Online studio monitor vergelijking

Vermits het onmogelijk is om zulke boel speakers naast elkaar te testen( hun grote aanwezigheid beinvloedt de weergave al van een paar) en wat Raphie zegt ook klopt, val ik opnieuw in dezelfde gedachten. Tof, maar o zo onjuist als referentie. Zeker voor bij je thuis.
Het is gewoon onmogelijk om te vergelijken zoals we dat allen graag willen kunnen doen.
Zeker als je dan mogelijk ook nog andere stijl muziek luistert. Veel te veel factoren.
Het is ook,te traag, je zou met een klik een loop van een kort stuk moeten kunnen a-b en om de verschillen te horen. En dan nog dit: je eigen speakers al eens mono ge a-b 't? Al de mijne klinken verschillend tov de andere. Plots denk,je " ik verdoe mijn tijd, kan beter wat muziek gaan maken of luisteren :)"

grappig je snapt het principe niet. je moet alleen a/b en met het orgineel niet met een ander. je kan ze toch downloaden. zoals ik het heb gedaan is orgineel "loopen" op je eigen pc of mac . en dan skippen door de serie. hoor je iets dofs zoals in het begin orgineel dan moet het ook dof op jouw boxen klinken. klinkt iets keihard zoals de funkgitaar kijk je of van de funkgitaar even veel hoofdpijn krijgt als die uit het orgineel. ja dan is het goed krijg je meer of sneller hoofdpijn faille denk je wow dat klinkt goed.. faille.
jullie zijn veel te veel gefocust op de beste sound.

Als het werkt voor iemand is dat toch mooi? De een heeft wel wat aan die test de ander niet..

Verder hoor ik steeds weer hetzelfde theoretische geneuzel terugkomen die ik in ander threads ook al gecopy-paste zag.

'Perfecte akoestiek, 5" woofers zijn niks, REW' yeahyeah... het lijkt wel een langspeelplaat die steeds langskomt van opgelepelde internet kennis..

sommigen lijken met hun hersenen te luisteren ipv hun oren.
als mensen het karakter van monitoren die ze hebben (gehad) uit de test terughoren dan zegt dat al dat je iets over het karakter kan zeggen dmv deze test.
wat acid in de eerste post al zegt is dat het niet de optimale test is om een volledig beeld te krijgen. volgens mij hoeven we daar dus niet over te discussieren.
als het karakter van een monitor uit de test je totaaaaal niet aan staat is de kans erg klein dat ze je irl kunnen bekoren. kunnen we dat toegeven met zn allen? mooi :D

grappig je snapt het principe niet. je moet alleen a/b en met het orgineel niet met een ander. je kan ze toch downloaden. zoals ik het heb gedaan is orgineel "loopen" op je eigen pc of mac . en dan skippen door de serie. hoor je iets dofs zoals in het begin orgineel dan moet het ook dof op jouw boxen klinken. klinkt iets keihard zoals de funkgitaar kijk je of van de funkgitaar even veel hoofdpijn krijgt als die uit het orgineel. ja dan is het goed krijg je meer of sneller hoofdpijn faille denk je wow dat klinkt goed.. faille.
jullie zijn veel te veel gefocust op de beste sound.

Nee ik begrijp je niet. Je vergelijkt dus de originele, vs een 'opgenomen'
Tov je klank vd originele op je eigen set. Dus 't zelfde van klank, is 'welke speaker klinkt 't zelfde als mijn set die net 't origineel speelde'
Anyway. Ik laat het hier bij: als jullie er wat aan hebben, prima, veel plezier :mega:

P.S. Dit topic is niet bedoelt als plaats om de manier van testen te bekritiseren. Het is volledig bekend dat dit niet de meest optimale manier van testen is echter geeft het wel de mogelijkheid om te vergelijken zonder 53 units je studio in te slepen.

Gaarne de discussie beperken tot de monitors dus. :)

Hierdoor heb ik mij in eerste instantie afzijdig gehouden.

Raphie kan heel kort door de bocht zijn en zelfs zeer ongenuanceerd in zijn uitspraken, wat niet betekent dat hij (altijd) ongelijk heeft.
Bovendien heeft hij in deze draad, behalve het 'niet discussieer' oproep te hebben genegeerd, niets verkeerds gezegd, en ik ben het in deze compleet met hem eens ( hij is dus niet de enige die er zo over denkt, maar misshien zij wij wel de enige twee :D).

