Online studio monitor vergelijking

Man man man, de topicstarter meldt er nog netjes bij:

"P.S. Dit topic is niet bedoelt als plaats om de manier van testen te bekritiseren. Het is volledig bekend dat dit niet de meest optimale manier van testen is echter geeft het wel de mogelijkheid om te vergelijken zonder 53 units je studio in te slepen.

Gaarne de discussie beperken tot de monitors dus.
"

Willen alle azijnpissers dus stoppen met commentaar leveren? Hoe moeilijk kan het zijn om dit te respecteren? Blijf ontopic of ga lekker tegen je moeder zeuren waarbij je hoogstwaarschijnlijk nog woont.

Leuke vergelijking! Ik heb altijd al willen weten hoe groot de verschillen waren tussen verschillende Genelec monitoren. Bij de een hoor je een stuk meer laag dan de ander.

Nou...... IK heb en werk op de Genelec 1039A (recentelijk) en in the nearfield de 1031A in een fullprof studio. Dus ik weet waarover ik praat en hoef echt geen azijnpisser te zijn. :P

Maar je hebt gelijk; ik zal geen commentaar meer op deze topic leveren, "my bad". :doei:

Jij bent er van overtuigd dat je er niks aan hebt, prima! Laat het rusten zodat een ander er wellicht wel iets aan heeft. :)

@arno:
hoezo sorry?
is dat om je ontbrekende argument te verdoezelen? :D
wat is er toch met mensen aan de hand die niets met dit vergelijk kunnen hehe

Het gaat er niet om of ik er iets mee kan of niet. Maar je zet mensen die DENKEN er iets mee te kunnen gewoon op het verkeerde been. Die deniken, hé, die of die klinkt echt super, maar ze horen een andere speaker over hun eigen speaker. Kijk naar mijn stelling over de vergelijking met wiskunde waar min x min plus is, en dan begrijp je me misschien beter.
Maar ik leg me er verder ook maar bij neer.

En die sorry was alleen omdat het inderdaad gevraagd werd, er niet over te discussieren. Maar deze test/vergelijking is gewoon te misleidend naar mijn mening, waar mensen zomaar heel snel onjuiste conclusies uit zouden kunnen trekken.

Je bent een goed mens Arno, maar mensen zijn er nog zelf (in persoon) bij als ze "deze" weet ik welke monitortjes gaan kopen. :gaap: er zijn idd mensen die zoeven 14oo euro uit hun portemonnee trekken zonder te kijken. Bij die personen maakt het ook niet echt uit lijkt mij.

Ik hoorde ook iets van welke mic .. ds een goei vraag. lijkt mij een ecm8000 die iedereen heeft. daar kanje de inverte gain opzetten. mijn eigenmonitors zijn ongeveer + en - 4 dB verschil in het laag en 5 dB in het hoog. dus wat scheelt het dan nog? een heleboel idd. als je dan nog alleen met het orgineel reflecteert en niet met kwaliteit. je kan wel een beetje horen hoe het klinkt. zoals iemand die zingt in een mic over een PA. Als ik naar U2 concert ga ga ik ook niet zeggen wat een pokke mic en PA hij mot in mijn oor schreeuwen want das het origineel. DUS wat je er aan hebt moet je zelf weten er is een groot verschil maar het verschil is aan zienlijk kleiner (das subjectief maar goed) . maar ik was gestopt met discussiëren dus punt.

Nee dre de mic<>De opgenomen monitor is één fail, het resultaat daarvan beluisteren op je eigen monitoren 2e fail. Denken daar iets nuttigs over te kunnen zeggen EPIC FAIL.

Het gaat er niet om of ik er iets mee kan of niet. Maar je zet mensen die DENKEN er iets mee te kunnen gewoon op het verkeerde been. Die deniken, hé, die of die klinkt echt super, maar ze horen een andere speaker over hun eigen speaker. Kijk naar mijn stelling over de vergelijking met wiskunde waar min x min plus is, en dan begrijp je me misschien beter.
Maar ik leg me er verder ook maar bij neer.

En die sorry was alleen omdat het inderdaad gevraagd werd, er niet over te discussieren. Maar deze test/vergelijking is gewoon te misleidend naar mijn mening, waar mensen zomaar heel snel onjuiste conclusies uit zouden kunnen trekken.

De inleiding (eerste post) geeft 100% duidelijk aan wat de insteek van de vergelijking is. Niet testen maar vergelijken wat het verschil in karakteristiek is in de gebruikte test setup. Aangezien je een baseline hebt met het originele nummer (dus zonder afspelen op een monitor) kun je dus vergelijken wat elke monitor weergeeft.

