Wat is jou mix "referentie"

:99% van de mixen die hier gepost worden klinken gewoon KUT. Omdat 99% van de posters hier zit te kutten met 5.25" woofertjes in een kale vinex slaapkamer.

Ah, 99% van de mixen van de synthforumleden klinken dus kut omdat men zit te kutten.

Rrrrrrrrrriiiight.. :D

Laatst gewijzigd:
hoi :doei:
Ik heb het op geen enkele wijze op jouw gemunt. Ik hoop altijd dat er weer iets nieuws komt en geen cloon van iets. Een reverentie van een ander track is eigenlijk iemand anders zijn gehoor. maar ook zijn gevoel. niets mis mee maar ik vind dat je op het laatst ook een beetje zelf moet experimenteren met volumes. en de eerst post bedoel ik dat je eerst moet weten wat gelijk is voor je kan gaan expirimenteren met volumes . als je al niet weet hoe hard een sound nou werkelijk staat kan je niet die sound op een eigenmanier in de mix zetten.

Dit bedoel ik nou; nu snap ik jouw punt en kan ik het helemaal onderschrijven. :okdan:
Zoals ook Raphie aangeeft; akoestiek in orde, je monitors kennen en de beperking/afwijking van jouw gehoor weten, geeft jou de basis waarmee je referentiemateriaal beter kunt beoordelen.

Dank voor jouw uitleg :halleluja

tsja laten we hopen dat het een trend is..

Zelf gebruik ik eigenlijk *bijna* nooit een referentie track, maar ja mijn mixes zijn eigenlijk ook altijd crap dus misschien moet ik het ook maar eens proberen. om eerlijk te zijn luister ik eigenlijk helemaal geen andere muziek dan mijn eigen muziek in de "studio".

tsja laten we hopen dat het een trend is..

Zelf gebruik ik eigenlijk *bijna* nooit een referentie track, maar ja mijn mixes zijn eigenlijk ook altijd crap dus misschien moet ik het ook maar eens proberen. om eerlijk te zijn luister ik eigenlijk helemaal geen andere muziek dan mijn eigen muziek in de "studio".

Funny, ik luister eigenlijk meer andere muziek dan mijn eigen! :D Ik vind luisteren van muziek in mn studio vaak prettiger dan in de huiskamer.. Meer detail.

Mooi hoe een potentieel interessante thread weer vakkundig de nek omgewrongen is...

Wat ook opvallend is, is dat er op de serieuze reacties bijna niet wordt gereageerd, maar wel op de OT posts.

Magic AB is trouwens een heel handige tool om te a/b-en tussen de eigen mix en die van de referenties. Switchen gaat heel gemakkelijk met een A/B knop (Magic AB op de masterbus), het scheelt het aanmaken van diverse referentiekanalen (aangezien je ze in de plug-in inlaadt) en je kunt de referenties ook loopen op specifieke punten. Daarnaast ook nog eens goed aan de prijs. :)

https://www.samplemagic.com/details/184/magic-ab

ik wilde gewoon rustig lezen wat mensen dan zoal zouden gebruiken als referentie, kon helaas niet over gezeik heen lezen of mijn bek houden (volgende keer maar weer wel, misschien).
ik gebruik het zelf weinig maar het kan je goed op weg helpen, degene die ik heb gebruikt zijn Egyptian Lover - Planet E voor een electro track en DJ Smurf - Gilrs voor een miami bass achtige track.
wat ik ook wel eens heb gedaan om aan een strakke structuur in een track the komen is een accapella nemen en daar omheen mijn eigen track afgemaakt. werkt goed!

:verkoght:
Of het mijne? Meten is weten heren, 99% van de mixen die hier gepost worden klinken gewoon KUT. Omdat 99% van de posters hier zit te kutten met 5.25" woofertjes in een kale vinex slaapkamer. En dan wil je horen dat rayofflight een goede referentie is.
Weet eerst eens waar je staat, hoe je keuzes vertalen, of je ze kan vertrouwen en ga dan eens nadenken over mix technieken.

