedkoop, heb onlangs de drie logic modules van RYO bij Thonk besteld, alleen panel en PCB (en jacks). Was een stuk goedkoper dan de kits en de onderdelen voor de drie modules waren bij Tayda nog geen tientje... Twee van de drie al gebouwd en werken perfect. Scheelde alles bij elkaar toch zo'n 50 euri. :okdan:

Oh, nog een tip m.b.t. Tayda: meestal hebben ze aan het begin v.d. maand een kortingsaktie van 15% op alles. Dus als je geen haast hebt loont het om even te wachten. Kortingscode is op hun FB pagina te vinden.

De reden dat je nooit invoerrechten hebt betaald bij tayda en zo ook bij de meeste leveranciers uit China is dat ze op het op het pakket een waarde aangeven van minder dan 22,- Euro.
Als je echter een BTW boekhouding hebt, dien je dat wel op te geven als een intracommunicaire levering van buiten de EU.

Net bij Electronica Onderdelen Online geweest voor m'n bestelling. I hou nu al van deze shop. Prachtige figuren werken daar en meteen weer wat dingetjes geleerd.

Tantaal is een type condensator, je hebt daarnaast ook electrolytisch, film, ceramisch e.d. Radiaal is een formaat, je kunt ook voor axiaal kiezen. Dat zijn dus twee totaal verschillende variabelen.

Ik denk dat je even moet kijken wat voor type condensator je nodig hebt en ook belangrijk is het raster (de ruimte tussen de potjes) Het is wel handig als het raster matched met de print plaat.

Tantaal is voor veel toepassingen de betere keuze.

Ze gaan echter gemakkelijk stuk als je de polariteit (+ en de -) niet goed aansluit of de werkspanning overschrijd. Ze sluiten dan kort en kunnen erg heet worden. en zelfs ontploffen (wat ook weer niet zo erg is als het klinkt maar wel schikken)

Als je tantalium condesatoren als ontkoppelcondensator gebruikt op de voedingslijnen, neem dan twee keer de spanning als de werkspanning.
Als het te krap is bemeten - b.v. 16V op 15V lijn), dan zullen ze eerder kortsluiten dan ontploffen met het gevolg dat er dan een voedingslijn uitligt. Bij een symmetrische voeding kan dat desatreus uitpakken voor bepaalde chips.
Ik heb reeds twee keer een Prophet 5 gehad met dit euvel --> kappote chips hierdoor.

https://www.youtube.com/watch?v=XgKLIvEIl4U

Tantaal is voor veel toepassingen de betere keuze.

Je opmerking zal met alle juiste intenties zijn. Maar toch krijg ik er een beetje jeuk van ;)

Ik heb even terug gezocht maar ik kan niet achter halen wat bob303vs909 zijn toepassing is. Is de betere keuze niet de juiste condensator voor de functie?

Tantaal caps:
1) Grote capaciteit relatief aan weinig volume.
2) Minder lekstroom c.q. beter 'hold-spanning' --> ADSR, S&H
3) Snelle lading en ontlading --> HF en heel goed voor HF ontkoppeling van de voedingslijnen.
4) Door de snelle karateristieken ook zeer geschikt voor de audiolijnen om DC van AC te scheiden.

Dat ze tegenwoordig niet veel meer gebruikt worden heeft o.a. te maken met de verbeteringen van de natte condensatoren (elco's) - en uit kostenoverweging natuurlijk.

Bob heeft na al die enge verhalen over tantaal elco's en zijn beperkte kennis van componenten het zekere voor het onzekere genomen en een setje "standaard" elco's gekocht. Ze waren voor een kick8 en snare8 van Falafular.

iemand een idee waar ik SIP10 bussed 3.9k weerstand array's kan kopen?
Behalve via Mouser kan ik werkelijk niks vinden. Als iemand ze heeft liggen en er twee van de hand wil doen zou ik ook heel blij zijn....

Back