Welke interface? focusrite 2i2 vs. Steinberg ur22

Steelpan

Stamgast
Ik zoek een interface om synthgeluid mee op te nemen. Ik heb de keuze beperkt tot deze twee maar iemand die nog een andere kan aanraden is ook prima.

Momenteel neig ik erg naar de Steinberg omdat die volgens mij bijna alleen maar voordelen heeft:
- is goedkoper
- heeft daw/direct monitoring mix knop
- heeft midi in/out

maar waar ik over twijfel is of ik beter cubase of ableton kan gebruiken. Ik zou het het liefst bij de bijgeleverde basisversie houden omdat een volledige versie redelijk wat geld kost. Ook nu neig ik naar de Steinberg (met cubase) omdat ik ergens las dat ableton live lite maar 8 midi tracks kan afspelen of iets dergelijks. Dus als ik mijn drums onderdeel voor onderdeel op een analoge monosynth zou willen opnemen heb ik al 8 tracks nodig (kick, snare, 3 toms, hihat, crash en ride) of interpreteer ik de informatie op de site verkeerd?

Iemand die mij wat verschillen kan uitleggen?

Je DAW en je interface zijn twee compleet verschillende zaken. Eigenlijk jammer dat je nu alles in losse topics hebt staan, het zou coherenter geweest zijn als alles in 1 thread zat, dan waren mensen ook geen dubbel advies aan 't geven en is het makkelijker uit te vinden waar je zit/wat je al hebt.

De UR gaat niet op magische wijze beter werken in Cubase. Je hebt ook niet de volledige versie met alle toeters en bellen nodig; Ableton (niet Suite) is al prima, Cubase Artist (niet de volledige, wat ze 'm tegenwoordig dan ook noemen) is ook al prima, beiden zijn beter dan de lite-versie omdat de beperkingen daar wel behoorlijk merkbaar zijn.

Ik heb Live Suite zelf maar zelfs de lite versie van Live heeft Impulse en Drum Track erbij zitten. Je neemt je kick op als een losse sample en laadt 'm dan in Impulse (sleur & pleur) en dan heb je geen apart spoor nodig, tenzij je apart effecten wil toepassen op elk instrument afzonderlijk. Zelfs in dat geval kun je er voor kiezen voor te resamplen - d.w.z. de sample heeft er dan reverb "ingebakken" zitten en je kunt 'm dan dus niet meer aanpassen - om tracks uit te sparen.

De keuze voor een DAW is erg persoonlijk. Live heeft een 30-dagen trial versie waarbij je mag opslaan. Ik weet niet wat de demo-vereisten van Cubase zijn. Een hoop mensen hebben voor een bepaald DAW gekozen omdat iemand anders het vroeger ook had; zo heb ik Cubase geleerd en gekocht, omdat een vriend van me me de basics in een middagje kon uitleggen.

Als je DAWs gaat testen, test ze dan niet allemaal tegelijk, en kijk verder dan Cubase of Live; Studio One, Sonar, FL Studio, etc - allemaal opties met hun voors en tegens.

De UR is echter wel erg krap bemeten; hoe zie je jezelf alles aansluiten als je er nou bijv. 2 synths bij koopt?

Je DAW en je interface zijn twee compleet verschillende zaken. Eigenlijk jammer dat je nu alles in losse topics hebt staan, het zou coherenter geweest zijn als alles in 1 thread zat, dan waren mensen ook geen dubbel advies aan 't geven en is het makkelijker uit te vinden waar je zit/wat je al hebt.

De UR gaat niet op magische wijze beter werken in Cubase. Je hebt ook niet de volledige versie met alle toeters en bellen nodig; Ableton (niet Suite) is al prima, Cubase Artist (niet de volledige, wat ze 'm tegenwoordig dan ook noemen) is ook al prima, beiden zijn beter dan de lite-versie omdat de beperkingen daar wel behoorlijk merkbaar zijn.

Ik heb Live Suite zelf maar zelfs de lite versie van Live heeft Impulse en Drum Track erbij zitten. Je neemt je kick op als een losse sample en laadt 'm dan in Impulse (sleur & pleur) en dan heb je geen apart spoor nodig, tenzij je apart effecten wil toepassen op elk instrument afzonderlijk. Zelfs in dat geval kun je er voor kiezen voor te resamplen - d.w.z. de sample heeft er dan reverb "ingebakken" zitten en je kunt 'm dan dus niet meer aanpassen - om tracks uit te sparen.

De keuze voor een DAW is erg persoonlijk. Live heeft een 30-dagen trial versie waarbij je mag opslaan. Ik weet niet wat de demo-vereisten van Cubase zijn. Een hoop mensen hebben voor een bepaald DAW gekozen omdat iemand anders het vroeger ook had; zo heb ik Cubase geleerd en gekocht, omdat een vriend van me me de basics in een middagje kon uitleggen.

Als je DAWs gaat testen, test ze dan niet allemaal tegelijk, en kijk verder dan Cubase of Live; Studio One, Sonar, FL Studio, etc - allemaal opties met hun voors en tegens.

De UR is echter wel erg krap bemeten; hoe zie je jezelf alles aansluiten als je er nou bijv. 2 synths bij koopt?

Dat DAW en interface verschillende dingen zijn weet ik. Reden voor losse topics was dat mensen die een van de dingen zoeken die ik zoek dan ook bij dat topic uit komen ( iemand die koptelefoon zoekt met zelfde budget komt dan bij mijn topic uit ).
Als ik er twee synths bij koop neem ik ze een voor een op.

