Multiple Identity Filter...

JohnnyBusca

rocket scientist
Via Analogue Heaven kreeg ik een link door naar een document waarin een Multiple Identity Filter beschreven wordt met een schema erbij. Het gaat hier om een CEM3320 filter chip, wel bekend van vele synths.
De CEM3320 is een 4 pole filter en meestal worden al die 4 stappen achter elkaar geplaatst met dezelfde cutoff frequenties, zodat je een 4x6db = 24db filter krijgt.

Wat ze hier doen is een schakeling rond de chip bouwen waar je de vier afzonderlijke poles op verschillende manieren kunt schakelen, dus parallel en of serieel, met verschillende frequenties. Daardoor krijg je verschillende vormen filters ipv de reguliere LPF, BPF, HPF en notch. Een beetje Matrix 12 achtig.

Doepfer heeft met de A-107 ongeveer hetzelfde.

Dit lijkt me een zeer interessant projectje. Ziet er niet al te ingewikkeld uit, en je kunt er toch leuke dingen mee bereiken, vermoed ik.

http://www.tonyblack.org/content/filter_MIF.pdf

Kent iemand nog meer van dit soort filters, toegepast in synths? Is dit wat een Syrinx zo bijzonder maakt?

Bron: Analogue Heaven : Frank Vanaman : http://www.crowncity.net/ratcave/Electro/MIF/mif.html

Attachments

• filterschema.jpg
    filterschema.jpg
    35,2 KB · Bekeken: 131
Da's een erug tof idee. Ik had ook de doefus A107 nog niet gezien. Dat is nog toffer omdat je tussen verschillende filtertypen kan morphen. Bij de syrinx heb je inderdaad ook een soort MIF maar zijn de routings zijn beperkt en schakel je niet met 6 dB maar met een heel filter. Het formant systeem had ook een module die 24dB-VCF heet die kan lowpass/highpass en 6 tm 24 db/oct. Ze zijn daarbij vergeten dat je ook nog bandpass kan. Dat filter is wel een goed startpunt als je geen CEM chips wil gebruiken. Met een SSM 2040 kun je denk ik ook een MIF maken.(niet dat die makkelijk te krijgen zijn, maar die klinken wel beter)

Origineel geplaatst door mono-poly
aaaaai jeroen repost die pdf please!
Excuses. Wegens een hacker had ik hem verplaatst.. Hij is weer terug.

Back