Dx7II slechte Aftertouch

chrizz

.
beste synthforumleden,

ik ben sinds kort in bezit van een yamaha dx7IID. Nou wil ik 'm ook gebruiken als masterkeyboard om mijn rhodes in gigastudio aan te sturen. Nou heb ik alles aangesloten, maar de aftertouch van de dx7 werkt waarschijnlijk niet goed, want de klanken die uit gigastudio komen zijn te zacht, als ik de toetsen harden aansla, komt de aftertouch niet goed in werking.

Nu heb ik gehoord dat dit een probleem van ouderdom van dx7 is, is dit misschien te verhelpen, door bvb stof weg te halen onder de toetsen?

alvast bedankt,

getekend,
chrizz

Hoi,

er staat me iets bij dat de Yamaha DX7 maximale waarde van de velocity,aanslaggevoeligheid ed. van 100 uitstuurt.

bij andere synths is maximale waarde 127, dus misschien ligt het daar aan?

Ik heb zelf geen tx7 (=dx7 module) meer, maar meer info staat zeker in de handleiding van de DX7.

Vins.

ok zal eens goed kijken bij de handleiding, dat zou inderdaad wel eens waar kunnen zijn.

Gekeken in de handleiding, klopt inderdaad, de Dx7II verstuurt alleen maar noten met een velocity tot 100 en midi quest xl geeft bij de midi-monitor hetzelfde aan. Iemand een suggestie of ik dit misschien kan veranderen of versterken of dat ik in Gigastudio misschien iets moet veranderen bij de instellingen?

Re: Dx7II slechte Aftertouch

Origineel geplaatst door chrizz
beste synthforumleden,

Nou heb ik alles aangesloten, maar de aftertouch van de dx7 werkt waarschijnlijk niet goed, want de klanken die uit gigastudio komen zijn te zacht, als ik de toetsen harden aansla, komt de aftertouch niet goed in werking.

Volgens mij verwar je aftertouch (channel pressure) met velocity.

Indien je DX te "zacht" uitstuurt, kun je in een extreem geval een midi translation maken op de midi in van het betreffende kanaal in Cubase (ook handig om controllers toe te wijzen aan knoppen e.d. ! :D ) .

Re: Re: Dx7II slechte Aftertouch

Re: Re: Dx7II slechte Aftertouch

Origineel geplaatst door Lynxxx
Volgens mij verwar je aftertouch (channel pressure) met velocity.

Indien je DX te "zacht" uitstuurt, kun je in een extreem geval een midi translation maken op de midi in van het betreffende kanaal in Cubase (ook handig om controllers toe te wijzen aan knoppen e.d. ! :D ) .

Dus dat kan, maar hoe?
(ik vraag maar even voor de vraagssteller, ben zelf ook wel geinteresseerd)

Vins.

DX7

DX7

Ik heb een 'standaard' DX7 dus niet de II uitvoering en merk dat je wel erg hard moet hameren om een constante velocity te krijgen tussen de 70 en de 100 zeg maar. Het toetsenbord is echter zo fijn dat ik hem ook vaak als masterkeyboard gebruik, meestal gooi ik dan achteraf in Cubase de velocity handmatig omhoog daar waar het moet (wel een k*tklusje omdat je het per noot moet doen). Ook leuk is het om bij sommige geluiden de velocity naar 127 te zetten, m.n. de pianootjes gaan dan lekker scheuren, als je dit subtiel toepast klinkt het te gek.

ff op google gezocht naar een velocity converter:

En jawel, google vind het, Dit is een hele goed oplossing voor mensen met een masterkeyboard die een slechte aftertouch heeft!

http://www.trombettworks.com/velocity.php

ff downloaden, zet de midi input waarop je je instrument hebt aangesloten, zet de midi output op Nemesys MidiOut Port 1 (voor cubase of logic gebruikers weet ik niet welke outputs dit zijn). Verander daarna de punt op de oranje lijn naar boven of naar links en naar boven. Bij mij werkt het uitstekend.

heb ik mooi m'n eigen vraag beantwoord.
:okdan:

Origineel geplaatst door chrizz
ff op google gezocht naar een velocity converter:

En jawel, google vind het, Dit is een hele goed oplossing voor mensen met een masterkeyboard die een slechte aftertouch heeft!

Neee.. het is een convertor voor VELOCITY! velocity = snelheid / hardheid van je aanslag
aftertouch = druk op toetsen NA de aanslag. De meeste midi klaviertjes hebben wel velocity maar geen aftertouch response.

