A&H ZEDR-16 firewire dropout

Arv

Robot
Ok, heb sinds vandaag last van een dropout / loss of connection (firewire) van de Zedr-16 en mn macpro. Heeft 4-5 jaar zonder problemen dagelijks gewerkt maar nu doet ie moeilijk.. :(
Na ca een paar minuten na het aanzetten van de R-16 treed dit op. Na uitzetten en een paar minuutjes later weer aanzetten en de connectie is weer ok, maar dat stopt dus weer spontaan na x minuten.. Heel apart..
Heb al de laatste firmware erop gezet, geen verschil in gedrag.. Het gaat via een speciaal sw tooltje en daar kan je ook zien of er een link is of niet. De log file rept met geen woord over de drop out, ook vreemd.

Dus, als iemand een idee heeft, of zeker weet dat er gewoon echt iets HW stuk is...

Ik draai met windows en heb het ook een keer gehad herinner ik me.. maar dat was na een reset weer weg.. :)

Jefz heeft ook een redelijk delicaat probleem gehad met zijn Zed.. ook windows.. maar kreeg em niet geïnstalleerd.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=170678
Misschien dat daar nog iets te vinden is?

Heb je onlangs nog iets verandert in je computer misschien? Wel ontzettend balen zeg :(

Laatst gewijzigd:
Ik draai met windows en heb het ook een keer gehad herinner ik me.. maar dat was na een reset weer weg.. :)

Jefz heeft ook een redelijk delicaat probleem gehad met zijn Zed.. ook windows.. maar kreeg em niet geïnstalleerd.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=170678
Misschien dat daar nog iets te vinden is?

Heb je onlangs nog iets verandert in je PC misschien? Wel ontzettend balen zeg :(

Dank voor je reactie

Nou die draad ken ik wel, heb er ook iets in gezegd zie ik.
Maar het verschil met mijn probleem is dat het prima werkte totdat.. zonder reden.. enz..
Ik heb er niets aan veranderd, behalve de powercord gister.

Ik had net een beetje vertrouwen in duurzaamheid van de machine... grrrrr

Dank voor je reactie

Nou die draad ken ik wel, heb er ook iets in gezegd zie ik.
Maar het verschil met mijn probleem is dat het prima werkte totdat.. zonder reden.. enz..
Ik heb er niets aan veranderd, behalve de powercord gister.

Ik had net een beetje vertrouwen in duurzaamheid van de machine... grrrrr

Kwam jouw reactie ook daar tegen net.
Tja.. check em op een andere computer als dat mogelijk is.

De mijne staat op nu op de firewire van mijn EMU 1820m en er staat me nog iets bij dat ik em met die disconnect op de onboard had staan.. maar was dus een incidenteel gevalletje..

Erg balen zeg.. sterkte er maar mee.

Thanks.

Ik heb ooit ergens iets gelezen over mogelijke gevoeligheid voor power peaks.
Maar ja, of dit daarmee te maken heeft geen idee..

Andere kabel en of poort proberen?

Ook al geprobeerd, aan de kant van de ZED zijn er 2 inderdaad. Maar ook aan de mac kant zijn er twee poorten, maakt geen verschil tot nu toe.

Damn begin nu toch wel te erg balen.. Als ie in reparatie moet ben ik hem zeker weken kwijt. En net als ik een paar weken gepland heb om muziek te produceren.. :frons:

Daarnaast is de klacht natuurlijk vaag. Ik zie het alweer gebeuren dat bij de reparateur er geen problemen zijn ofzo. En dan weer thuis aangekomen het weer gebeurt.

De connectie verbreking die optreedt lijkt als functie te zijn van de tijd dat de ZED even uitgeschakeld was. Maw, hoe langer hij uit was hoe langer het duurde voor hij verbinding verkrak. Zoiets... Maar het blijft allemaal vaag..

Ik heb dit na mijn opstartproblemen ook nog een keer meegemaakt.
Ik heb de software opnieuw geinstalleerd waarmee het probleem opgelost was. Wel gezorgd dat alle oude drivers verwijderd waren en niet in de weg konden zitten. (bijna een schone installatie dus)

Daarna nog een keer last gehad van hickups in de data transfer tussen de zed en de computer echter door de firewire kabel lang uit te rollen was dit ook weer opgelost.

Zonder meteen de mixer in de vakantie weg te doen zou je tijdelijk kunnen overschakelen op de adat optie. Iets minder kanalen tot je beschikking maar hoef je in de vakantie niet met je armen over elkaar te zitten :-)

Werk wel met een windows bak...

Ik heb dit na mijn opstartproblemen ook nog een keer meegemaakt.
Ik heb de software opnieuw geinstalleerd waarmee het probleem opgelost was. Wel gezorgd dat alle oude drivers verwijderd waren en niet in de weg konden zitten. (bijna een schone installatie dus)

Daarna nog een keer last gehad van hickups in de data transfer tussen de zed en de computer echter door de firewire kabel lang uit te rollen was dit ook weer opgelost.

Zonder meteen de mixer in de vakantie weg te doen zou je tijdelijk kunnen overschakelen op de adat optie. Iets minder kanalen tot je beschikking maar hoef je in de vakantie niet met je armen over elkaar te zitten :-)

Werk wel met een windows bak...