Ik moest weer eens hartelijk lachen om je reactie. Luister, ff serieus: Wat jij op je zolderkamer doet, is leuk, maar is ZEKER GEEN PERFECTE AKOESTISCHE RUIMTE! Dat vertaalt zich ook in je mixen, want daarin is dat ook te horen in een goede ruimte.

Mixen zonder referentie is als autorijden zonder stuur. Zolang je rechtdoor moet, is er niet zoveel aan de hand, maar als je eens af moet slaan........

De mixen die hier op SF voorbij komen, klinken vaak helemaal niet veel slechter dan jou mixen Raphie. Een mix is goed, als de maker tevreden is. Een mix is een moment opname van wat je op dat moment kunt. Een half jaar later is een mix vaak veel beter te maken, omdat je dingen bijgeleerd hebt.

Een dure studio, super akoestiek en mega dure gear zijn helemaaaal geen garantie voor een goede mix. Soms maakt het het maken van een goede mix juist veel moeilijker. Gewoon omdat je veel meer informatie te verwerken krijgt. De ene dag is een mix top, de andere dag wat minder. That's life.

Maar op op het toppic terug te komen: Ik gebruik altijd een referentietrack uit de stijl waar de klant mee komt. Komt ie met n houseplaat, dan zoek ik een goed afgemixte houseplaat. Komt ie met een smartlap, dan zoek ik een goed afgemixte smartlap.

jayoverdose;1759651 kon helaas niet over gezeik heen lezen ![/QUOTE schreef:
welk gezeik was dat precies dan?

ik doe dat nooit maar alles is goed, voor dummies, akoestiek, dinosaurus reet aan de muur om het hoog te dempen, speakers moeten die zijn, labels jatten je geld, je bent gek als je daar geld aan uitgeeft, je moeder is je vader, bla bla reutel, mix te gek, electronische muziek is sowieso electronisch, nieuw is kut oud is kut kut kut kut kut

ik doe dat nooit maar alles is goed, voor dummies, akoestiek, dinosaurus reet aan de muur om het hoog te dempen, speakers moeten die zijn, labels jatten je geld, je bent gek als je daar geld aan uitgeeft, je moeder is je vader, bla bla reutel, mix te gek, electronische muziek is sowieso electronisch, nieuw is kut oud is kut kut kut kut kut

Owh, dacht ff dat het over Bass en mij ging.
Ff in het algemeen, minder op de man meer op de inhoud.
Mijn posts gaven goede tips, misschien niet zo spannend als het noemen van wat track titels, maar wel een gedeelte van de hobby waarvoor ieders producties beter wodrt. Ook het vergelijken met referentietracks zal je beter afgaan, omdat je simpelweg niet kan beoordelen/interpreteren wat je niet kan horen. Verder zal ik niet op de perssoonlijke opmerkingen hierboven ingaan, het is onnodig en ik ga me niet verlagen tot dat soort cat fights.

Doe er je voordeel mee (of niet)

Hahaha.. :)

Oh en qua referentie A-B ik mijn producties met een track die ik zelf goed vind. Bijvoorbeeld Gui Boratto's album III.

Of het album The English Riviera van Metronomy.. die klinkt ook erg mooi..

ik wilde gewoon rustig lezen wat mensen dan zoal zouden gebruiken als referentie, kon helaas niet over gezeik heen lezen of mijn bek houden (volgende keer maar weer wel, misschien).
ik gebruik het zelf weinig maar het kan je goed op weg helpen, degene die ik heb gebruikt zijn Egyptian Lover - Planet E voor een electro track en DJ Smurf - Gilrs voor een miami bass achtige track.
wat ik ook wel eens heb gedaan om aan een strakke structuur in een track the komen is een accapella nemen en daar omheen mijn eigen track afgemaakt. werkt goed!

Leuke referenties yup. :D

Dat van die accapella heb ik ook wel een paar keer gedaan. Best leuk om te doen ja.

Back