1000 euro te besteden.. Dilemma!!

En de pg 300 is aardig duur. Staat er nu een op MP voor 450. Dus dat is 450 voor de MKS en 450 voor de pg 300. 900 in totaal.

Ja? Heeft de novation ook een pg 300 map? Heb de sl compact, dus zonder sliders, maar zag ook al wat (freeware) editors en voor 100 euro heb je een BCR met wel 30 draaiknoppen, dus dat is wellicht ook een oplossing.

De Nord Rack zou ik niet doen maar het is wel een leuke bak voor techno. Ik overweeg zelf wel de Prophet 08 toch sterk omdat ik na veel luisteren toch het gevoel heb dat het gewoon een prima jaren '80 stijl DCO bak is met een berg opties en knoppen. Over het niet hebben van karakter kunnen we best praten maar dan moet je er IMHO geen Oberheim Matrix of AX60 naast leggen ter vergelijk. Allebei ook mooie bakken maar gewoon wel wat tam vergeleken met een Four Voice of zelfs een Juno 60. De Prophet 08 daar moet je (net zoals bij de Matrix 1000!!!) niet de hele tijd door de presets gaan skippen want dan word je gewoon dol. Dan klinkt het allemaal het zelfde.

Outboard compressie e.d. daar doe ik heel weinig mee. Ik hou ook niet zo van pompende muziek al kun je er natuurlijk meer mee doen.

Four voice is aardig buiten budget volgens mij, daarom noemde ik die andere bakken. Ax60 is misschien braaf maar er is geen vst die dat soort klanken kan maken, heel organisch. Een p08 kan je perfect emuleren met diva en de cascade filter. Heb ze naast elkaar gehad en het verschil was nihil. P08 is verder geen slechte bak hoor, als de encoders het doen

En de pg 300 is aardig duur. Staat er nu een op MP voor 450. Dus dat is 450 voor de MKS en 450 voor de pg 300. 900 in totaal.

Ja? Heeft de novation ook een pg 300 map? Heb de sl compact, dus zonder sliders, maar zag ook al wat (freeware) editors en voor 100 euro heb je een BCR met wel 30 draaiknoppen, dus dat is wellicht ook een oplossing.

Nou zijn de prijzen die je noemt wel top of the market hoor. Ik zou het er in ieder geval niet voor neertellen. Ik heb in de ruim 10 jaar dat ik de MKS-50 heb, ook nooit de programmer gemist. Maar mocht er eentje voor een schappelijke prijs voorbijkomen, dan zou ik 'm wellicht kopen om het setje compleet te maken. Verder zijn er dus genoeg opties om gratis of voor een klein bedrag, dezelfde functionaliteit in huis te halen.

Ja four voice wel. Wbt de p08 zou ik dan voor een PE edition gaan. Er staat er op SF een te koop in nette staat, dus die trok me wel. Maar ja, kan het geld maar een keer uitgeven. Misschien toch eens in het echt gaan luisteren. Youtube filmpjes zeggen ook niet alles...

Ja dat dacht ik ook al. Op Sf staan ze meestal voor 300,-. Mooi dat je de pg nooit gemist hebt. Ik ga het zeker serieus overwegen.

Ik dacht dat die prophet 08 (rack in mijn geval) ook wel erg veelzijdig en krachtig was? Het is geen matrix 12, maar toch.

Als je de nieuwe Ferry Corsten of Gabber Piet wil worden haal je geen Dikke Vette Leads uit een Prophet 08 maar dat haal je uit geen enkele analoge bak als dat je maatstaf is. Dat is zo veel mogelijk oscillatoren gedetuned onder één toets hangen, liefst een stuk of 48.

De Prophet 08 PE kan zich meten met iedere DCO bak uit de jaren '80. Makkelijk. Goed voor alle bread & butter analoge sounds. Wel inderdaad de PE pakken, de normale versie daar moet je te vaak mee aan de slag. Degene die ik getest heb in de winkel had er al last van. De Nord Lead 2x is wel een leuke bak maar ik zou hem vooral voor Techno gebruiken. AX-60 heeft volgens mij de zelfde VCO's als de Six~Trak en dat is een andere klasse qua geluid, organisch en elektrisch.

Had nog een mooie demo van de Prophet 08 gevonden waarbij hij wat donkerder a la Prophet 600 werd gebruikt in plaats van die te heldere en volgens mij ook licht overstuurde sound die je overal hoort. Wellicht dat mensen de osc mix levels altijd op 100% zetten of zo, ik weet het niet.

Alpha Juno: de keys versies zijn veel makkelijker te editen dan de MKS-50. Niet alleen heeft die drukknoppen maar ook nog een onhandig patch/tone systeem.

