MFB 602 sequencer

edfx

ik wil knopjes!
Heeft iemand ervaring met de MFB602 sequencer?

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-602/MFB-602e/mfb-602e.html

Volgens mij is het wel een interesant en handig te bedienen doosje, al ziet hij er niet uit... Ik zoek een niet al te dure sequencer om te gebruiken in combinatie met een nog aan te schaffen MAM mb33mkII. Denken jullie dat dit een goeie aankoop zou kunnen zijn? Of kan ik beter voor de MAM SQ16 gaan? Het probleem is alleen dat die SQ16 niet meer leverbaar is volgens mij.

Re: MFB 602 sequencer

Hee, dat is 1e keer dat ik iemand naar de 602 zie verwijzen... Ik heb destijds ook een afweging gemaakt tussen de MFB-602 en de MAM SQ16 en toch gekozen voor de SQ16, omdat dat ding naar mijn gevoel toch wel een heel apart apparaat was (en dat is 'ie idd zeker :D ). Ik kocht destijds de laatste van Feedback R'dam.

Melodieen invoeren met de SQ16 is niet bijster gebruiksvriendelijk (heel de bediening van SQ16 is complex), ik vermoed dat je met de 602 sneller een melodie invoert. Als ik me niet vergis heeft de 602 aparte knoppen voor de noten (C, C#, D, etc.), terwijl je met de SQ16 met up/down-arrows werkt om de juiste noot te selecteren. De SQ16 kan daarnaast wel ook noten via MIDI opnemen (in verschillende modi: o.a. stap voor stap of terwijl de SQ16 loopt) en heeft ook een soort arpeggiator aan boord (maar werkt niet 'realtime', hij moet in opname-modus staan volgens mij). Als ik me niet vergis kan de 602 dit niet, maar weet ik niet zeker. Waarschijnlijk gaat het je echter juist om het stepsequencen.

SQ16 is een heel apart beest en is eigenlijk veel meer dan een sequencer om puur noten in te voeren en weer af te spelen. Je hebt veel realtime parameters waar je mee kunt spelen en ook "effecten" als MIDI-delay (maar is denk ik niet interessant op een monosynth als de MB33). Grootste nadeel vind ik feit dat hij helemaal geen extra MIDI-controllers ondersteund en dat hij maar 2 velocities gebruik kan maken (accent off/on). Maar ik krijg altijd hele aparte resultaten, die ik vaak niet zomaar uit Cubase zou halen (dit kan en zal meer aan mij liggen dan aan 1 van die sequencers hoor :D ). Ik ben ontzettend weg van stepsequencen in combinatie met een traditionele sequencer. Maar vaak is het erg experimenteren voordat je echt iets bruikbaars eruithaalt. SQ16 heeft naast twee note-tracks (te weinig!), ook 14 losse drum-tracks en dat sprak me ook erg aan.

De 602 is daarentegen volgens mij echt een 'wat je erin stopt, krijg je er ook letterlijk uit' type sequencer. Voor zover ik weet kan hij maar op 1 MIDI-spoor werken (en net als SQ16 alleen monofone sequences). Op eerste gezicht lijkt mij een stuk gebruiksvriendelijker en 'sneller' voor noten-invoer, maar ik heb 'm zelf helaas niet gebruikt, maar denk dat ik 'm nog wel eens aanschaf als ik nog eens geld heb. Voor zover ik weet ondersteund ook hij geen MIDI-controllers (jammer!!!! anders had ik 'm al lang... ik zou zo graag een stepsequencer hebben waarbij je per stap andere MIDI-controller kan meesturen voor bv filter van een synth) . Ik denk dat je op dit gebied nauwelijks iets goedkopers (qua prijs) kan krijgen dan deze MFB.

Die SQ16 lijkt me ook wel een interessant apparaat. Alleen jammer dat je niet op de traditionele manier noten in kan voeren, dat zoek ik eigenlijk toch wel. Die 602 heeft dat weer wel, maar daar kan je weer geen slides en accenten bij programmeren volgens mij. Kan je bij de SQ16 wel slides programmeren?
Weet iemand mischien nog een andere (hardware)sequencer die handig is voor bij een 303 kloon als de MAM mb33mkII te gebruiken?

Back