Ik zal het hierbij laten om de topic te respecteren, maar mocht er de ruimte voor zijn, wil ik graag, met alle respect voor de opvattingen van de anderen, mijn mening toelichten.:)

Ik zal het hierbij laten om de topic te respecteren, maar mocht er de ruimte voor zijn, wil ik graag, met alle respect voor de opvattingen van de anderen, mijn mening toelichten.:)

+1.

Als het werkt voor iemand is dat toch mooi? De een heeft wel wat aan die test de ander niet..

Verder hoor ik steeds weer hetzelfde theoretische geneuzel terugkomen die ik in ander threads ook al gecopy-paste zag.

'Perfecte akoestiek, 5" woofers zijn niks, REW' yeahyeah... het lijkt wel een langspeelplaat die steeds langskomt van opgelepelde internet kennis..
Is geen theorie maar pure praktijk. Maar ik laat het hier verder bij.
Ik hoef geen gelijk hoor, leg alleen de valkuilen uit. Wat je daar mee doet mag je helemaal zelf weten, Mijn P2 is vandaag binnengekomen ga daar lekker mee stoeien :D

:dj:
Mijn P2 is vandaag binnengekomen ga daar lekker mee stoeien :D

super, iedereen is weer op hoogte. Wanneer kwam hij binnen? 's ochtends of 's middags?

Ik blijf bij de vraag: Heb je zelf de moeite genomen om te luisteren, ook al ben je overtuigd dat de theorie het ontkracht. Dit lees ik namelijk nog steeds nergens terug en dan blijft het een theorie vs praktijk discussie.

En eigenlijk vind ik de bijdrage aan een discussie zonder zelf te luisteren nogal flauw. Dan ga je met theorie lopen gooien terwijl je niet eens de moeite hebt genomen de praktijk te testen.
Op dat moment ben ik eerlijk gezegd van mening dat je alleen je gelijk probeert te halen op basis van kennis die je ooit hebt opgedaan en voegt dat niets toe aan dit topic.

De praktijk wijst namelijk uit dat dit wel degelijk een middel kan zijn om het karakter van monitors met elkaar te vergelijken.

P.S. Bij plaatsen wist ik al dat Raphie zich in deze discussie zou mengen. Het zou leuk zijn als dat niet alleen op basis van ingegoten theorie was maar ook op basis van eigen luisterervaring. :)
Theorie is namelijk alleen maar wat een ander heeft opgeschreven. ;)

ik heb zelf geluisterd, op m'n laptop, kon er niks mee, op m'n iPad, kon er niks mee, ff snel in de studio
kon natuurlijk de relatieve verschillen horen, maar zou er geen units op afschijven alle 3 gaven ook andere voorkeuren (dat is de valkuil ;) )
dat je verschillen hoort is het punt niet, wat je er mee moet is het punt wel.
je HD600 heeft een leuke 3dB bump rond de 3.5khz, klinkt daardoor lekker "open" een sound die jij lekker vindt. Nu luister je naar bijv Events die dat ook hebben, dat is dan 7dB op 3.5Khz, owhh denk je die Events klinken best schel... snappie, terwijl als je ze naast elkaar IPV OVER ELKAAR (dat lijkt iedereen hier te ontgaan!) ze misschien wel exact je smaak zijn......

Het is als je figuur beoordelen in een lachspiegel en de lachspiegel dan maar even weg proberen te denken..... dit ook nog eens door dichterbij en verder af te gaan staan, vergelijk dat met met het verschuiven van je monitoren...

Nee dat ontgaat niemand dat is nu juist het grappige.

Zoals inmiddels al zo'n 10x aangeven kan dit in geen enkel geval een monitor luisteren in je eigen ruimte vervangen. En als het goed is ken je je eigen afluistering en omdat je steeds dezelfde afluistering gebruikt in de vergelijking heeft wat je hoort t.o.v. elkaar exact dezelfde "kleuring". Dat geeft je een heel behoorlijk idee van het karakter van een monitor.

Luister de Adam A serie voorbeelden en je hoort een boxy en behoorlijk forward monitor, precies zoals de A serie in de praktijk is. Luister de Genelec voorbeelden en je hoort een monitor die veel laag geeft en een dip in het mid heeft met weer een bump in het hoog. Exact wat je bij Genelec hoort als je deze in het echt beluisterd.
Luister de Behringer voorbeelden en je hoort een weergave met modderig en ongedefinieerd laag, wederom precies wat je hoort als je een Behringer monitor in het echt gaat beluisteren.

Dus: nee het is geen exacte weergave van hoe de monitor zal klinken in jouw ruimte en zo moet je het dus ook niet gebruiken. Het is echter wel een weergave van de karakter verschillen tussen de verschillende modellen in de test. Welke kleuring de afluistering die je gebruikt ook geeft, de onderlinge verschillen zijn zolang je steeds hetzelfde gebruikt om af te luisteren gelijk.

