Bekende FAIRLIGHT samples!!!

Mennomoog

Stamgast
In veel muziek uit de jaren 80 (en tegenwoordig hoor je het nog wel vaak op TV jingles) hoor je vaak een bepaalde "Aaah" vocal geluid. Deze sample is heel bekend en ik zoek er al jaren naar. Tangerine Dream gebruikt de bekende sample in Underwater Sunlight.

Nu kwam ik een tijd geleden een Fairlight website tegen die de sample als voorbeeld had. Nu weet ik niet of dit geluid standaard in de Fairlight zit (waarschijnlijk wel, daarom is het zo bekend geworden). Maar hier kan je het horen.

Mijn vraag is nu: heeft iemand hier een betere sample van? Ik wil het graag gebruiken voor m'n muziek. Thanks!!

En hier is nog een sample van de Fairlight die Mike Oldfield heeft gecreërd (ja, of het zat ook standaard in de Fairlight computer 😕 ). In ieder geval heeft Oldfield het veel in z'n muziek gebruikt. Mooi geluid!!

Aaaah, interesting. :) thanks

Ik hoor net Jan Hammer's Crocket's Theme. Daar zit het geluid ook in gecombineerd met het lead geluid.

Dat "aaah" sampeltje is inderdaad erg bekend. Dat bas geluidje ken ik helaas niet.

Een jaar of wat geleden heb ik eens een (audio) sample CD gekocht genaamd "Fairlight IIx Sample Library" van Digital Domain waar alle fabrieksgeluiden van de Fairlight op staan. Ik weet niet of die CD nog te koop is maar als je door de tracks heen loopt dan hoor je waarschijnlijk een hoop herkenbare geluiden, varierend van The Art Of Noise tot Jarre.

Oh, ik bedenk me net dat dat "aaah" sampeltje ook in een aantal Roland romplers is ingebouwd :)

er zitten een heel pak van die geluiden in de roland XV-5050.

in mijn JV80 met POP expansion zit ook iets gelijkaardigs.

Maar weet er iemand waar die vocalen in dat nummer van 10CC uitkomen? In dat nummer van " I'm not in love" ?

(Het is precies met echte stemmen gemaakt en met een zeer speciale galm erop ofzo, maar het zou ook iets anders kunnen zijn.)

sorry voor het misbruiken van je topic orabido, maar misshien heb je er toch ook wat aan als dit iemand weet.
Iemand?

Origineel geplaatst door Prophet
in mijn JV80 met POP expansion zit ook iets gelijkaardigs.

Maar weet er iemand waar die vocalen in dat nummer van 10CC uitkomen? In dat nummer van " I'm not in love" ?

(Het is precies met echte stemmen gemaakt en met een zeer speciale galm erop ofzo, maar het zou ook iets anders kunnen zijn.)

sorry voor het misbruiken van je topic orabido, maar misshien heb je er toch ook wat aan als dit iemand weet.
Iemand?

In een interview met Godley & Creme dat ik ooit een gelezen heb stond dat ze die stemmen zelf hebben opgenomen waarna ze er tape-loops van hebben gemaakt, 16 in totaal meen ik me te herinneren. Die stemmen werden in het nummer gezet door ze te 'bespelen' op een mixer.

Origineel geplaatst door Marcel D
In een interview met Godley & Creme dat ik ooit een gelezen heb stond dat ze die stemmen zelf hebben opgenomen waarna ze er tape-loops van hebben gemaakt, 16 in totaal meen ik me te herinneren. Die stemmen werden in het nummer gezet door ze te 'bespelen' op een mixer.

Ongelofelijk!
Je moet er maar opkomen hè.. (monnikenwerkje)
Daaraan kan je horen (zien) dat de mooiste dingen gemaakt worden door creatief bezig te zijn eigenlijk hè? Voor je ideen een oplossing te zoeken en die uiteindelijk dan ook nog te vinden. (en die dan nog fanastisch en origineel klinken!)

Vet !

:okdan:

Dankje sinew!!! Dat ga ik even checken. Klinkt verder wel goed die module!

Alleen om nou gelijk een hele nieuwe synth te kopen alleen voor die sample... =(
Heeft niemand een sampletje van die aah?

Ja, het is inderdaad die site. En dankje voor de info!!!

Beno----> inderdaad, dezelfde sample in dat lied van Art of Noise

Ik heb bij de Emax 1 een aantal diskettes gehad waar al die samples op stonden .
Was een diskette van emu zelf . Mischien nog te scoren ergens ? Sample cd ofzo ?
Die diskettes heette ook Fairlight Factory sounds of zoiets .

Thanks!!!! Ik had ook al gehoord over die sample cd van Marcel D... so I'm looking. Maar kennelijk heeft niemand hier er een sample van, dus dat wordt zoeken. :walker:

Ik heb nog ergens een disk voor de Yamaha TX16W (werkt ook in de SY99) waarop dat geluid staat als multisample. Het heet "Seraaaahhh" als ik me niet vergis. Ik weet het aantal a's en h's niet meer precies....

Origineel geplaatst door Orabidoo
Maar kennelijk heeft niemand hier er een sample van, dus dat wordt zoeken. :walker:

Als je alleen maar dat aaaah sampeltje wil hebben dan is je zoektocht bij deze klaar. Deze komt rechtstreeks uit de JV2080 :)

aaah.wav

Die zit in op een zekere manier in m'n W5 (moet je wel in een hoop in te laden sounds gaan graven!), in m'n XP-30.. maar de beste versie zit in m'n E-mu Vintage Keys ;).

Ik zit te wachten totdat iemand die in een Neuron gooit en 'm resynthetiseert. Pim? :D

Back