de beste stage piano voor ca. EUR 2500??

franklin

Nieuwkomer
Hoi synth-liefhebbers,

Vermoedelijk "zitten" er onder de leden ook lieden met een stage piano die er meer van weten dan ik.
Ik ben op zoek naar een (vrijwel) nieuwe stage piano, voor 99% thuis te gebruiken met in elk geval goede piano geluiden, layering mogelijkheden (bijv. piano + strings) en een split functie. Overige gewenste toeters en bellen in volgorde van belangrijkheid: sequencer / recorder, drumcomputer, dubbele koptelefoonaansluiting.

Mijn voorlopige scan "wijst" op een Yamaha PF-1000 of een Roland RD-700. De Yamaha lijkt een "opgekrikt" keyboard (weliswaar gebaseerd op een clavinova) met een goede piano-sound en alle toeters en bellen. bijkomend voordeel voor thuisgebruik: hij heeft eigen speakers. De Roland is gewoon een goede piano met uitbreidingsmogelijkheden dmv expansion boards (is dat wat?). Minpuntje van de Roland is dat ik 'em nog moet aansluiten (heb nog wel een hifi-versterken en Magnat boxen staan, maar ja...).

Wie heeft er ervaring met één van beiden (of allebie) of zijn er betere suggesties ??

Groet,
Frank:doei:

Er zijn diverse mogelijkheden hier. Een tijdje terug stond ik voor dezelfde keuze. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Yamaha S90 dat is dus niet een echte stage piano, maar ik zal mijn keuze even toelichten, alhoewel dat een reflectie is van mijn mening, dus een ander zal misschien weer voor iets anders kiezen.

Een stage piano moet uit twee dingen bestaan. Een goeie pianosound en een goed toetsenbord.
De Yamaha P250, Clavia Nordlead Electro, JD700 ze hebben dit allemaal (en over de sound kun je lang of kort discuseren, maar dat blijft persoonlijk) Echter, ze hebben ook niet veel meer dan dit (pianosounds, strings en hooguit wat orgelsounds). Een synth met gewogen toetsen heeft naast pianosounds veel meer presets, sounds en mogelijkheden, vaak zelfs gelijk aan de sounds die in de stage pianos zitten. Echter dan heb je vaak een workstation en daar zit dan weer een onnodige sequencer, sampler etc. in, en daar betaal je dus ook weer voor.

De S90 paste dus precies in mijn straatje, want deze bevat de gehele Yamaha Motif synthese set, plus een zgn. tripple strike piano, een additionele 40mb pianosample welke heel mooi klinkt. Voorderest heb je alle "voordelen" van een synth. Uitbreidings/MLANoptie, smartcard, Echter er zit geen sequencer in of sampler, maar voor 2000 euro dus wel een zeer betaalbaar alternatief voor een stage piano.

Er is echter nog wel een verschil, de stage pianos hebben true hammer action of hoe je het ook wil noemen, dit houd in dat net als bij een piano de hogere toetsen lichter aanvoelen dan de lagere. Ik vond dit juist een nadeel t.o.v. een 88 gewogen synth (S90/Motif/Fantom etc.) waarbij elke toets gelijk voelt. Omdat ik er niet alleen piano maar ook strings, orgels etc. mee speel.

Wat pianosounds betreft blijft dit persoonlijk. Maar ik heb me er niet teveel door laten leiden, gezien de recentelijke gigasampling technologie is de meest realistische pianosound momenteel een softwarepakket (gigastudio), waarbij een pianosample van 2,3 gb het natuurliijk altijd wint van een ram of rom based sample welke nooit veel groter is dan 64 mb.

Was er niet zo'n pianozaak in de de buurt van culemborg waar ze rijen en rijen van pianos maar ook digitale pianos hebben staan? De grootste van europa zelfs.

Die schijnen niet de goedkoopste te zijn maar verstand van piano's hebben ze wel.

Die winkel in Culemborg is Poppeliers (www.poppeliers.nl). Ze hebben akoestische/digitale piano's, keyboards, een paar synths, gitaren en nog wat andere dingen. De Gem WK2 (welliswaar geen piano, maar toch) is er gekocht en heb goede ervaringen met deze winkel...

Ze hebben daar ook een synthafdeling (aparte site).

Meestal kijk ik naar de occasion prijzen en dan weet je wel veel over die andere prijzen in hun winkel.
Ben daar niet echt kapot van.

Maar dat ze een S1100 als 24 bits sampler verkopen is wel een zeer groffe fout.

Ik heb op een Yamaha P250 gespeeld en was echt extreem onder de indruk. Kost je zo'n 2000 euro dacht ik. Speakers zitten erin!

