Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Referentietracks zijn voor dummies, gewoon je kamer inmeten, akoustiek aanpakken, 100% zeker weten dat je goed zit en je eigen ding doen.

Referentietracks zijn voor dummies, gewoon je kamer inmeten, akoustiek aanpakken, 100% zeker weten dat je goed zit en je eigen ding doen.

)Arv,
Meestal pak ik een track in een stijl waar ik aan werk. Je hoort zelf vaak wel wat je lekker vindt. Laat dat gevoel dan ook leiden zou ik zeggen.
Zelf gebruik ik tracks van artiesten zoals, Pink Floyd, Daft Punk, Roland Klinkenberg, Deadmau5, John Mayer, Jack Johnson, Chic, Kool & The Gang, Madonna, Michael Jackson, etc etc. Te veel om op te noemen eigenlijk.
Op deze manier kun je al heel ver komen. Zeker als veel ab-t en dat je weet dat je op moet passen met laag ;-)
Maar ik ben het wel eens met Jompo dat een goede ruimte en dito afluistering veel kan helpen.
Tevens ben ik van mening dat jarenlange ervaring ook een boel kan doen. Voorbeeldje: Bob Clearmountain en Bruce Swedien zullen niet snel een mix neerzetten die niet goed is. (Dat ze zelf misschien niet tevreden zijn daargelaten)
Ja, precies. Het hele pakket is belangrijk. Maar ja ik zal ook nooit een master worden
op dat vlak, dat weet ik gewoon. Dus benaderen is de key. En dan helpt een "leidraad".
mijn referentie is ... je hebt een beetje rechte room, dan doe je een gehoor luistertest 20 hz 20khz bijvoorbeeld op youtube en teken je met een pen de dippen/pieken die je hoort in een grafiek. dit is de absolute gehoor referentie (monitor room en gehoor). alles wat je faked werkt later tegen je. nou moet je dus die grafiek inverse doen .. dan heb je een juiste referentie kader. niets anders is beter.

![]()
Dit klinkt meer als de procedure voor het aanmeten van een gehoorapparaat (het compenseren voor de gehoorgebreken).
Is niet wat er doorgaans onder' referentie' in audio mixing wordt verstaan.
Maar misschien begrijp ik jouw verhaal verkeerd![]()
Of het mijne? Meten is weten heren, 99% van de mixen die hier gepost worden klinken gewoon KUT. Omdat 99% van de posters hier zit te kutten met 5.25" woofertjes in een kale vinex slaapkamer. En dan wil je horen dat rayofflight een goede referentie is.
Weet eerst eens waar je staat, hoe je keuzes vertalen, of je ze kan vertrouwen en ga dan eens nadenken over mix technieken.
.Serieus wat een gezeik weer.
Wat ik doe: Ik pak een paar referentietracks die het goed doet in het genre waar ik me in begeef (acid, electro, techno) en speel die tracks af in wavelab met de spectrum meter in beeld. Vervolgens maak ik screenshots en mix mn track zo uit dat de spectrum curve klopt met mn referentie screenshots.
Ik denk dat dit veel effectiever is dan een ruimte uitmeten en aanpassen voor tig duizend euro.
just my 5 cents.
-C-

Of het mijne? Meten is weten heren, 99% van de mixen die hier gepost worden klinken gewoon KUT. Omdat 99% van de posters hier zit te kutten met 5.25" woofertjes in een kale vinex slaapkamer. En dan wil je horen dat rayofflight een goede referentie is.
Weet eerst eens waar je staat, hoe je keuzes vertalen, of je ze kan vertrouwen en ga dan eens nadenken over mix technieken.
Denk je niet dat het daar fout gaat of kunnen we beter dit forum "het trendwatch forum" noemen. want dat lijkt er dan meer op.
maar mss ben ik veel meer artist dan producent en dat is goed . ieder zijn ding. Ik maak ook liever muziek op een "cobra" manier.

hoi
Ik heb geen enkel idee wat jij met bovenstaande bedoelt.
Ik gaf aan dat ik wellicht jouw verhaal verkeerd had begrepen en had verwacht dat je het nader zou uitleggen, maar blijkbaar kun je dit niet en kom je met deze flauwe opmerkingen.
Mijn fout dat ik jou serieus heb genomen; blijkbaar betekent artiest zijn voor jou dat je maar onzin kunt lopen uitkramen zonder dat iemand jou erop wijst, maar daar is niets artistieks aan.
![]()