Hoe kleed jij je tracks aan?

Wat een rare discussie ontstaat er tussen een aantal hierboven.. :?

Volgens mij vraagt de TS gewoon om "hoe jij je track" aankleed, en niet "hoe bouw ik spanning op en doe breaks enz"...

Je track aankleden is imo zeer belangrijk. Ik doel dan op die korte dingetjes tussendoor (of die zich herhalen). Deze dingetjes zijn doorgaans ook de leukigheidjes die je van een track herinnert.
Ook in de meer mainstream (electronische) muziek, en vooral de "hits", zitten barstens vol met die dingen. Niet dat ik vind dat het daarom "moet", maar ze doen het niet voor jan lul denk ik dan..

Ikzelf ben wat "lui" wat dat betreft en ga vaker weer met iets nieuws aan de slag voordat ik een track helemaal afwerk en dingetjes toevoeg enz enz..

Voor wie het leuk vindt, heb even mijn verhaal eerder in het topic proberen te illustreren met het bijgevoegde voorbeeldje (was gelijk een goede vingeroefening voor mezelf).

Heb met Drumazon twee kale, supersuffe drumloopjes neergezet. Die hoor je eerst. Daarna hoor je ze weer, maar dan met drumfills, een room tone erachter, en allerlei subtiele, wat ik ‘stemloze’ geluidseffectjes noem. De swooshes heb ik even laten zitten, die vind ik voor dit voorbeeld niet bijster interessant.

Daarna hoor je nog even het hele ‘geluidsbed’ zonder drum. De room tone komt van freesound.org. De meeste samples komen van het real world fx sample pack dat gratis te downloaden is van musicradar.com, o.a. een loopje gemaakt van het geluid van een autodeur, je hoort een cd-lade, een boodschappentas, iemand zucht, een gasaansteker, het geluid van een spuitbus aan stukjes geknipt en achter de snare geplaatst, wat verknipte drumloopjes gefilterd, geloopt, ping pong delay en nog wat andere geluiden.

Je hoort ook gelijk wat de aankleding NIET doet. Je kunt er niet mee verhullen dat de drumloops ontzettend suf zijn :)

Waar ik nog een beetje tegenaan loop is dat ik het nog niet helemaal natuurlijk met elkaar vind mengen, denk dat ik er met een beetje blend reverb en wat compressie wel verder mee kom, maar andere tips zijn van harte welkom.

Attachments

• Saaie Biet.mp3
    4 MB · Bekeken: 128
Wat een rare discussie ontstaat er tussen een aantal hierboven.. :?

Volgens mij vraagt de TS gewoon om "hoe jij je track" aankleed, en niet "hoe bouw ik spanning op en doe breaks enz"...

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar TS vraagt aan het eind hoe de opbouw/structuur eruit zou moeten zien.

Nou, nou, wat een zure reacties allemaal. Aankleding van een track is best lastig, ik weet in ieder geval dat ik er zelf niet sterk in ben (misschien te lui). Daarom heb ik me er juist onlangs flink in verdiept en er zijn best interessante dingen over te zeggen. Hopelijk heb je iets aan de volgende tips.

@nightstorm nou, dit vind ik nou zinnige informatie :okdan: ik heb t zelfs opgeslagen. je beschrijft een beetje waar ik naar op zoek ben. het is inderdaad zo dat house / techno al snel erg eentonig of mechanisch klinkt. ik vind het altijd een uitdaging om het toch spannend en levendig te houden dus dit was wel een mooie tip :biertje:

@nightstorm nou, dit vind ik nou zinnige informatie :okdan: ik heb t zelfs opgeslagen. je beschrijft een beetje waar ik naar op zoek ben. het is inderdaad zo dat house / techno al snel erg eentonig of mechanisch klinkt. ik vind het altijd een uitdaging om het toch spannend en levendig te houden dus dit was wel een mooie tip :biertje:

Het is inderdaad..
Wat valt er te zeggen over de structuur? Wanneer hoort er iets te komen?

Ik had niet gedacht dat er zoveel reacties zouden komen:)

Wanneer zet jij bijvoorbeeld een sweep in of wanneer die Lead met pitchbend.

Het blijft lastig te verwoorden, hoe je nou iets toepast. Vaak haal je een bepaald kunstje uit, iets waarmee je bekend bent. Vaak heb je voor je zelf bepaalde afspraken gemaakt zo doe je dat en zo doe je iets bepaald NIET ! (pipo de clown komt elke keer weer op tournee met rode neus)

Ik had dit onderwerp in het leven geroepen om misschien iets van elkaar te kunnen leren of om misschien out of te box te gaan denken..:okdan: Soms is het goed om van een ander te horen hoe "hij of zij" iets doet.

Van elkaar kunnen we iets leren toch..? En natuurlijk blijft het lastig om de juiste woorden te vinden. Probeer maar eens!

Er zijn nog niet vele tips of trucjes binnen gekomen waar mee ik echt iets kan.

Bepaalde dingen zijn een gegeven bv een track duurt gemiddeld 3 tot 5 min. Of dat een track wel een aantal breaks nodig heeft.... enz enz.

Ik zal er zelf ook eens voor gaan zitten om duidelijk iets op papier te zetten om hier te kunnen plaatsen

Het is erg belangrijk dat je tracks voldoende aankleding hebben. Dat net even ietsje meer! Alles moet net nog wat rijker klinken. Alles zit in het kleinste detail.

Hoe doe jij dat?:okdan:

Bijvoorbeeld:
Opkomend drum snaretje
Clear cimbal (Reverse crash) als aanloop voor de drop
Crash en cymbals
Juiste break
Een opkomend bruggetje (bv Lead met pitchbend)
whooshes en ruisjes, zweepjes white noisejes
enz enz

Wat valt er te zeggen over de structuur? Wanneer hoort er iets te komen?

Het moet in ieder geval voorspelbaar/dansbaar zijn....

Dus even On-Toppic

Back