Nou, nou, wat een zure reacties allemaal. Aankleding van een track is best lastig, ik weet in ieder geval dat ik er zelf niet sterk in ben (misschien te lui). Daarom heb ik me er juist onlangs flink in verdiept en er zijn best interessante dingen over te zeggen. Hopelijk heb je iets aan de volgende tips.
Drums: om drumritmes aan te kleden, spannend te houden, worden vaak drumfills gebruikt. Dus bijv. aan het einde van een loop van 4 of 8 maten, de laatste vier of twee tellen een spontaan roffeltje (waar een echte drummer zich een beetje mee uit mag sloven, zeg maar). Deze drumfills moeten spontaan klinken, dus gebruik nooit twee keer dezelfde in een track. Om de daaropvolgende drumloop in te luiden gebruik je dan een crash op de eerste tel van die loop.
Achtergrondgeluiden: dit vind ik zelf vaak nog erg lastig om goed in een track neer te zetten. Ik loop er vaak tegenaan dat een achtergrondgeluid te overheersend wordt, eigenlijk deel van de muziek. De achtergrondsound beïnvloedt de inhoud van m'n track, ipv dat 'ie louter ter aankleding dient.
Geïnspireerd door taalwetenschap, heb ik voor mezelf een onderscheid in twee soorten achtergrondgeluiden bedacht: stemloze en stemhebbende. Misschien is er wel een betere definitie hoor, maar voor mij is dit vrij werkbaar.
Wat is het verschil? Wanneer je een b, d, g of een l uitspreekt, dan voel je je stembanden trillen. Leg je vinger maar eens op je strottenhoofd. Dit zijn stemhebbende klanken. Spreek je echter een t, s, f uit, dan trillen je stembanden niet, maar blaas je gewoon lucht uit. Dit zijn stemloze klanken en die komen eigenlijk flink in de buurt van noise. Als je luistert naar geluidseffecten, kun je ze met deze kennis onderscheiden in stemloos en stemhebbend. Een zucht is stemloos, een loeiende koe stemhebbend.
Waarom is dit onderscheid van belang? Stemhebbende klanken hebben invloed op de inhoud van je track, stemloze klanken niet. Dus wil je puur subtiele geluiden gebruiken die ter aankleding dienen? Zoek dan naar de stemloze klanken in je library.
Om ze te verwerken in je track kun je ze goed laten samenspelen met je drums. Een zucht heeft enigszins het karakter van een crash cymbal, dus kun je die op de plek van of bovenop de crash cymbal plaatsen. Verder is het vooral een kwestie van creativiteit, lekker aanklooien, bijv. heel zacht een gehighpassfilterd drumloopje in je mix plaatsen, de eerste twee tellen laten meelopen en daarna een stukje van een zestiende tel loopen. Dingetjes filteren, gaten, etc. Hier kun je jezelf echt lekker uitleven en experimenteren.
Wat ik voor het plaatsen van swooshes enzo vaak doe, is dat ik gewoon goed naar m'n track luister en dan in het arrangement noteer (in Ableton kan dat bijv.) waar een swoosh moet komen. Als ik dat voor de hele track gedaan heb ga ik aan de slag met het ontwerpen van die swooshes.
Nog een leuke, uit de filmwereld: wanneer een scene wordt opgenomen, moet ook altijd even het geluid van de omgeving opgenomen worden. Er is om ons heen immers altijd geluid, dus wanneer je twee karakters hoort praten en het is echt helemaal stil zodra ze even niets zeggen, dan ga je kijken of er niet iets mis is met het geluid van je tv. De klanken om de karakters heen (het geluid van verwarmingsbuizen in een huis, auto's op straat, voetstappen van de buurvrouw etc.) zijn altijd als een heel subtiele sound aanwezig. Mocht er dus naderhand nog een zinnetje dialoog moeten worden ingesproken, dan hebben de filmmakers de opname van dit geluid om achter die dialoog te plakken.
Zo'n opname heet presence of room tone, als je zoekt op freesound.org vind je verschillende room tones die je royalty-vrij mag gebruiken. Mix zo'n room tone zachtjes achter je hele track en je voegt een subtiele laag toe die je track net even wat natuurlijker en aangekleder doet klinken.