Bijgaand screenshot voor het herprogrammeren van controllers op je midi in... ook te gebruiken voor maximale velocity of vergelijkbare zaken (werkt als simpel programmeertaaltje)

Attachments

• velocity.jpg
    velocity.jpg
    55,9 KB · Bekeken: 147
Origineel geplaatst door Lynxxx
Neee.. het is een convertor voor VELOCITY! velocity = snelheid / hardheid van je aanslag
aftertouch = druk op toetsen NA de aanslag. De meeste midi klaviertjes hebben wel velocity maar geen aftertouch response.

(ff offtopic)
Als aftertouch niks met velocity heeft te maken, waar zorgt het dan voor:confused: je zegt druk op toetsen NA de aanslag, maar na de aanslag op de toets staat er toch geen druk meer op? of kun je de aftertouch voor verschillende parameters gebruiken (cuttoff, velocity). Dus als ik het goed snap staan velocity en aftertouch los van elkaar.

wel nog even bedankt voor de tip met de screenshot hoe je dat moet wijzigen in cubase sx.:)

bij aftertouch kan je, na aanslag van de toetsen, het geluid nog een ander effect geven zoals bijv. cutoff freq of bijvoorbeeld de pitch verhogen/lagen enzo.
Dit doe je door na aanslag van de toetsen, deze nog iets verder in te drukken.

Je probleem blijft hetzelfde, de waarde die wordt uitgestuurd is maximaal 100.

die rhodes in gigastudio heeft waarschijnlijk (ik ken hem niet) multilayered samples met velocity switching. Ze hebben een rodhes gesampled als je hem zacht aanslaat, beetje harder enzo en heel hard, en afhankelijk van de velocity waarmee je speelt klinkt je rhodes dus anders. Dit geeft een heel echt en levendig effect.

Het is dus zonde om een regel op je midi IN toe te passen in de trant van
IF (velocity < 127)
THEN velocity = 127

Ander keyboard kopen of de waarden waarbij ge-velocity switch-t word aanpassen.

LOL,

als je nu een toets aan zou slaan heb je tegelijk maximale velocity, ook al sla je 'm maar heel zacht aan.

Origineel geplaatst door joriz
die rhodes in gigastudio heeft waarschijnlijk (ik ken hem niet) multilayered samples met velocity switching. Ze hebben een rodhes gesampled als je hem zacht aanslaat, beetje harder enzo en heel hard, en afhankelijk van de velocity waarmee je speelt klinkt je rhodes dus anders. Dit geeft een heel echt en levendig effect.

Het is dus zonde om een regel op je midi IN toe te passen in de trant van
IF (velocity < 127)
THEN velocity = 127

Ander keyboard kopen of de waarden waarbij ge-velocity switch-t word aanpassen.

Ik weet niet of het in cubase sx wel werkt (heb het programma namelijk niet) ,maar om alle noten naar een velocity van 127 te versterken, lijkt me inderdaad niet handig want dan mis je inderdaad dat levendige effect.

,maarrrrrr als je het programma ertussen zet die de velocity's versterkt (http://www.trombettworks.com/velocity.php) dan wordt via het programma de midi-data van het masterkeyboard naar gigastudio versterkt gezonden (en het werkt, geloof me maar;) ). De rhodes kan nog steeds met verschillende velocity's worden bespeeld en heeft nog steeds dat levendige effect.

Hahahaha ik dacht dat je de velocity gewoon maximaal wilde hebben voor alle aanslagen * grijnz *. Foutje van mijn kant ;)

OPLOSSING MET CUBASE SX trucje zoals eerder door mij beschreven maar nu met de volgende regels:

Filter Target: Value3 Inside Range 0 127
Action Target: Value3 Multiply by 1.2700

Op deze manier wordt elke velocity waarde van de DX op de ingang met 1.27 vermenigvuldigd en zou het totaal bij een max velocity van 100 op de DX , dus een velocity van 127 (max) aan de uitgang moeten opleveren :geslaagd:

Ik weet niet of ie bij Inside Range rekent a < x < b of a=< x =< b, dus ik zou de maximale waarde voor de filter target niet op 100 zetten, dan loop je het risico dat ie niet multiplied bij een velocity van 100 en je dus een dipje krijgt als je de DX maximaal aanslaat :D

Kan e.e.a. helaas nu even niet testen, heb master boardje net verhuisd naar boven (SX draait op PC beneden).

Dit is een gekend probleem bij Yamaha Synths. Niet alleen DX-en sturen maar tot maximaal 100 uit, maar ook SY's kennen dit. Héél vervelend als je zo'n toestel als masterkeyboard wil gebruiken.

In cubase heb je de optie 'velocity expand' als standaard optie in een MIDI kanaal.
Gewoon op 125% zetten, dan heb je de velocities tussen 0 en 100 gemapt op 0-125.
Als je 'm als masterkeyboard gebruikt is dat probleem ook opgelost: alle MIDI
data wordt eerst op die manier geprocessed voordat het naar je andere synth wordt gestuurd....

Back