'Geprogrammeerde veroudering'

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

bazzie

No pain no gain
Hoi enkele weken geleden was deze reportage op het Belgische magazine Koppen.
Het gaat voornamelijk over huishoudapparaten maar dit geldt voor mij ook voor elke soort elektronische apparatuur.

Het is ook al lang geen theorie meer dat ook synths minder lang meegaan als vroeger.. Dan denk ik maar aan mijn TB-303 die het nog altijd heel goed doet na 30 jaar.

Toch driest dat sommige producenten zo te werk gaan :stupid

Een reden waarom ik liever met vintage synths lig te stoeien, daar durft wel al eens wat meer metaal aan te hangen.

Bij synth's is het gebruik van goekopere materialen en montagetechnieken voral de oorzaak van het sneller kapot gaan. Maar, een synth is daardoor ook goedkoper en dus voor meer mensen te betalen.
Een gunstig bijeffect van dit verdienmodel is dat er een grotere noodzaak is te innoveren om een marktaandeel in stand te houden.

War er in het filmpje uitgelegd wordt over printers in het bijzonder is wel heel schofterig.

mijn neovo lcd scherm is al 14j oud en werkt nog steeds perfect,een flatscreen van tegenwoordig een jaar of 5 en de switched psu is stuk

Ik kan me nog herinneren dat mensen vroeger een televisie wilden kopen die MINSTENS 10-15 jaar mee ging, daar zocht je je televisie op uit. Nu koop je gewoon de dikste die je kunt betalen met het idee dat je over een jaar of 5 toch een grotere wil met betere resolutie en beeldkwaliteit etc. Zelfde verhaal met smartphones; niemand wil een smartphone van 4 jaar oud, dus waarom zouden ze 20 jaar mee moeten gaan. Ik kan er niet zo mee zitten. Daarnaast moet ik je eerlijk zeggen dat ik er weinig van merk ondanks de al jarenlange klinkende complottheorie; bij mij gaat eigenlijk nooit iets stuk.

Mijn PC met XP werkt nog steeds naar behoren.
Ik hoop voor jou dat je 'm niet aan 't internet hebt hangen :P

8 geeft fatsoenlijke ondersteuning voor SSDs. Die snelheidswinst is vele malen groter dan de paar procent die je krijgt omdat je geen Aero draait.

Smartphones en PCs, daar gaat de ontwikkeling te snel. Controllerkeyboards - daar niet. USB bestaat al bijna 20 jaar en zal nog wel even in gebruik blijven. Dat een smartphone dan planned obsolescence heeft, tot daar aan toe, maar waarom dat elke fabrikant crappy cheapo controllers moet maken, dat snap ik dan niet echt.

(eigenlijk snap ik het wel, natuurlijk, maar dan moet je al gaan kijken naar diepere oorzaken zoals de eeuwige zucht voor hogere kwartaalcijfers)

Ik kan me nog herinneren dat mensen vroeger een televisie wilden kopen die MINSTENS 10-15 jaar mee ging, daar zocht je je televisie op uit. Nu koop je gewoon de dikste die je kunt betalen met het idee dat je over een jaar of 5 toch een grotere wil met betere resolutie en beeldkwaliteit etc. Zelfde verhaal met smartphones; niemand wil een smartphone van 4 jaar oud, dus waarom zouden ze 20 jaar mee moeten gaan. Ik kan er niet zo mee zitten. Daarnaast moet ik je eerlijk zeggen dat ik er weinig van merk ondanks de al jarenlange klinkende complottheorie; bij mij gaat eigenlijk nooit iets stuk.

Niet veralgemenen he. Mijn iphone 3GS gaat hopelijk nog jaren mee want ik wil geen grotere.
Onze flatscreen van 32 inch mag gerust nog 10 jaar meegaan. Het dient toch maar om mijn vrouw naar soepseries te laten kijken toen 't beeld nog 4/3 was.

Miele gaat in ieder geval geen 20 jaar meer mee, met name hun vaatwassers. Hard plastic vormstukken die na 5-10 jaar bros worden en gaan lekken. Goedkopere merken gebruiker daar standaard flexibele slang, die ironisch genoeg veel langer meegaat. Je betaalt nog wel voor die "20 jaar kwaliteit" die door 2 jaar garantie gedekt wordt...

Bij losse GPS toestellen heb ik ook héél sterke vermoedens van sabotage. Garmin: gaat met de jaren steeds langer doen over opstarten, ook al heeft het toestel nooit een update gehad en is het dus nog dezelfde software en data als dag 1. Tomtom: heeft met de jaren meer tijd nodig om satellieten te vinden. En met GPS toestellen die in auto's ingebouwd zitten lijkt dit niet te gebeuren, rara...

Er zijn ondertussen ook sterke aanwijzingen dat iPhones bewust trager gemaakt worden telkens er een nieuw model op de markt komt.

Het lijkt me echter niet zo te zijn dat we dit nu moeten doortrekken naar ALLE merken en ALLE producten. Sommige zaken gaan nog steeds heel lang mee, sommige zijn gewoon rommel zonder bewust gesaboteerd te zijn.

Heeft ook te maken met luie programmering. CPU power en geheugen zat dus klooi maar lekker aan met slecht gecombineerde software. Waarom start een apple veel sneller op dan een Windows PC?

Ook alleen maar in het begin. Ik heb een iMac uit 2010 die flink vol zit met software en device drivers en die start ook lang zo kwiek niet meer op als in het begin.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back