Vasc, wat vind jij zo te gek aan de nord rack 2x? Besef dat het een hele andere sound is dan de prophet. Maar kan misschien wel een goede toevoeging aan mijn setup zijn. En ze zijn goed betaalbaar.

Ik (allemaal subjectief) vind de Nord erg fijn door:
1) De sound. Je moet er wel van houden, want de OSC's hebben wel een "grity" geluid (als het filter helemaal open staat), maar hij prikt zo enorm door de mix. Ik vind zelf de Nord erg goed in het kortere werk. Dus naast een wellicht wollerige analoog/VA, onderscheidt hij zich super. Puntje van aandacht is wellicht dat hij geen effecten heeft. Deze zet ik er dus software matig overheen. Dan is het wel fijn als je de Nord (realtime) op een apart kanaal kan zetten. Als je geluidskaart dat toelaat. De basis sound is al erg lekker, maar met wat effecten er over komt er echt leven in. Maar nogmaals, de sound moet je wel liggen. Een Yamaha AN1x of een Novation (super/Ultra)Nova bijvoorbeeld is een (makkelijkere)(rustigere?) sound.
2) De User Interface. De NL2x is niet een hele diepe synth, maar de UI nodigt wel uit tot het maken van eigen geluiden. Daarnaast kun je 4 parts tegelijk stappen, dan wordt hij toch ook wel lekker dik. Een echte detuned Supersaw, haal je er niet uit.

Het is dus wel een keuze waar je goed over na moet denken, alhoewel. Als je er 1 tweedehands koopt voor een mooi bedrag, dan kun je hem altijd doorverkopen als hij niet bevalt.

Ik gebruik zelf DEZE module voor die analoge harde lead sounds.

7SAWS_cut1.jpg

Vintage analoog heb ik ook gehad, een juno 6. Karakter tot en met! Maar kan iets dergelijks niet meer kwijt. Tuurlijk polysix is ok heel tof. Ik dacht dat die prophet 08 (rack in mijn geval) ook wel erg veelzijdig en krachtig was? Het is geen matrix 12, maar toch. Virus c/ti is ook tof. Krijg daar wel meteen een hardstyle/ supersaw beeld bij, maar dat ding kan natuurlijk veel meer.

Die summit TLa ziet er ook wel tof uit. Heb ik nog geld over voor iets anders. Heb net een lindell audio lunchbox incl compressor aangeboden gekregen.

Thanks voor de feedback

Misschien kunnen deze video's je overhalen:

Ja die demo zijn tof:okdan:, maar die gast kan ook goed keyboard spelen. Modular is ook tof, maar heb er helaas geen ruimte voor. Ik ben vooral op zoek naar een synth die dienst kan doen als werkpaard. Pads, basjes, chords, chordstabs, dat soort dingen. Voor de scherpe leads heb ik dan weer NI. Massive of Razor. Kan ook nog sylenth 1 kopen voor de meer agressieve sounds. A4 is misschien ook leuk. Alleen is die weer wat duurder. Ik zit op de wip tussen de nord lead 2x en de prophet. Net weer wat italo/ 80's tracks gehoord met alleen de nord en dat klonk toch wel heel goed. En vasc is er heel positief over. Staat er nu een op MP voor 420. Kan je volgens mij geen buil aan vallen.

?... En vasc is er heel positief over.

Dat zou ik niet als doorslaggevend argument nemen hoor :). Het is een totaal andere synth dan de Propet. Een VA die daar veel meer in de buurt komt, is de AN1X. Overigens is een Virus C ook een erg vette bak, als de de TI te duur is. Maar voor 1000 euro, kun je mijns inziens ook een Virus C en Nord rack kopen, dan heb je wel een erg lekker setje. Maar goed het is natuurlijk echt wat jezelf wilt.

Dat zou ik niet als doorslaggevend argument nemen hoor :). Het is een totaal andere synth dan de Propet. Een VA die daar veel meer in de buurt komt, is de AN1X. Overigens is een Virus C ook een erg vette bak, als de de TI te duur is. Maar voor 1000 euro, kun je mijns inziens ook een Virus C en Nord rack kopen, dan heb je wel een erg lekker setje. Maar goed het is natuurlijk echt wat jezelf wilt.

Persoonlijk vind ik de Virus bakken de vetste die er zijn. De C heeft weer een mooiere klank dan de nieuwere TI/TI2, maar die laatsten hebben weer het voordeel dat je er een VST bij hebt. Al zijn er ook VST editors voor de Virus C. Een Virus ligt ook altijd goed in de mix en je hebt vrijwel nooit te weinig voices :okdan:

En het is geworden...(tromgeroffel) Een virus B! Goedkoop, breed inzetbaar en leuk om eens te proberen. Is het niets dan kan ie zo weer weg. Bedankt iedereen! Mag op slot

Back