Maar had je die probs meteen van het begin? Ik heb namelijk geen probs gehad in zeg, 5 jaar.. Hoe kan het nu ineens misgaan... Ik heb ook de ZEDDICE vernieuwd, misschien niet helemaal schoon en super maar de nieuwe firmware (4.2 geloof ik) staat erop.

ADAT zou kunnen maar ik heb geen kaarten oid in mn mac om die te kunnen gebruiken..

Ik heb wel een docje gevonden net over een mogelijk aarding probleem op de print. Maar waarom dat pas na 5 jaar op komt.. apart.

in het begin had ik een conflict in mijn firewire kaarten, ik had een losse kaart en een firewire aansluiting op het moederbord. Toen bleek dat daar het conflict zat en opgelost had werkte het prima.

Later kwam een vergelijkbaar probleem als jij beschrijft naar voren, door het een schone installatie was het daarmee opgelost. Ik heb wel alle drivers handmatig verwijderd en de firewire driver vernieuwd.
Heb je recent een update op de mac doorgevoerd in je firewire drivers? AH heeft hier wel vaker issues mee (zie de hele xone discussie met firewire drivers)

Ik dacht dat de oudere mac pro een adat aansluiting hadden, verkeerde veronderstelling. Jammer anders was dat een tijdelijke workaround.

in het begin had ik een conflict in mijn firewire kaarten, ik had een losse kaart en een firewire aansluiting op het moederbord. Toen bleek dat daar het conflict zat en opgelost had werkte het prima.

Later kwam een vergelijkbaar probleem als jij beschrijft naar voren, door het een schone installatie was het daarmee opgelost. Ik heb wel alle drivers handmatig verwijderd en de firewire driver vernieuwd.
Heb je recent een update op de mac doorgevoerd in je firewire drivers? AH heeft hier wel vaker issues mee (zie de hele xone discussie met firewire drivers)

Ik dacht dat de oudere mac pro een adat aansluiting hadden, verkeerde veronderstelling. Jammer anders was dat een tijdelijke workaround.

Ik herken het gedoe met FW wel want ik heb toen ik de ZED kocht ook speciaal gekozen voor de macpro (met de TI chipset), om te voorkomen dat er connectie probs ontstaan met FW.

Voor de volledigheid van het verhaal, ik heb een probleem gehad met de ZED in het begin, en is daarvoor in reparatie geweest, waarbij ze de FW kaart in de ZED hebben vervangen. De problemen hadden ook te maken met drop outs, vandaar dat het zweet me nu beetje uitbreekt en dejavu ervaringen heb.
Maar het hoeft niet met elkaar te maken te hebben..

wbt adat, ik weet dat er een optical/digitaal out/in op mijn macpro zit, herinner ik me nu.. Maar geen standaard adat connector in ieder geval.

*edit, ik denk dat de mac twee TOSLINK optical poorten heeft. Kan ik die ook gebruiken?

Laatst gewijzigd:
Het lijkt mij een software probleem, andere meuk geinstalleerd op je mac? Virus? Nieuwe plugins?
Ander project geprobeerd? Al eens een schone herinstallatie gedaan?
Weet bijna 100% zeker dat dit software is én is onstaan door IETS wat je in de afgelopen weken veranderd hebt en nu zo boven water komt.

Het lijkt mij een software probleem, andere meuk geinstalleerd op je mac? Virus? Nieuwe plugins?
Ander project geprobeerd? Al eens een schone herinstallatie gedaan?
Weet bijna 100% zeker dat dit software is én is onstaan door IETS wat je in de afgelopen weken veranderd hebt en nu zo boven water komt.

Je kan gelijk hebben en het is ook het beste scenario (praktisch gezien).. Maar ik heb niets fundamenteels veranderd op de mac (behalve dan misschien dat apple onderwater dingen verandert zonder dat ik het doorheb.

Het probleem is ook aanwezig als ik niets doe met de desk. Dus, ik zet hem aan, ik zie dat de mac hem locked. Zonder enige interactie (geen logic, geen audio nix) plopt ie er dan ineens uit.

Ik heb ooit een zelfde soort probleem gehad met een Digi 003 en een mac. Bleek uiteindelijk toch de kabel te zijn .

Ik heb ooit een zelfde soort probleem gehad met een Digi 003 en een mac. Bleek uiteindelijk toch de kabel te zijn .

Wie weet, ik ga het vanavond checken.. Nu op werk.
Zou geweldig zijn, dan ben ik weer blij en kan weer lekker verder. :)

eerst de kabel controleren, grootste kans dat het hierin zit. Firewire kabels komen nooit echt solide op mij over....

eerst de kabel controleren, grootste kans dat het hierin zit. Firewire kabels komen nooit echt solide op mij over....

Eens, het ontwerp van die connectors is ook vrij crap. Alhoewel er ook FW800 connectors zijn met schroefjes, die kun je dus helemaal vast maken (vaak voor video cams ed).

Moet bekennen dat de kabel en connector misschien ooit een keer mechanisch een ruk hebben gehad in de loop der jaren. Ik word weer hoopvol!

Ja, meestal waren de echt ongrijpbare dingen met een hoog plotseling gehalte hier de kabels, dus er is hoop. Dan hoef je niet naar A&H support te mailen ook, dat is echt de meest matige support die ik ooit heb meegemaakt(matig als in nogal afwezig...) en ik heb flink wat clubs versleten in mijn muzikale omzwervingen. Met stip op nul of zoiets...

Back