casette-deck als effect?

olafmol

[EXPANSIONS]
aangezien ik mijn casette-deck thuis niet echt meer gebruik heb ik het idee gekregen om deze maar in de studio neer te zetten....... als een soort el-cheapo alternatief voor een echte 2track reel-to-reel zeg maar ;)
heeft iemand hier ervaring mee? ik zat eraan te denken om zowel losse tracks als complete (sub)mixen naar tape te bouncen en dan weer de PC in te knallen.....klinkt dit nog een beetje ok? ook qua oversturing/tape compressie etc? i kweet wel dat ik het gewoon moet proberen, maar ben altijd benieuwd naar ervaringen /tips van andere mensen..bv welke configuratie, welk type casettebandjes etc...... alternatieven?

Olaf

Wat ik deed was links en rechts een andere bron opnemen, en dat dan weer mono uitsturen. In de dagen dat ik nog niets wist en alleen een 8 bit samplertje had zonder MIDI of wat dan ook.

ik weet dat dj promo het wel eens heeft gedaan op zijn kicks om het die ranzige zuisende en zuigende effect te geven..... heel lofi dus

Ik deed het vroeger wel eens. Op m'n eerste LP staan ook 1 of 2 nummers die eerste op Cassette Bandje zijn opgenomen en vervolgens met de PC. Het klonk wel lekker. Het is nog steeds de bedoeling dat ik het ook eens met een bandrecorder ga doen. Ik zou zeggen gewoon proberen. Wat de 1 wel ok vindt, vindt de ander niks.

Ik heb mn cassettedeck er definitief uitgemieterd. Wat voor positiefs bood zo'n apparaat dan eigenlijk? Lekker een heel kantje doorspoelen? De bak ruis die je er gratis bij kreeg? I zou zeggen, niks ermee naar de studio.. verhuis hem gelijk richting vuilniscontainer joh.... Minidisk is toch wel veel handiger... :-) Mischien dat er word gezeurd over de compressie, maar hey, het klinkt beter en is makkelijker als een cassettedeck....

Niks mis met cassete recorder. Ik heb zat bandjes die ik regelmatig luister. Wat maakt nu een beetje ruis uit.
Meestal hoor je dat toch niet als de muziek klinkt.

ff voor de duidelijkheid: het gaat me hier niet om gemak of "zuiver geluid/betere klank" maar om de "artifacts" van analoge tape.... tuurlijk zou ik het liefst een studer 2track in me studio hebben staan, maar ik vroeg me af of een eenvoudig hifi tapedeck (was toen ik em kocht best nog wel highend) ook een beetje in de buurt kan komen

er zijn casettedeckt met automatisch volume control
geweldig effect !
lekker in het rood opnemen

Is het flanger fx niet uitgevonden met 2 tapes waar hetzelfde op stond, synchroon laten lopen, en dan de een afremmen met de hand, en dan de andere, etc...?

Als het een dubbeldecker is en je de frontjes ervan af kan halen.... you might give it a flang!!

Nouja ik weet in ieder geval uit ervaring met milliseconde sampletiming dat dat een fx oplevert.
(Hoor Theo Parrish met "JB's edit", voor een overduidelijk misbruik van deze truuk)

Als je echt lekker ranzig wil... laat dan ff je tapeje vastlopen :D Vervolgens weer ontravelen...Dat hakt er dan weer lekker door. Daarnaast misschien leuk als je in de break hier en daar op de achtergrond nog vaagjes de vorige opname erdoorheen hoort ;)

Maargoed... Hey Olafmol... Misschien kun je nog eens een before and after posten hier als je wat geprobeerd hebt.

ik hoef niet echt ranzig hoor.......dan zou ik eerder voor een amp(sim) kiezen ofzo..... maar meer de subtiele tape-compressie en analoge oversturing.... wat meer concreet: is een revox 2track bv een veeeeel betere optie, of maakt het niet superveel uit?

Origineel geplaatst door olafmol
ik hoef niet echt ranzig hoor.......dan zou ik eerder voor een amp(sim) kiezen ofzo..... maar meer de subtiele tape-compressie en analoge oversturing.... wat meer concreet: is een revox 2track bv een veeeeel betere optie, of maakt het niet superveel uit?

Met een Revox kan je over het algemeen nog tapespeed regelen. Maar hoeveel effect dat feitelijk geeft weet ik niet... zal vooral het frequentiebereik zijn... eigenlijk een beetje hetzelfde als de snelheid van een digitale stream dus...

Oh en bij hogere snelheden zal de tapecompressie misschien ook sneller reageren...

..en je kan met je handen de tape nog us een beetje tegenhouden of meegeven waardoor de veringen nog eens gek gaan doen... misschien vind je dat een leuk effect... zou kunnen ;)

Ook zijn er nog wel weer leuke geintjes uit te halen met het ophangen van je banden waardoor je backwards kan afspelen...maargoed...dat kan je ook met elk softwareproggie.