De Gem Promega3

De Gem Promega3

kost bij www.musicstorekoeln.de € 1666 !
Dat is een piano die echt geweldig klinkt, 320 stemmig, heel gebruikersvriendelijk.
Veel mensen schrikken of moeten lachen bij de naam GEM maar laatst zag ik Rick Wakeman van YES op het podium met dezelfde piano. Bovendien moet je je eigen oren vertrouwen en kiezen voor kwaliteit, het feit dat er geen andere bekende naam opstaat (hoewel GEM natuurlijk al jaren aan de weg timmert) moet je niet afschrikken.
Het mooie is dat er erg goede samples inzitten en physical modelling, zowel acoustische als electrische piano's maar ook nog een hoop andere synth,bas etc-geluiden.
Niet zo'n moeilijke keuze lijkt mij, perfect toetsenbord, aftertouch, niet te geloven.
Ik zou het wel weten(en heb er inmiddels eentje).:luv:

Attachments

• gem p3.jpg
    gem p3.jpg
    19,3 KB · Bekeken: 83
Ik vind zelf de piano van dat Gem ding niet zo geweldig, de Rhodes is echter weer fantastisch, als die ooit in module uitkomt...

Heel veel mensen vinden op dit moment de Yamaha P250 het beste wat er is op acoustisch piano gebied. De Electro vind ik eerlijk gezegd niets mbt de piano sound. De S90 is weer erg de moeite waard als je ook wat meer dan piano wilt. De piano is wat minder goed dan die uit de P250, maar je krijgt er wel weer een hele zooi andere geluiden bij, en je kan de geluiden ook nog eens editten, iets wat op de P250 niet kan.

Ik in jouw geval zou (als ik alleen op zoek was naar een piano geluid) de P250 kopen, en anders de Motif 8 SE (die ongeveer nu op de markt komt).

Grtz,
Jeroen

Ik ga zelf binnenkort een Roland RD-700 toevoegen aan m'n setup, ook voor live-gebruik.

Ik heb hem o.a. vergeleken met de Yamaha P250, en ik vind de RD-700 iets prettiger spelen, maar dat is persoonlijk. De RD-700 speelt iets lichter, ik kan daar iets genuanceerder op spelen. De klavieren van de hele Yamaha P-serie (P80, P120 enzo) worden echter wel door veel mensen wel aangeprezen als de beste in die prijsklasse, ik vind ze echter iets te zwaar spelen. Ik heb redelijk veel ervaring op de P80 (gebruik ik in m'n band altijd, is niet van mijzelf), maar ik merk dat ik de aanslaggevoeligheid niet prettig vind: de Yamaha piano's (ook de P250) hebben allemaal een instelling voor de aanslaggevoeligheid: soft/medium/hard, waarmee je hem dus iets kunt aanpassen aan je speelstijl. Ik merk dat ik altijd 'ruzie' heb met het klavier als ik genuanceerd wil spelen, ik kan nooit helemaal de aanslag eruit halen die ik wil (of die ene noot klinkt net te zacht of te hard), iets wat ik niet echt lekker kan corrigeren met die instelling, en iets wat ik met de RD-700 niet heb. Nog een nadeel van deze aanslaggevoeligheidsinstelling: midi-data wordt er ook door 'aangetast'; als ik een synthesizermodule aanstuur kan ik om een of andere reden nooit echt de maximale aanslaggevoeligheid (=power) eruit halen....
Het klavier van de P250 heeft trouwens wel een fijne terugslag, de toets wordt bij loslaten door een of ander zacht 'stootkussentje'/dempertje tegengehouden, wat aanvoelt als een echte akoustische piano; de RD-700 heeft dit wat minder.
Layering- en split-functies heb ik nog niet echt uitgebreid geprobeerd, maar dat lijkt bij beide in orde te zijn.

Kwa mogelijkheden heeft de RD-700 veel meer dan de P250, maar heeft weer geen speakers. Ik vind bovendien de klank van de RD-700 mooier, iets helderder, voller en natuurgetrouwer. De Rhodes zijn ook helemaal te gek, vele malen beter dan de P250! De RD-700 heeft ook een uitgebreidere verzamelink klanken, en is bovendien nog uitbreidbaar. Is ook niet zo gek, aangezien hij meer synthesizer-achtig is dan de P250.
De P250 is heeft trouwens wel een grotere omvang dan de RD-700, maar hij staat denk ik wel wat mooier in een huiskamer dan de RD-700

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
De Rhodes zijn ook helemaal te gek, vele malen beter dan de P250!

Maar voor de S90 kun je de vintage keys collection kopen op motifmarkt ($34) daar zitten simpelweg de beste rhodes wurlitzer, & andere electrische piano sounds in die ik ooit gehoord heb in een synth (meer dan 30 verschillende). Onze bassist heeft zelf een rhodes en was super onder de indruk...

