8x analoog naar adat converter?

SpaceAgent202

Sinds 2001
vraag 1 :
bestaan er 8x analoog naar 1x adat (dus diezelfde 8 kanalen digitaal) converters?

zoja welke merken brengen die op de markt en waar moet ik op letten?

heb de adi 8 van rme al gezien maar die is veel te duur voor mijn budget..
het prijskaartje moet liefst niet boven 500 euro uitkomen.

Ik heb op verschillende forums horen beweren dat die Behringer unit niet zo goed klinkt
en dat het zeker niet het rack equivalent van de DDX mixer is (die naar het schijnt wel goed klinkt.)
Verder vind ik het vervelend dat de inputs op de voorkant zitten en dat er nog potmeters/voorversterkers
tussen zitten. Ik heb liever een 1:1 omzetting zonder knoppen.

Vandaar (en omdat de Behringer nog niet uit was) heb ik gekozen voor de Alesis AI-3 (E395 bij NM).
8 bal. in/uit, ADAT in/uit en 3 knoppen: aan/uit, -10/+4, en optical/analog to optical. Verder is ie 24 bits
en steekt ie qua geluid niet verkeerd af tegen mijn 01V96.
Minpunten: geen Wordclock i/o en wat white noise bij het uit- en aanzetten.

ik weet wel iemand die zijn alesis AI3 wil verkopen...
Ik weet alleen niet of hij hem los van z'n pulsar weg wil doen...
Als je wilt kan ik je e-mail wel aan hem doorspelen....
PB maar als je geinterreseerd bent..............

Weet iemand anders hoe die RME klinkt want die schijnen ook wel toppie dingen te maken qua dit type kastje.

Maar dat van die Behringers valt me tegen. Ik had gehoopt dat ze de AD/DA's van de DDX erin zouden knallen.
Misschien andere voorversterkers.

Wat een sukkels dan, om op dat soort onderdelen te beknibbelen.

Wie weet dat je die zelf kunt vervangen voor een betere.
Zo ken ik iemand die in een cheapo mixertje de opamps heeft vervangen door betere kwaliteit en hij voor een appel en ei een leuk mixertje heeft wat bijna niet ruist.

okee ik heb nu gehoord
behringer, marian, alesis
allen hebben geen wordclock aan boord...

wat zijn de voor of nadelen van wordclock aan boord van de converter en is dat per sé nodig?

Stukje advies: Bespaar niet op je converter!! Heb een AI3 van Alesis gehad, je weet wel, dezelfde Alesis als die het ADAT protocol uitgevonden hebben...Over converten moeten ze echter nog een hoop leren!! Ik zou zeggen trek je buidel en koop een RME! ....tenzij geluidskwaliteit je niet boeit...Het verschil tussen de AI3 en de ADI-8 Pro is enorm..Good luck

ik hoor alleen maar slechte verhalen over de goedkopere alternatieven.

zijn er ook nog goedkopere alternatieven die de moeite wél waard zijn?

Heb zelf een Fostex VC-8 liggen...... alweer behoorlijk wat ouder beestje, 8in/8out en 20-bit AD/DA (gooit dus gewoon wat bits weg als je 24-bit werkt). Tot zover het slechte nieuws......

Het goede nieuws: de VC-8 klinkt zeer verdienstelijk! Bijna zo transparant als de "vaste" I/O's op mijn Creamware-kaart, en kwa S/N en dynamiek fietst de VC-8 met zijn 20-bit zelfs de 24-bit Creamware I/O's voorbij! Zie een klein testje dat ik draaide in mijn studio.

Het beste nieuws: de VC-8 kost 2e-hands geen drol! Ik kocht mijne een jaar geleden voor 150 eurtjes inclusief 2 ADAT-kabeltjes. Moet dus wel voor 150 euro of minder te scoren zijn, en de Duitse discounters waren een tijdje geleden ook aan het stunten met de VC-8 voor onder de 190 euro NIEUW, dus check dat ook uit.

Krijg je 2003-kwaliteit? Nee
Krijg je beter-dan-DAT-kwaliteit: zeker!
Is dit ding 150 euro waard: ABSOLUUT!

hoe kunnen mensen nou beweren dat die behringer niet goed klinkt als ie helemaal nog niet uit is?? da's imho weer een stukje typisch behringer-bashing..... toen de DDX nog nie uit was zat iedereen ook al te beweren dat de convertors daarin brak zouden zijn, nou die mening is snel bijgesteld...

Misschien voor een ander topic maar zorg dat je wordclock 100% is...Als je dan toch 24bit wilt werken wil je natuurlijk wel dat alle bitjes goed aankomen bij de verschillende apparaten. Een goede clock kan namelijk een beroerde converter soms nog middelmatig laten presteren...

Wordclock i/o is niet perse nodig als je de converter alleen
aan je geluidskaart of mengpaneel hangt, dan haalt ie z'n
clock uit het ADAT signaal. Als je meerdere (zeg meer dan drie)
apparaten digitaal verbindt dan word een wordclock aansluiting wel
essentieel omdat je dan in een sternetwerk alle apparaten dezelfde
clock kan sturen zonder te hoeven "daisy chainen".

Origineel geplaatst door Backdrop
Wordclock i/o is niet perse nodig als je de converter alleen
aan je geluidskaart of mengpaneel hangt, dan haalt ie z'n
clock uit het ADAT signaal. Als je meerdere (zeg meer dan drie)
apparaten digitaal verbindt dan word een wordclock aansluiting wel
essentieel omdat je dan in een sternetwerk alle apparaten dezelfde
clock kan sturen zonder te hoeven "daisy chainen".

als het clock-signaal niet superstrak is kan dit de kwaliteit van de convertors beinvloeden..daarom zijn er nu ook van drawmer en apogee low-jitter clocks op de markt

Origineel geplaatst door olafmol
hoe kunnen mensen nou beweren dat die behringer niet goed klinkt als ie helemaal nog niet uit is??

Hij's toch uit nu ?

Origineel geplaatst door olafmol
als het clock-signaal niet superstrak is kan dit de kwaliteit van de convertors beinvloeden..daarom zijn er nu ook van drawmer en apogee low-jitter clocks op de markt

Ja da's waar, maar wat kosten die dingen dan ? Kan je denk beter meteen een betere converter kopen :confused:

net volgens mij idd...maar ik kan nergens wat vinden over user-experiences...ben wel benieuwd..iemand links/quotes?

ok ik heb net ff gemailed met een gast die de DDX samen met 2 x een ADA8000 gebruikt voor live-dingen (geloof in de ministry) en die is ERG tevreden over de kwaliteit..hij kan ook geen verschil horen tussen de converters in de ADA8000 en die in de DDX...

Back