Ondankt alle theorie blijkt in de praktijk toch dat de karakteristiek van een monitor redelijk accuraat kan worden afgelezen uit deze test.

Je probeert er een exacte wetenschap van te maken en niemand heeft ooit beweerd dat je het zo moet of kan hanteren. Totale onzin is het echter ook zeker niet. :)

Ja, maar met een HD600 kan je het laag bijv al niet beoordelen
Het enige wat deze test doet, is je een idee geven BINNEN HET BEREIK VAN JOUW WEERGEVER hoe de speakers zich onderling verhouden (waarbij je dan ook nog eens door alle manco's van je eigen weergave heen moet prikken) je kan er dus geen speaker mee selecteren omdat de speaker die je op basis van deze test uitsluit, zo maar eens de speakers kunnen zijn die wanneer daadwerkelijk in jouw ruimte het beste klinken. ;)

Ik ben het dit keer echt 110% met Raphie eens.

Geluid van monitors en daarbij opgeteld weer je eigen monitors karakter waardoor je het dan weer luistert kun je echt niets mee. Dit is een van de meest onzinnige tests waarvan ik ooit gehoord heb. Via een superneutrale referentie hoofdtelefoon heb je er misschien nog IETS aan, anders helemaal NIETS.

Deze test komt neer op wiskunde

"+" x "-" = "-"
"-" x "+" = "-"
"-" x "-" = "+"
"+" x "+" = "+"

Als je dit nu toe past op het luisteren naar deze test, en de eerste "+" of "-" zijn de speakers uit de test, en de tweede "+" of "-" zijn jouw monitors waarop je naar de test luistert, dan weet je dat je nooit echt weet wat je hoort en je aan deze test echt niets hebt.

Heb je zelf geluisterd op iets enigszins representatiefs (waarvan je het geluid kent) en ken je enkele van de merken/modellen in de test?

P.S. Ik snap de theorie achter de argumenten volledig, wees gerust. :)
Verder moet iedereen er vooral mee doen wat hij of zij zelf wil.

Laatst gewijzigd:
Ik ben het dit keer echt 110% met Raphie eens.

Geluid van monitors en daarbij opgeteld weer je eigen monitors karakter waardoor je het dan weer luistert kun je echt niets mee. Dit is een van de meest onzinnige tests waarvan ik ooit gehoord heb. Via een superneutrale referentie hoofdtelefoon heb je er misschien nog IETS aan, anders helemaal NIETS.

Dit is een vergelijking, geen test lijkt mij.
Das wel een verschil.

Dit is een vergelijking, geen test lijkt mij.
Das wel een verschil.

De spijker op zijn kop! :okdan:

En....hoe wil je een vergelijkjng maken zonder het materiaal te testen? :?
Om een vergelijking te maken, moet je de criteria waarop je de vergelijking gaat maken definieren, waarna je gaat TESTEN hoe, op basis van die criteria, de verschillende items zich verhouden t.o.v. elkaar.
Dus testen is een belangrijk onderdeel, zo niet de basis, van welke vergelijking dan ook!
Zonder (goed) te testen kun je helemaal niets vefgelijken.

Dat is een van de redenen waarom die vergelijking al in de basis al mank gaat.

Man man man, de topicstarter meldt er nog netjes bij:

"P.S. Dit topic is niet bedoelt als plaats om de manier van testen te bekritiseren. Het is volledig bekend dat dit niet de meest optimale manier van testen is echter geeft het wel de mogelijkheid om te vergelijken zonder 53 units je studio in te slepen.

Gaarne de discussie beperken tot de monitors dus.
"

Willen alle azijnpissers dus stoppen met commentaar leveren? Hoe moeilijk kan het zijn om dit te respecteren? Blijf ontopic of ga lekker tegen je moeder zeuren waarbij je hoogstwaarschijnlijk nog woont.

Leuke vergelijking! Ik heb altijd al willen weten hoe groot de verschillen waren tussen verschillende Genelec monitoren. Bij de een hoor je een stuk meer laag dan de ander.

Grappig dat niemand zich afvraagt met wat voor microfoons deze test is opgenomen... :bekdicht:

Maar ik vind het wel een goed initiatief.

Ze hebben er ook eentje met hoofdtelefoons trouwens..
Die vind ik niet erg overtuigend want ik heb een Sony MDR 7506 liggen en de laagweergave dan dat ding is extreem hard, maar dat is in deze opname niet terug te horen. (Ook hier vraag ik me de setup weer af).

Back