klassieke muziek

kefkekeyser

Ouwe rot
Via de TED app op mijn smart tv zag ik toevallig de prachtige TED talk van Benjamin Zander over klassieke muziek: Benjamin Zander: The transformative power of classical music

Dat deed me denken: ik heb bitter weinig klassieke muziek in mijn muziek collectie, en misschien is dat jammer. Een paar van de weinige klassieke stukken die ik wel heb in mijn collectie zijn dingen die ik ken uit films zoals bijvoorbeeld Clair de Lune (Claude Debussy). Ook de The Köln Concert (Keith Jarrett) vind ik prachting (al is dat meer jazz).

Kan er iemand mij wat wegwijs maken om meer van die (piano) stukken te ontdekken?

Piano sonates van Beethoven en Chopin zal je ook mooi vinden, Erik Satie is ook mooi.

Er zijn er zoveel, maar 3 verschillende type stukken waarvan ik vind dat je er heel veel nuances in kunt ontdekken als je ze vaker hoort zijn:

De Matthäus-Passion - Johann Sebastian Bach
Night on Bald Mountain - Modest Mussorgsky
Canto Ostinato - Simeon ten Holt

je kunt ze ook wel op youtube vinden (ook live registraties)

p.s.
Als je Claude Debussy leuk vindt dan denk ik dat je het werk van Franz Liszt ook mooi vindt.

Ik kan je geen wegwijs maken, simpel omdat er teveel beschikbaar is. Waar ik groot fan van ben zijn de Russische romantici. Luister maar gewoon eens en geniet :).

Rachmaninov

Tsjaikovski

Rimski-Korsakov

Ik zie dat TS niet alleen piano muziek zoekt maar ook klassiek in bredere zin.

Enkele van mijn favoriete klassieke werken:

Maar de lijst is lang ... lang.. :W

Radio 4 kan ik je aanraden. Vooral het programma Opium Op 4, op werkdagen van 22:30 tot 00:00.

Ik woon in België, kan ik dat ook via internet streamen (op een ander tijdstip)?

Had niet verwacht dat er hier op het Synthforum zo veel leden zitten die ook naar klassieke muziek luisteren. Weet niet waarom, maar het Synhforum associeer ik vooral met dance/elektronische muziek.

Ik woon in België, kan ik dat ook via internet streamen (op een ander tijdstip)?

Had niet verwacht dat er hier op het Synthforum zo veel leden zitten die ook naar klassieke muziek luisteren. Weet niet waarom, maar het Synhforum associeer ik vooral met dance/elektronische muziek.

Er zijn er hier wel meer met een klassieke voorgeschiedenis/opleiding ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Laatst gewijzigd:
Geen piano stukken, maar (vind ik) wel mooi zijn:
- The Planets (Gustav Holst)

Hans Zimmer en John Williams hebben hier heeeel veel inspiratie uit gehaald!
Om in het filmisch hoekje te blijven, ik luister zelf graag naar Ludovico Einaudi

Nog een Ravel-etje opname van hemzelf

en een meer ingetogen versie van Angerich

en een meer donkere jazzy versie van Benedetti Michealangeli

logischerwijs en helaas geen populaire thread hier op het SF.

voor de connaisseurs :

Back