Is het een OB8 (hardware) of DIVA (plugin) ?

Sequential_Tom

Stamgast
Op Gearslutz loopt een mooi draadje over een vergelijk tussen deze beide kwaliteitssynths. Ik ben benieuwd wat jullie inschatting is.
Wel eerst luisteren en stemmen en daarna pas kijken naar het goede antwoord. ;)

http://www.gearslutz.com/board/elec...943105-analogue-vs-digital-diva-ob8-test.html

Mijn keuze bleek niet de goede te zijn helaas, of misschien moet ik zeggen: gelukkig! Het betekent immers dat software de inhaalslag/bijhaalslag naar hardware toch behoorlijk heeft bereikt, al geldt dat nog niet voor elk hardware synth.

Een 50/50 kans is nu niet echt een waterdichte test. :)

Indien het verschil lastig te onderscheiden is heb je echter al antwoord genoeg toch? ;)

Het is zeker geen waterdichte test, nee. Ongetwijfeld kunnen er op een OB8 klanken worden gemaakt die niet overtuigend door DIVA gerepliceerd kunnen worden. Andersom geldt dat echter ook :kroon:
Bij een heel scala aan vergelijkende geluiden vermoed ik (weet 't niet zeker) dat de OB8 toch iets vaker met het 'meest analoog'-predicaat aan de haal zal gaan.

Ja, 't is een CPU-vreter, maar gelukkig kun je een zuinige werk-modus kiezen en een rekenintensieve render-modus. Het verschil in kwaliteit tussen 'draft' en 'divine' is vaak wel te horen, maar met eentje beter dan 'draft' hoor ik het verschil zelden meer, terwijl de CPU-belasting dan nog relatief meevalt. Meestal kan ik wel een stuk of vijf DIVA's tegelijkertijd draaien.

Ik bedoelde meer, als het zo dichtbij komt dat je in een test met 2 mogelijke keuzen twijfelt welke je moet kiezen dan is het niet perse meer een boeiende vraag toch. Dan is aangetoond dat software heel ver is gekomen. :okdan:

Ik bedoelde meer, als het zo dichtbij komt dat je in een test met 2 mogelijke keuzen twijfelt welke je moet kiezen dan is het niet perse meer een boeiende vraag toch. Dan is aangetoond dat software heel ver is gekomen. :okdan:
Mooi, dan kunnen we eindelijk stoppen met de hardware/software discussies. Meer tijd om muziek te maken!

Aangezien ik geen GS account heb kan ik niet voten. Maar denk zelf dat DIVA de eerste is. Het tweede gedeelte is wat rommeliger en minder mooi. Heb ik het goed?

Heb de Diva net ff zitten vergelijken met m'n Moog LP, maar dat blijft toch een wereld van verschil hoor, vooral in het laag...

Met welke Diva settings? (dit maakt nogal een verschil).

inderdaad vind ik ook, als je echt luistert en 1 op 1 vergelijkt hoor je het echt goed
in mix echter, is soft gewoon perfect bruikbaar
(in luistervb bv haalde ik de software versie er na 1 sec - ja echt - luisteren meteen uit, maar ik vond deze wel minstens even goed als de hardware klinken voor deze mix.

Yep, en in een mix hoor je het al helemaal niet meer terug.

Lucky us! :)

Ik heb meestal het tegenover gestelde. "alleen" hoor ik het niet echt maar in een mix denk je he dat klinkt erg slap of strak. Dus dt verschilt ook per mensche

Back