RAW kick, kickt wel, maar klapt TE laag?!

Kinsella5

Nieuwkomer
Beste people,

Ik zit al enige tijd (niet geheel actief) bij synthforum. Hier en daar snuffel ik eens rond op het forum maar ik heb nu toch echt wel een vraag die ik graag even wil stellen omdat dit mij erg onduidelijk is.

Ik heb 2 snippets geknipt uit een stukje plaat waar ik momenteel aan werk.
Het probleem is de kick, deze lijkt op mijn studio monitoren lekker te klappen.
Maar op het moment dat de sub erbij aangooi klapt hij echt zo ontzettend laag dat het modderig klinkt. Nu heb ik een low shelf geplaatst met een low cut van 40hz laag. Dit is behoorlijk laag, maar het is RAW hardstyle dus hij mag ook behoorlijk laag gaan.

Hoe krijg ik de kick mooi diep, maar toch klappend in die speaker. want hij is wel mooi vol, en mooi laag, maar op het moment dat ik de laag er teveel uit filter is de kracht van de kick weer weg en dat is het dilemma momenteel...

Bijvoorbeeld psyko punkz die kicks klappen zo lekker gecontroleerd. Naja natuurlijk bij RAW mag het allemaal wat agressiever en komt het niet zo heel nauw. maar toch, hoe krijg ik die kick nou wat strakker.

Heb 2 voorbeelden bijgevoegd. 8o)

Hoop graag van jullie te horen heren en dames! 8)

Attachments

• Kinsella_RAW_snippet.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 163
  • Kinsella_RAW2.mp3
    876,6 KB · Bekeken: 150
Ik heb ff de bassdrum los geknipt en geloopt, want die overcompressed screetch eroverheen helpt niet echt om duidelijk te analyseren.

Ten eerste wat mij opvalt is dat het een stereo kick is. Over het algemeen zijn alle kicks mono. En dan bedoel ik dus geen verschil tussen links en rechts. Als ik mid/side EQ doe en ik switch tussen die twee hoor ik dat je eigenlijk alleen maar hoge frequenties hebt zitten in je side en amper in je mid. Daardoor klinkt je mid wat wollig en mist het dat petsje/punch (wat je probeert te compenseren met de overstuurde side hoge frequencies).

Dus ik heb eerst de side kanalen uitgezet, daarna wat EQ gedaan (minder wollig laag, meer mid en hoog, de ruis rond 12khz verminderen) zoals je kan zien en daarna een beetje transient designer eroverheen om de dynamiek van de pets/punch wat te accentueren. Die punch steviger maken kan je ook goed met een pitch enveloppe doen, afhankelijk van wat voor software je gebruikt is dat ook makkelijk te veranderen, met name FL studio heeft daar een prima pluggin voor. Ik ben zelf meer een reason gebruiker zoals je kan zien aan de image. Wat nog makkelijker is om meer pets te creeren is om een een kort hoog frequent percussie geluidje bovenop de kick te plaatsen, zoals een dichte korte hihat of een clapje met hele korte decay op de amp env. Zorg er dan wel voor dat je bv alles boven de 5 khz weg haalt, afhankelijk van de sound die je pakt. En dan tunen van dat geluidje, om te horen hoe de wisselwerking is met de basis kick en welke setting het beste layered (zoals brz al zei).

attachment.php

Als je dan denkt van, yo me kick is nu weer te schoon braaf geworden, dan pak je bv een bitcrusher om het geheel (of bij multiband distortion alleen het hoog-middengebied) een viezzz randje te geven. Of een andere distortion methode. Zaak is dat je eerst je basis in orde hebt, dus die strakke kick. Daarna kan je hem altijd nog viezzz maken.

Ik heb in de laatste mp3 de side channels weer bijgevoegd, ter vergelijking met de rest.

Attachments

• sfraw_basic.mp3
    500,3 KB · Bekeken: 178
  • sf_uitleg_rawkick01_bewerkt.mp3
    390,5 KB · Bekeken: 161
  • rawkickmseqtrans.png
    rawkickmseqtrans.png
    409,4 KB · Bekeken: 154
  • sf_uitleg_rawkick_metside.mp3
    522,6 KB · Bekeken: 166
Laatst gewijzigd:
Ik heb ff de bassdrum los geknipt en geloopt, want die overcompressed screetch eroverheen helpt niet echt om duidelijk te analyseren.

Ten eerste wat mij opvalt is dat het een stereo kick is. Over het algemeen zijn alle kicks mono. En dan bedoel ik dus geen verschil tussen links en rechts. Als ik mid/side EQ doe en ik switch tussen die twee hoor ik dat je eigenlijk alleen maar hoge frequenties hebt zitten in je side en amper in je mid. Daardoor klinkt je mid wat wollig en mist het dat petsje/punch (wat je probeert te compenseren met de overstuurde side hoge frequencies).