Origineel geplaatst door Chinetti
Goeie vraag, ik zat hier dit weekend ook aan te denken. Ik vroeg me daarbij ook nog af: is het aan- of af- te raden om met dolby en / of DBX op te nemen? Heb hier een paar jaar oude deck staan, nieuw gekocht en bijna nooit gebruikt... is toch zonde.

ik weet in ieder geval dat het een veelgebruikte studio-truuk was om *met* dolby A op te nemen en dan zonder dolby A af te spelen...dan krijg je een soort van exciter/enhancer effect...... maar dolby B en C werken alweer compleet anders dus dat zal wel niet meer op die manier werken, proberen kan natuurlijk altijd....

Origineel geplaatst door Almeros
Met een Revox kan je over het algemeen nog tapespeed regelen. Maar hoeveel effect dat feitelijk geeft weet ik niet... zal vooral het frequentiebereik zijn... eigenlijk een beetje hetzelfde als de snelheid van een digitale stream dus...

Oh en bij hogere snelheden zal de tapecompressie misschien ook sneller reageren...

..en je kan met je handen de tape nog us een beetje tegenhouden of meegeven waardoor de veringen nog eens gek gaan doen... misschien vind je dat een leuk effect... zou kunnen ;)

Ook zijn er nog wel weer leuke geintjes uit te halen met het ophangen van je banden waardoor je backwards kan afspelen...maargoed...dat kan je ook met elk softwareproggie.

ja die revoxen draaien met 15ips, hoe sneller de band kan hoe hoger de resolutie natuurlijk.....en als je een 2track koopt dan heb je ook meer band-ruimte om op te nemen dus zal de kwaliteit ook wel weer beter zijn...... maarja....de nieuwere cassette-decks klonken imho toch ook echt niet beroerd....

Als het een drie koppen deck is, heb je nog een leuke optie als echo (band echo principe).
Tape blijft leuk om mee te experimenteren.

mijn ervaring is dat als je een mix maakt met heel veel losse fragmenten, en je gaat het
erna analoog opnemen, het meer als een geheel gaat "samensmelten", wat is toe teschrijven
aan de compressie.

Er zijn nog een aantal producers die nog steeds tape gebruiken voor de sound met net dat
specifieke "randje" of karakter door hem bewust (net) over z'n nek te laten gaan.

Ik gebruikte hier mijn Technics RS-1506 R to R voor, kon hem alleen vorige week erg goed
verkopen, wat maar weer aangeeft dat er nog altijd een select groepje bij zweert.

Ik zou zeggen..gewoon doen, ga experimenteren, en als het op tape aankomt, gebruik
Maxell,tis de standaard nog altijd.

Michael.

Origineel geplaatst door mikemix
Als het een drie koppen deck is, heb je nog een leuke optie als echo (band echo principe).
Tape blijft leuk om mee te experimenteren.

mijn ervaring is dat als je een mix maakt met heel veel losse fragmenten, en je gaat het
erna analoog opnemen, het meer als een geheel gaat "samensmelten", wat is toe teschrijven
aan de compressie.

Er zijn nog een aantal producers die nog steeds tape gebruiken voor de sound met net dat
specifieke "randje" of karakter door hem bewust (net) over z'n nek te laten gaan.

Ik gebruikte hier mijn Technics RS-1506 R to R voor, kon hem alleen vorige week erg goed
verkopen, wat maar weer aangeeft dat er nog altijd een select groepje bij zweert.

Ik zou zeggen..gewoon doen, ga experimenteren, en als het op tape aankomt, gebruik
Maxell,tis de standaard nog altijd.

Michael.

heb je de kwaliteit van je R2R wel eens vergeleken met die van een hifi cassette-deck met goeie bandjes? en dan praat ik nu niet over mastering, maar meer als een "bounce effect" .. ben erg benieuwd..

Yep.

ik heb een wat beter cassettedeck (Denon DRM-30hx-pro) was toendertijd zo'n 1500 gulden.
Ik vind R to R eerlijker, vooral omdat ik zonder Dolby werkte, dus ook aan het geluid wordt
minder gekunseld.

als ik met beide van dezelfde bron opnam (cd), en erna ging afluisteren, is het te vergelijken
met cassetedeck fraai, en R to R kippevel.

Gebruik een Accuphase als amp. en Infinity Kappa 6.2 als weergevers,
wat een aardige reverentie is.

Even wat anders, heb die bewuste 1506 verkocht (geen spijt) maar mis toch
wel een beetje de "sound".

michael.

wat is de beste manier om een "gewoon" cassette-deck weer in tiptop shape te krijgen? koppen schoonmaken met alcohol? ze moeten neem ik aan ook weer "rechtgezet" worden, en evt. ge-demagnetiseerd?

Olaf

Back