klassieke muziek

Hm. Hoe krijg je eigenlijk een 'preview' van je Youtube schakel in het bericht? Sommigen hebben dat wel zag ik, dus het moet mogelijk zijn...

Hm. Hoe krijg je eigenlijk een 'preview' van je Youtube schakel in het bericht? Sommigen hebben dat wel zag ik, dus het moet mogelijk zijn...

De S weglaten in https ;)

Zelf ben ik vooral fan van symfonische klassieke muziek. Enkele van mijn favorieten zijn al genoemd: 9e van Dvorak (neem zijn Slavische Dansen er ook meteen maar bij), Peer Gynt Suite (Ochtendstemming is een gedoodverfde klassieker maar noem mij 1 nummer met een beter slotakkoord... check ook de rest van Grieg, heel leuke componist), 4 jaargetijden van Vivaldi... 6e van Beethoven (de Pastorale) vind ik ook prachtig. Rachmaninov werd genoemd, check zijn tweede jazz suite eens (vergeet het woordje jazz daarin maar, gewoon luisteren). Einaudi werd genoemd, check deze interpretatie van zijn "I Giorni" door Daniel Hope:

(is dit trouwens Einaudi zelve aan de piano of iemand anders?)

En laten we ter introductie ook maar even bij Mozart stoppen. Een meester in melodieën die makkelijk in het oor liggen, ondanks de talloze variaties en complexiteit. Begin maar bij zijn Rondo Alla Turca en verdrink van daaruit in zijn oeuvre. Sla gerust over wat je niet aanspreekt, er is genoeg. :) Youtube heeft een paar "best of Mozart" compilaties ter introductie.

Laatst gewijzigd:
En laten we de hedendaagse meesters ook niet vergeten. Je kan populistisch stellen dat Hollywood filmmuziek telkens dezelfde paar akkoorden gebruikt, en vaak heb je gelijk. Maar er komen ook pareltjes uit.

Het ligt deels aan mijn leeftijd, maar qua symfonische Hollywood filmmuziek blijft deze mij enorm aanspreken:

In dat rijtje mag "He's A Pirate" ook wel.

Verlaten we even Hollywood, maar we blijven er tegenaan leunen: check "Music Of The Spheres" van Mike Oldfield. Voorsmaakje:

Belgische held Wim Mertens gebruikte vroeger meestal koperblazers ter begeleidinng, heeft later de overstap naar strijkers gemaakt. Mooie compilatie is het album "partes extra partes".

Klassieke muziek op Belgische radio: Klara. Niet alle programma's zijn even goed en af en toe houden ze voor mijn smaak te veel van jazz en cantates.

Met bovenstaande invloeden weet je trouwens meteen wat ik probeer te bereiken, maar dan met gebruik van synths. Let op het toverwoord "probeer". :)

Had je al gedacht aan een Emulator 2 Nicolas? Wat betreft orkestrale sounds. Gaan je pijpen van wapperen.

De Mattheus Passion van Bach. Ik ben twee jaar geleden naar een uitvoering geweest en het gevoel dat overblijft, is dat de rest eigenlijk gepiel in de marge is. Bach is de eindbaas.
"Kömmt ihr Töchter" is perfect. Waarom zou je eigenlijk nog muziek proberen te maken? Ik vraag me dat sindsdien oprecht af.

Veel werk van Bach spreekt me muzikaal totaal niet aan, hoe technisch perfect en complex het ook moge zijn. Het stuk dat jij post bv, raakt me weinig, ligt me niet erg aangenaam in het oor. Zo werkt muziek voor iedereen anders, heel boeiend is dat. Zijn oeuvre is natuurlijk heel uitgebreid en er zijn ook werken van hem die me wel meer bekoren.

Ik luister met enige regelmaat klassiek, maar mijn interesse ligt daarbij bij muziek uit de middeleeuwen, renaissance en een beetje barok.
Die interesse is gekomen nadat ik een uitvoering hoorde van Miserere van Jean Baptiste Lully.

Verstand van klassieke muziek heb ik absoluut niet. Mijn verzameling klassieke muziek breidt zich dan ook puur op gehoor uit. Soms hoor ik iets moois en wil ik dat hebben en dat komt dan meestal uit voornoemde perioden. Namen en titels zeggen me daarom weinig.

Ik bezoek weleens het zaterdagmiddagconcert in de Domkerk.
In deze wekelijkse concerten brengt het solistenensemble van de Domcantorij, Cantores Martini regelmatig muziek uit deze perioden ten gehore.

De vraag waarom je na Bach nog zelf muziek zou maken is voor mij makkelijk te beantwoorden: omdat ik muziek maken leuk vind!
Geluiden maken en composities bedenken zijn voor een zeer aangename tijdsbesteding en ik heb daarbij niet de intentie om Bach of wie dan ook naar de kroon te steken of zelfs maar de arrogantie om te denken dat ik dat zou kunnen.

Back