Maar goed twijfel nog tussen deze http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2 en deze http://www.steinberg.net/en/products/audio_interfaces/ur_serie/modelle/ur22.html en inmiddels ook de alesis core 1.
Wat betreft hardware denk ik na wat research dat hogere bit-depth beter is maar niet noodzakelijk ( dus voor de zekerheid ga ik voor 20 of 24 bits ) en dat sampling rate wanneer je niet dingen gaat vertragen niet hoger hoeft te zijn dan 48 khz.
Zoals ik er nu in sta ben ik geneigd het enigszins van de plugin-suite van de focusrite te laten afhangen, de focusrite komt met een software compressor een equalizer en nog wat dingen. Is dit nou een enorme meerwaarde of kun je dit ook allemaal wel gratis downloaden of zit er iets vergelijkbaars bij Steinberg Cubase AI 7 http://www.steinberg.net/en/products/steinberg_yamaha/cubase_ai_7.html die je bij de ur22 krijgt. Als de plugin-suite van de focurite niets bijzonders is denk ik toch dat het de steinberg word.
Dan nog even over de Alesis core 1 deze voldoet ook aan mijn voorkeur wat betreft bit-depth (24) maar heeft Cubase LE http://www.steinberg.net/en/landing_pages/cubase_le_7/download.html (link verwijst naar LE 7 en neem aan dat dit ook de versie is die bij de alesis komt ).

Ik weet dat het inmiddels meer dan half jaar later maar ben van plan nu toch echt vlot tot een aankoop over te gaan.

Die plugin-suite van Focusrite is aardig, maar ik zou je aankoop er niet vanaf laten hangen, zo bijzonder is deze ook weer niet. Als je een DAW gaat kopen, zitten daar waarschijnlijk dezelfde soort plugins van dezelfde kwaliteit bij. Ik kocht een paar jaar terug een ander model van Focusrite en daar zat behalve die suite ook een Bass Station-softsynth bij, en die is op zich dan wel weer geinig, maar wederom niet keuzebepalend naar mijn mening.

Een Alesis-geluidskaart... ja ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar Focusrite en Steinberg zijn beide echt goed, zeker voor de prijs, en Alesis is toch een beetje een B-merk. Ableton Live Lite is echt zeer beperkt, zou ik niet aanraden (net als andere instapversies van DAW's). Kijk dan eerder naar de middenversies van Studio One, Sonar, Cubase, etc.

Succes met je keuze!

Grote voordeel van de UR22 is dat hij al Midi aanboord heeft!!

Ik zou je interface niet kopen op de bijgeleverde instap versie van een DAW.

Let er verder op dat je, wanneer je plannen hebt om meer met hardware te gaan werken in de toekomst, dan snel inputs en outputs te kort komt op een 2in / 2uit interface.

Mocht je een interface met meerdere inputs en outputs overwegen, let er dan ook op of de samplerates waarmee geadverteerd wordt op alle in- en outputs tegelijk gebruikt kan worden, of dat wanneer je op een hogere samplerate wilt werken en in- of outputs wegvallen. Verder zou ik een interface aanschaffen die op 24bit kan werken (wat meestal wel het geval is overigens).

Die Alesis zou ik niet doen, je hebt dan maar 1 input en alleen een hoofdtelefoon uitgang. Daar ga je spijt van krijgen denk ik, want zelfs het aansluiten van luidsprekers wordt dan al een uitdaging.

Wat ik zelf een voordeel zou vinden van de Focusrite ten opzichte van de Steinberg, is dat de Focusrite iets meer informatie over het ingangssignaal geeft (groen/oranje/rood ipv alleen peak/rood). Verder heeft de Focusrite een grote volumeknop, dat is voor mij de knop die ik verreweg het meest gebruik op mijn eigen interface (geen Focusrite) om het volume van mijn monitoren mee te regelen. Dat kan de Steinberg ook, maar die is een stuk kleiner en dus minder intuitief te bedienen.

Als laatste hebben ze beiden direct monitoring, de een met een switch en de ander met een crossfade, ik zou me daar niet teveel door laten afleiden.

Steinberg staat op mijn hardware-shitlist sinds mijn avontuur met een, toendertijd, peperdure MIDEX8, waar nooit een intel-driver voor gemaakt is op de Mac. Ik heb precies een jaar plezier van het ding gehad, voor ik van een G4 naar een core2 ging, en de interface in een deurstop veranderde.

Ik raad je de focusrite aan dus.

JA in dit geval zou ik ook voor focusrite gaan. Ik heb hier op het forum van een zeer gewaardeerd medelid een 6i6 gekocht, superstabiel, prima klank, midi, fijne mixsoftware. Niet duur.

Ableton Live Lite is echt zeer beperkt, zou ik niet aanraden (net als andere instapversies van DAW's). Kijk dan eerder naar de middenversies van Studio One, Sonar, Cubase, etc.

Succes met je keuze!

Ik weet niet of op de link van cubase ai geklikt hebt http://www.steinberg.net/en/products/steinberg_yamaha/cubase_ai_7.html maar dit lijkt mij zeker niet beperkt: tot 32 audio sporen, tot 48 midi sporen en 16 instrumenten sporen om virtuele instrumenten aan te sturen en daarnaast zijn er nog nog effecten en instrumenten in de DAW inbegrepen.

Op dit moment geniet de UR22 mijn voorkeur omdat deze midi heeft en de 2i2 niet terwijl ze bijna even veel kosten en losse midi toch gauw 30 euro kost.

Kom op, pannetje, beetje tegen een stootje kunnen doet je goed. Hij trekt overduidelijk aan je been, en het was grappig.

Najah ik vond het ook wel grappig en mijn gedrag geeft wel aanleiding tot dat soort opmerkingen maar ik vind het online moeilijk te beoordelen hoe iemand iets nou bedoeld. Ik hoor niet hoe het gezegd word en zie er geen gezichtsuitdrukking bij.

Back