Starting from scratch

Steelpan

Stamgast
hoi,

ik heb mezelf voorgenomen om te proberen wat electronische muziek te maken maar ik heb nog helemaal niets ( behalve een sequencer incoming ) dus het leek me makkelijk om hier een thread te starten met vragen die ik heb en de linkjes naar de betreffende fora.
Ik zoek een koptelefoon, monitoren, interface en een pc met de kwaliteit die minstens nodig is om een nummer te maken wat goed klinkt (ik weet dat dat ook heel erg ligt aan wat je erin stopt:P ).

koptelefoon:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1745356#post1745356

monitoren:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1745358#post1745358

Marco

Laatst gewijzigd:
Is deze sequencer software? (Ableton, Logic, Cubase etc) of een analoge/digitale hardware sequencer voor hardware synths aan te sturen?

Interface, wat zijn je eisen en welk budget heb je hier voor over?
PC/Mac afhankelijk van software en hoe sterk hij moet zijn is dan weer meer afhankelijk van als je in de box wil werken of eruit.. :)

2e hands maschine kopen is een tip van me... Hands on voor weinig geld!

Is deze sequencer software? (Ableton, Logic, Cubase etc) of een analoge/digitale hardware sequencer voor hardware synths aan te sturen?

Interface, wat zijn je eisen en welk budget heb je hier voor over?
PC/Mac afhankelijk van software en hoe sterk hij moet zijn is dan weer meer afhankelijk van als je in de box wil werken of eruit.. :)

Interface is gewoon om synth op te nemen heb hier zo'n 150 euro voor over (thread is er al moet alleen linkje nog ff in deze thread plakken ).
Sequencer is een ehx 8 step sequencer (analoog om hardware synth aan te sturen die ik niet heb ) die ik vandaag heb binnen gekregen.

Over pc of computer open ik binnenkort nog wel een thread.

Ik stel voor:

Tweedehands:

• AKG K-240 koptelefoon
  • KRK Rokit 6 monitors
  • Apogee Duet 1 interface
  • Ableton Live
  • Alesis Q49 midi keyboard
  • Apple Macbook
  • Ikea bureau
  • Ikea bureaustoel
  • Zelfgemaakte bass traps

Totaal: 1500 euro (een maandloon)

Vraag me niet naar plugins, ken ik geen reet van.

Interface is gewoon om synth op te nemen heb hier zo'n 150 euro voor over (thread is er al moet alleen linkje nog ff in deze thread plakken ).
Sequencer is een ehx 8 step sequencer (analoog om hardware synth aan te sturen die ik niet heb ) die ik vandaag heb binnen gekregen.

Over pc of computer open ik binnenkort nog wel een thread.

Wat heb je aan een sequencer om hardware aan te sturen als je (nog) geen hardware hebt?

Kon je beter een computer (pc of mac) aanschaffen en daar alvast beginnen met een software sequencer en een beetje alles leren kennen qua muziek/sequencing. Dan kan je daarna altijd nog hardware synths kopen en die aansturen met je software sequencer.

Daarbij zal je met alleen een 8 step hardware sequencer en een synth niet veel muziek kunnen maken. Tenzij je echt gaat multitracken, maar dan heb je weer extra hardware nodig.

Echt, als beginner kan je beter met software beginnen en daar wat aanklooien. Dan kan je kijken of het iets voor je is, een basis leggen en daarna kan je altijd nog uitbreiden. Is veel goedkoper dan meteen met hardware beginnen. En als je het doet omdat hardware "levendiger" of "echter" klinkt heb je het mis, als je een leek bent hoor je dat toch niet!

Maar goed, is allemaal mijn mening natuurlijk! Je moet doen wat jou het beste lijkt!

Klinkt misschien een beetje cru om te zeggen, maar die EHX 8 Step sequencer ga je weinig aan hebben. Voor zover ik kan zien kan die alleen CV uitsturen. Dat betekent dat je synth dat ook moet snappen. De meeste budget synths hebben geen CV controle, meestal is dat alleen midi (wat de EHX alleen als input heeft). Het pedaal is meer bedoeld om te moduleren (bv van andere pedalen die CV in hebben), niet echt om melodielijnen mee te maken.

Wat Timecop zegt is inderdaad een prima suggestie, ga eerst eens met een PC aan de slag. In ieder geval voor het sequence of multitrack gedeelte. Ik zou niet direct een moeilijke en beperkte route in slaan omdat veel mensen zeggen dat hardware beter zou zijn. Een hardware synth met veel knoppen (dus hands-on controle) is wel een meerwaarde m.i..

Maschine is een daw, sampler, sequencer op je computer, maar wel met een hands on controller. Die ook kan werken met vb ableton.
Je basis. Je ideale startpunt, lijkt me.
Komt 2e hands voorbij voor 200 euro en minder.

Een hardware met knoppen is zeker een meerwaarde ja. Vooral om een beetje into synthese te komen, daarmee is het wat makkelijker te leren allemaal omdat je aan een knopje draait en je meteen hoort wat je doet.

Maar als je echt muziek wilt maken met hardware heb je sowieso een sequencer nodig (of je doet het live), een synth en een recorder (en evt drummachine). Dan zijn 8 stappen in een sequencer heel beperkt, vooral als die sequencer die je hebt alleen CV uitstuurt.

Met een computer heb je alles in één: (meersporen)sequencer, recorder/mogelijkheid tot exporteren, synths, drums en samples. En dat voor een fractie van de kosten van hardware.

Back