Waarom haat korg Aftertouch ?

Vic

Soldeerprofeet
Aftertouch is iets wat ik als speler atijd gebruik als het op een synth aanwezig is.

Het is ook mooi om te zien dat veel merken ook weer poly aftertouch keyboards aanbieden in sommige van hun producten. Arturia inoveert zelfs met meer touch / aftertouch functionaliteit.

Korg echter vindt aftertouch niet echt meer nodig, het was enkele jaren terug een schok toen ik erachter kwam dat de prologue geen aftertouch had. de nieuwe korg milti/poly blijkbaar ook niet.

Wat is dat toch met die gasten ? Een single channel AT strip onder de toetsen kost enkele knaken? Het huidige korg team heeft blijkbaar een hekel aan AT

Ik hoef hun keyboard synths niet meer, de prologue mag blijven meer hun nieuwe synths zonder AT zijn de ruimte hier niet waard.

:biertje:

Ja ik ben ook van de aftertouch.
Geen idee waarom niet.
Op de Prologue vind ik het jammer dat er geen aftertouch op zit. Ok kan wel via midi maar goed.

Lijkt me wel dat Korg omzet verliest door geen aftertouch aan te bieden.
Word best over gejammert op de interwebs.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Misschien iets Japans? Roland lijkt er ook niet echt veel waarde aan te hechten. Alleen de duurste range van de Fantom, Juno en Jupiter instrumenten heeft in de regel aftertouch, maar ook dan alleen channel aftertouch.

• Duimpje
Channel AT is prima voor mij eerlijk gezegd. Het is in ieder geval beter dan niets.

Ja CH aftertouch is net zo goed.
Maar nu is het wel zo dat aftertouch in de goedkope keybeds ook weer niet zo is. Mot je hard drukken.

• Duimpje
ik mis een channel at ook wel in mijn modwave mk2, zeker als je bedenkt had hier bij de mk1 al over geklaagt werdt en het wel assignable is in de matrix vraag je je af waarom
Omdat je dan via een Midi master keyboard mét aftertouch toch AT in je soundpatch kan gebruiken ;). De manier om dit soort situaties te kunnen tackelen, ook bv wanneer je een synthesizer hebt met defecte AT ribbon toch met AT aan te kunnen sturen.

Inderdaad wel vreemde strategie van Korg.

• Duimpje
Korg houdt sowieso niet van goede klavieren. Zelfs in de MS20-FS, met als speciale feature full size toetsen, zit zo'n sponzig klaviertje van niks. Ze kunnen het wel, maar blijkbaar alleen op de topmodellen. Zo had ik een Korg M3 en die speelde heerlijk. Mèt goede aftertouch.

• Duimpje
Mijn oude wavestation heeft aftertouch, en dat oude ding reageert op poly aftertouch via midi.

ik mis een channel at ook wel in mijn modwave mk2, zeker als je bedenkt had hier bij de mk1 al over geklaagt werdt en het wel assignable is in de matrix vraag je je af waarom

Ik ben ook fan van aftertouch, bij voorkeur polyfoon. Sinds ik de Kontrol S61 mk3 heb, ben ik helemaal om wat dat betreft. Gelukkig ontvangen mijn meeste synths polyAT ook al hebben ze geen polyAT keys. Grote uitzondering is de peperdure Moog One, die nog steeds alleen channel aftertouch heeft, zelfs over MIDI. Maar een moderne synth zonder op zijn minst channel aftertouch vind ik eigenlijk onacceptabel.

nou ja onacceptable vind ik het niet.
je zou kunnen stellen dat je met een pitch en mod wiel ook je ei kwijt kan.
Anyhow ik (d)ruk me helemaal suf. channel, poly, mpe. allemaal goed.

heb sinds 1 dag een Osmose en poly aftertouch...pitchbend yum yum. bijna net zo geil als mijn cello :-)
Die keystage lijkt me niets . Die Nap heeft wel daar zit een fatar poly at keyboard in.
Maar alleen polyAT lijkt me een gemis.
is natuurlijk leuker als je pitch en timbre kan (d)rukken.

hier mpe katten gejank na een dagje osmose. Denk wel dat je veel moet oefenen om 3 semitone bends. 1 of 2 semitones is wel te doen.

Ik gebruikte aftertouch eigenlijk weinig tot niet.
Ik vond de dosering lastig, maar in retrospectief lag dat voornamelijk aan de instrumenten die ik had.
De aftertouch bij Roland bakken vind ik vaak weinig subtiel en soms zelfs totaal onwerkbaar.

Sinds ik de Hydrasynth heb beschik ik over polyfone aftertouch en dat heeft voor mij wel alle verschil gemaakt.
Het bleek daarop ook goed te doseren en op de Iridium die ik later aanschafte vind ik het gevoel en de bediening nog beter.

De meeste Roland instrumenten die ik heb kunnen er gelukkig mee omgaan en tot mijn vreugde ook de Opsix module.

Nord g2 en lead 3 hebben ook aftertouch. Je kunt via morph groups meerdere parameters tegelijk besturen en per parameter de intensiteit bepalen :kroon:

Weet je ik denk dat ik het wel weet waarom.

Als ik de toetsen van de Prologue bekijk.
Das toch wel een budget synth. 1200 euro voor 16x vco, vcf... Dat is net als een UB-XA.
Nou kunnen ze kiezen on in het buget te blijven uit een redelijk keybed of een wat minder keybed met aftertouch.
Te kiezen voor een beter keybed is in het geval van de Prologue niet verkeerd uitgepakt.
Nee het is geen fatar maar beter dan de meeste goedkope keybeds.

Ik vind de hele verwachting te hoog voor wat je betaald. Ookal zitten er toetsen op de doelgroep is meer twee vingers en sequencen gok ik. Zelf vind ik dit model wel interessant maar ik koop liever een module 19” of eurorack. En wie weet komt er ooit nog een doepfer 88. Maargoed ik heb ook maar een 14m2 kamertje.

Edit ik zie nu dat ie 1000,- kost.. ik had 700,- in m’n hoofd.. mmm

Das toch wel een budget synth. 1200 euro voor 16x vco, vcf... Dat is net als een UB-XA.
Welllll, de UB-XA heeft toch poly AT

Is de Prologue 16 niet top of the range ?

Een AT mono channel strip zal hooguit €10 aan de productiekosten toevoegen.
1 enkele strip voor herstelleng kost €40

Back