En dat vind ik altijd weer het voordeel van een 88-gewogen synth tov een stage piano, qua uitbreidingen en nieuwe sounds gewoon veel flexibeler. :)

Hi allen,

Dank voor de vele reacties en dito info:) .
Ik zie nog niet zoveek over de PF-1000 (een clavinova-extract).
De voordelen van een synth met piano geluiden (de s90-variant) zie ik wel zitten, maar dan houdt ik het nadeel van het moeten versterken (ook in de huiskamer), Voor mij betekent dat scenario dat de RD-700 net even wat meer biedt als piano dan een synth (heb er inmiddels op gespeelt: user-interface een beetje kunullig verder superding.

dus graag nog reacteis mbt de PF-1000.

Frank

ik vind de sustain van een rd700 te kort.
de p250 klinkt nogal 'snarig' dwz heeft een soort hoog blikkerig bijklankje dat op den duurt
misschien zou kunnen irriteren
kurzweil pc2x klinkt (in mijn oren) wel ok, echter toetsenbord lawaaierig/slappig
s90 ook ok --> als je er alleen piano op speelt zou ik beslist een gradueel/gewogen klavier nemen.
(dus geen s90)
moeilijk hoor...
:bekdicht:

Origineel geplaatst door simon
als je er alleen piano op speelt zou ik beslist een gradueel/gewogen klavier nemen.

Ben ik het helemaal mee eens. Als ik op mijn CS6x speel (met PLG 150pf board) dan haal ik nooit de controle en het gevoel in het nummer dat ik op mijn Clavinova wel haal. Als pianist zal ik dan ook altijd voor gewogen toetsen gaan en wat de sound betreft. Vind ik Yamaha gewoon het lekkerste klinken, maar dat blijft natuurlijk altijd een vorm van smaak. In iedergeval succes met je keuze :mega:

ik vind yamaha ook het mooist klinken.
en ALS ik nu een pianootje van de zaak mocht uitkiezen zou'k voor
een p250 gaan. Daar zitten hele mooie klankies in en het klavier is ook heel tof.
(wel 'stevig' dus als je ineens swapt naar een 'gewoon' sint-klaviertje is de kans groot
dat je de veel lichter-spelende toetsen naar china beukt)8D

Hallo daar .. de PF 1000 is een Clavinova CLP 150 in een ander kastje .. eigenlijk geen stagepiano maar huiskamerpiano. Ik heb hem bespeeld en moet zeggen dat het klavier en de sound van de P 250 mij veel beter bevalt.

De userinterface en de mogelijkheden van de PF 1000 komen vrijwel overeen met die van de P 250. Echter de P 250 heeft een unieke pianosound (moet je van houden) die heerlijk punchy is.
Het klavier van de P 250 vind je in geen ander actuele yamaha synth/piano/clavinova terug, zoals eerder gezegt voelt die fantastisch aan.

Eindconclusie is: PF 1000 is duurder heeft een 'minder' klavier uit de clavinovaserie en een andere grandpiano sample. Persoonlijk zou ik de P 250 kiezen vanwege de sound en aanslag .. een P 200 kan ook een goede optie zijn (de voorganger van de P 250/nog steeds in gebruik door blof en Marco Borsato band).

Suc6 met kiezen en luisteren/spelen

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou de Kawai MP8 niet wat zijn? Naar het schijnt is de actie van het toetsenbord heel erg goed.

kost bij www.musicstorekoeln.de € 1666 !
Dat is een piano die echt geweldig klinkt, 320 stemmig, heel gebruikersvriendelijk.
Veel mensen schrikken of moeten lachen bij de naam GEM maar laatst zag ik Rick Wakeman van YES op het podium met dezelfde piano. Bovendien moet je je eigen oren vertrouwen en kiezen voor kwaliteit, het feit dat er geen andere bekende naam opstaat (hoewel GEM natuurlijk al jaren aan de weg timmert) moet je niet afschrikken.
Het mooie is dat er erg goede samples inzitten en physical modelling, zowel acoustische als electrische piano's maar ook nog een hoop andere synth,bas etc-geluiden.
Niet zo'n moeilijke keuze lijkt mij, perfect toetsenbord, aftertouch, niet te geloven.
Ik zou het wel weten(en heb er inmiddels eentje).:luv:

Ja, dit beam ik heel zeker!!!

Ik heb er ook één. De piano sound vind ik echt zo'n beetje de mooiste in alle stage piano's. Dan heb ik het nog niet over de EP's, especially Rhodes. Die is echt awesome!!!!! Gebruik ik ook het meest.

Dit ding is ontzettend gebruiksvriendelijk. Kijk even wat tutorials en je weet wat ik bedoel. Je kan 4 sounds layeren en de coolste presets maken.

Over de aanslag zijn de meningen verschillend. Tegenwoordig zijn er betere te vinden kwa aanslag, maar hij komt ook alweer uit 2003.

Je houdt ook nog geld over :) Koop een mac ofzo :D Heb je ook gelijk je sequencer.

Back