Aankopen vanuit USA, goed idee?

Ehh ja maar ik kan de import BTW volledig terugvragen bij de belasting dienst, alleen niet onder het prepaid systeem.
Waarom niet? Omdat ebay de btw en importheffing aan de belastingdienst afdraagt? Raar systeem natuurlijk, dan koopt geen ondernemer meer spullen van buiten de EU. Niet handig voor ebay zelf.

Ik snap geen bal van het systeem..het zin in de planning om de douane te gaan bellen om verduidelijking te gaan vragen.

er is een verschil tussen invoerrechten en BTW, BTW kan je niet terugvorderen als particulier, als je een BTW nr. hebt kan je betaalde BTW wel verrekenen met nog te betalen BTW.
in de volksmond noemt men dat dan "BTW aftrekken" maar dan moet je wel omzet hebben :D

er is een verschil tussen invoerrechten en BTW, BTW kan je niet terugvorderen als particulier, als je een BTW nr. hebt kan je betaalde BTW wel verrekenen met nog te betalen BTW.
in de volksmond noemt men dat dan "BTW aftrekken" maar dan moet je wel omzet hebben :D

Ik kan de BTW terugvorderen, doe ik standaard bij import uit de USA..blijft alleen ongeveel 25 eu invoerkosten en shipping over.

Ik kan de BTW terugvorderen, doe ik standaard bij import uit de USA..blijft alleen ongeveel 25 eu invoerkosten en shipping over.

Plus de 21% die je dan bij invoer aan onze eigen fiscus weer mag afdragen.

Nu is mijn vermoeden dat Paypal dit werk van je overneemt, dus de aangiftes doet en de verrekeningen.

Ik neem aan dat je de factuur kan uitprinten en bij je belastingaangifte kan voegen?
BTW is BTW lijkt me.
Die kan je altijd aftrekken.
Via welk kanaal deze betaald wordt lijkt me niet van invloed.

Steker nog en andersom geredeneerd: als dat wel van invloed zou zijn zou dat de mogelijkheid tot witwassen van geld scheppen. Ik kan me niet voorstellen dat Ebay hierin voorziet :D

Plus de 21% die je dan bij invoer aan onze eigen fiscus weer mag afdragen.

Nu is mijn vermoeden dat Paypal dit werk van je overneemt, dus de aangiftes doet en de verrekeningen.

Ja als je particulier bent.

En als je nou 2e hands koopt, zit je dan ook met deze rompslomp of kan je er voor weg komen door het als een kadootje te laten opsturen?
(klein pakketje, module)

Dat ging ooit goed, maar de Douane laat niks meer glippen, en als je iets koop via Ebay dan zijn er weinig verkopers die iets als gift willen versturen ivm verzekerde waarde. Importeren is betalen..

Oke thanks, als dat al wel doorgaat zal ik dat erbij in calculeren moeten dus.

Als je een bedrijf hebt met een BTW administratie dan kan je het terugvorderen, als particulier dan betaal je en ben je het kwijt. Op zich is het beetje vreemd aangezien het een 2dehands item is, echter de belasting ziet het als "nimmer BTW over betaald" dus dan doen we dat nu.

ALS ONDERNEMER (inschrijving KvK en BTW-nummer):
Je doet altijd zgn 'aangifte ten invoer' en betaal je de, in Nederland gangbare, BTW over de aangegeven waarde inclusief de verzendkosten plus de inklaringskosten (+/- €12 bij PostNL).
Anders mag je de goederen niet in het economisch verkeer brengen.
Zelfs als het pakket niet door de duane is onderschept, dien je over het spul de verschuldigde BTW te berekenen, boekhoudkundig als 'te betalen BTW' boeken en tegelijk als 'te vorderen BTW' ; per saldo betaal je dus niets.
Ook dien je voor je invoer (ook uitvoer) een aparte boekhouding te voeren, waarin dit allemaal is bijgehouden.
Rompslomp ja, maar als ondernemer moet je boekhouding zowiezo toch kloppen.

ALS PARTICULIER:
Een particulier betaalt, net zoals bij normale transacties, gewoon de BTW; er is voor de particulier niets terug te vragen wat BTW betreft. Dus als het is onderschept door de duane, is het gewoon betalen en niets terug te vragen bij de belastingen; dat geldt alleen voor ondernemers.
Mochten de goederen niet zijn onderschept door de douane, dan heb je geluk en heb je, anders dan een ondernemer, geen verplichting om de BTW, boekhoudkundig of anders, te betalen en/of bij te houden.

Hopelijk helpt dit om de verwarring iets te verhelderen.

Oke duidelijk, het komt er op neer dat je altijd betalen moet, en in het geval als je ondernemer bent kunt je terug vragen.

Ik dacht misschien kan je er met 2ehands onderuit komen vandaar.
Als ik op muffwigler kijk is daar eigenlijk veel meer in amerika te koop dan dat er europese advertenties zijn (eurorack).

2e hands of nieuw maakt niet uit...

Inderdaad.
Bij invoer (buiten de EU) betaal je zelfs op nieuw daarom geen buitenlandse belasting, zodat je in het land van invoer de BTW van dat laatste land betaalt. Zo betaal je niet dubbel.

Oke duidelijk, het komt er op neer dat je altijd betalen moet, en in het geval als je ondernemer bent kunt je terug vragen.

Ik dacht misschien kan je er met 2ehands onderuit komen vandaar.
Als ik op muffwigler kijk is daar eigenlijk veel meer in amerika te koop dan dat er europese advertenties zijn (eurorack).

Misschien dat je op een informele site als muffwigler met verkopers afspraken kan maken over de opgegeven waarde of verzenden als geschenk maar dat is niet populair ivm als het pakket kwijt raakt dan heeft ie bij voorbaat al zijn waarde om te claimen om zeep geholpen.

of zoiets..

Misschien dat je op een informele site als muffwigler met verkopers afspraken kan maken over de opgegeven waarde of verzenden als geschenk maar dat is niet populair ivm als het pakket kwijt raakt dan heeft ie bij voorbaat al zijn waarde om te claimen om zeep geholpen.

of zoiets..

Ja oke, maar je moet zelf al het bedrag overmaken voordat er iets verstuurd wordt dus dan ben je zelf het geld kwijt.

Het is sowieso belangrijk dat je deze gang van zaken even over denkt ook voor toekomstige deals. Met andere woorden, is het de moeite waard om daar vandaan iets te importeren of niet.

Offtopic, welke forums/marktplaatsen zijn er in Europa qua eurorack/modular?

Back