Ben het niet ermee eens dat het voor dummies is.. een aantal jaren terug werd hier ongeveer dezelfde vraag gesteld en die werd (netjes) beantwoord met bijv. "Ray of Light" van Madonna. Omdat die mix technisch gewoon steengoed in elkaar zit. Daar hoef je a) niet voor van Madonna te houden b) een dummie voor te zijn.
Als (echte) muzikant zijnde -vind ik- dat je over dat soort BS heen moet stappen en alles, maar dan ook alles, zou moeten verwelkomen waarvan je denkt dat het je helpt, verder brengt, verrijkt ; zonder aanziens des muzieks, ook de kut muziek dus. En dus ook referentie tracks.
Je zegt ook niet dat het spelen van "covers" is voor mensen zonder inspiratie van zichzelf ; ook van coveren leer je enorm veel, is geen verloren tijd en zeker niet inspiratieloos
De TS vraagt niet: "Weet iemand een goede referentie track want ik snap er de ballen van"
Hij vraagt of mensen goede referentie tracks kennen, om daarmee (waarschijnlijk) :
- de speakers/monitors goed te leren kennen
- voor de mensen (cq publiek) waar hij zijn muziek aan wilt laten horen een fijne(re) mix te maken zonder dat ze naar de knoppen hoeven te grijpen voor meer/minder bas e.d.
- te kijken of je
met de skills die je hebt om een goede mix te maken in de buurt kan komen van een profi mix
- wat beetje binnen de grenzen is, in genre (om je daar vervolgens aan te conformeren,
of juist van af te wijken.. )
enz
Hoe weet je waar je van afwijkt, als je wat gangbaar is nieteens kent? Hoe kun je zeggen (alsof op een eiland zonder enige invloed) dat je volledig je eigen ding doet, als je in werkelijkheid (bewust / onbewust) constant aan invloed onderhevig bent? Ik geloof daar niet zo in, niet iedereen is een R.D. James die zich (kennelijk) in totaal isolement tot geniale briljantie kan verheffen of wat dat ook moge wezen.. nee ook R.D. James, beste vent, is onder muzikale invloed van anderen, you bet. EN ook hij heeft vast zijn referentie tracks
Infected Mushrooms is overigens idd erg goed