Dus ik heb eerst de side kanalen uitgezet, daarna wat EQ gedaan (minder wollig laag, meer mid en hoog, de ruis rond 12khz verminderen) zoals je kan zien en daarna een beetje transient designer eroverheen om de dynamiek van de pets/punch wat te accentueren. Die punch steviger maken kan je ook goed met een pitch enveloppe doen, afhankelijk van wat voor software je gebruikt is dat ook makkelijk te veranderen, met name FL studio heeft daar een prima pluggin voor. Ik ben zelf meer een reason gebruiker zoals je kan zien aan de image. Wat nog makkelijker is om meer pets te creeren is om een een kort hoog frequent percussie geluidje bovenop de kick te plaatsen, zoals een dichte korte hihat of een clapje met hele korte decay op de amp env. Zorg er dan wel voor dat je bv alles boven de 5 khz weg haalt, afhankelijk van de sound die je pakt. En dan tunen van dat geluidje, om te horen hoe de wisselwerking is met de basis kick en welke setting het beste layered (zoals brz al zei).

attachment.php

Als je dan denkt van, yo me kick is nu weer te schoon braaf geworden, dan pak je bv een bitcrusher om het geheel (of bij multiband distortion alleen het hoog-middengebied) een viezzz randje te geven. Of een andere distortion methode. Zaak is dat je eerst je basis in orde hebt, dus die strakke kick. Daarna kan je hem altijd nog viezzz maken.

Ik heb in de laatste mp3 de side channels weer bijgevoegd, ter vergelijking met de rest.

Niel, Ik kan volgen wat je precies gedaan hebt maar juist dat maakt dus het verschil. Gewoon een kwestie van de punch wat aandikken en een goede EQ erover en je bent dus eigenlijk klaar.

Die laatste kick bewerking klinkt eigenlijk helemaal schoon en is echt de baas! 8)
Ik zal morgen maar eens verder puzzelen aan die kick. Die screech is idd erg aanwezig, maar dat is vaker bij RAW. Hij mag alleen nog iets meer zagen naar mijn idee dat doet hij te weinig.

Ik zal morgen eens aan de gang gaan ermee, thanks voor je goede en duidelijke uitleg! :D echt nice!

Wauw thanks man! ik wist niet eens dat er een clip distortion was voor windows!
De mac gebruikers gaan dit niet leuk vinden. Ik draai echter wel 64bit windows vanwege mijn AMD FX 8350 8 core en er staat op hun site dat volledige support niet aanwezig is voor 64bit windows systemen...

Maar ik zal er eens naar kijken:dj:

Die screech is idd erg aanwezig, maar dat is vaker bij RAW. Hij mag alleen nog iets meer zagen naar mijn idee dat doet hij te weinig.

Ik zal morgen eens aan de gang gaan ermee, thanks voor je goede en duidelijke uitleg! :D echt nice!

Haal die compressor/limiter van je masterbus af, daar wordt het echt niet direct vetter van. Want de screetch drukt de kick weg in je voorbeeld. Ik zou het eerder omdraaien, bv dat de punch (die frequentie isoleren en als bron gebruiken) van de kick de screetch laten side chainen, dat ie gaat pompen. Niet andersom.

Wat betreft EQ, gebruik als extra hulp een spectrum analyzer en A/B tussen een losse kick van je voorbeelden en van jezelf en match ze. Dat is de makkelijkste manier.
Als je een beetje weet hoe de kick eruit moet zien op de analyzer kan je ze later zo op het zicht al direct bijsturen (in combi met de sound natuurlijk).
Heb je geen voorbeeld meer nodig continue.

No prob :okdan: dit soort dingen houden mij ook weer scherp :D
Ben zelf ook wel fan van "rawstyle", mits het niet te cliche gedaan wordt.

Ik heb je fragment niet beluisterd maar iig kan ik zeggen dat je best voor je distortions wat laag weg shelved of cut. In plek van te boosten (hou dat voor je eind eq). Het gebruin van een wavevorm analyzer valt ook an te raden.. Als je laag niet strak is zal je nooit een mooie lineaire wavevorm hebbe zowel +, 0 als -. Verder geef ik de raad om gewoon zeer veel te oefenen.

Ik denk dat als hij bovenstaande video's bekijkt en zijn manier van kicks maken verandert, hij een heel eind komt. Je kan wel gaan layeren, maar dat heeft alleen zin als de basis al goed is. En je moet het natuurlijk wel goed layeren. Laat dat nou goed uitgelegd worden ;)

Back