Ja de ruimte speelt een rol, ja de gebruikte opname apparatuur speelt een rol. Maar de monitor zelf dus ook en alleen al de standvastige claim dat het daarom niets zegt geeft aan dat alles wat variabel is de test beinvloed. Aangezien de monitor zelf ook een variabele is beinvloed dit het eindresultaat dus net zo goed.
Daarnaast kunnen we dus concluderen dat de overige variabelen in dit geval steeds gelijk blijven......

Overigens (en dit is gewoon te vinden op hun site):
While there’s nothing quite like hearing equipment (especially monitors) in your listening environment, with the help of DPA 4006 Microphones, Grace Design microphone preamps, Benchmark analog-to-digital converters, and an SIA Acoustics designed studio, we are getting some noteworthy results.

Er is echt niet zomaar rommel gebruikt voor de vergelijking. Tevens staat er een aanwijzing hoe deze vergeijking het meest effectief te gebruiken is (bijv. bij voorkeur over een goede koptelefoon en niet over laptopspeakers of zomaar een set monitors).

Ik vind het aantal aannames en vooral ook de drang om meteen te roepen dat het onzin is terwijl er niet eens serieus geluisterd is typerend. :)

En ik ben nu klaar met de "Experts"die perse een punt willen maken wat niet gemaakt hoeft te worden.

Laatste keer: Laat mensen zelf beoordelen wat ze er aan hebben. Er is (terwijl er een zeer dringend verzoek was dit niet te doen) kans geweest om je zegje te doen, we zijn het niet eens (omdat we het niet over hetzelfde hebben), PUNT!

Nee dre de mic<>De opgenomen monitor is één fail, het resultaat daarvan beluisteren op je eigen monitoren 2e fail. Denken daar iets nuttigs over te kunnen zeggen EPIC FAIL.

Had jij je Neumann O300's niet op de gok gekocht op basis van reviews en reacties op fora Raphie (prima monitor, maar dit meen ik mij te herinneren)? Heb je uberhaupt het proces van monitor selectie door middel van nauwkeurig luisteren al wel eens doorlopen?

Wat maakt jou de autoriteit op gebied van dit onderwerp en vanwaar de drang om je zo te profileren?

Wat ik wil zeggen is: Soms bestaat er meer dan theorie en forumpraat.......

Laatst gewijzigd:
1 common sense natuurlijk, de 0300 had ik al beluisterd ook. Is trouwens m'n B monitor, mains zijn TAD vloerstaanders. Nog een paar klasses hoger. Heb Daarnaast etterlijke jaren in audio retail gewerkt en meer spulleboel thuis gehad dan de meeste in een winkel.
Daarnaast me jarenlang verdiept in akoestiek. Dua ja ben daar na 44 jaar idd best wel kundig in geworden.
Maar je hoeft niet zo kundig te zijn om deze test (herstel "vergelijking" :D ) af te schieten, iedereen met een beetje verstand begrijpt dat direct. Arno en Jompo leggen het ook heel mooi uit.

1 common sense natuurlijk, de 0300 had ik al beluisterd ook. Is trouwens m'n B monitor, mains zijn TAD vloerstaanders. Nog een paar klasses hoger. Heb Daarnaast etterlijke jaren in audio retail gewerkt en meer spulleboel thuis gehad dan de meeste in een winkel.
Daarnaast me jarenlang verdiept in akoestiek. Dua ja ben daar na 44 jaar idd best wel kundig in geworden.
Maar je hoeft niet zo kundig te zijn om deze test (herstel "vergelijking" :D ) af te schieten, iedereen met een beetje verstand begrijpt dat direct. Arno en Jompo leggen het ook heel mooi uit.

Houd er vooral aan vast zou ik zeggen. Nooit openstaan voor manieren om dingen anders te doen (nogmaals, en dit is denk ik de 8e keer: het is geen vervanging voor zelf luisteren van een monitor).

Maar nu zitten we in een impasse. Jij noemt jezelf ervaringsdeskundige en beweert dat vergelijking onzin is terwijl andere mensen met een minstens zo "indrukwekkend" cv het een prima uitgangspunt maar geen vervanging voor zelf luisteren noemen. Wie heeft er nu gelijk? ;)

Het enige antwoord is dan ook: Niemand.....de genoemde argumenten zijn valide maar zolang je hier rekening mee houd en de vergelijking niet als absolute waarheid hanteert kan het een erg handig hulpmiddel zijn. :)

Laatst gewijzigd:
Ik sta juist voor heel veel dingen open, hiervoor ook, maar heb het beluisterd en het is niks.... dus tja dan kijken we weer verder. blijven hangen om iets dat niet werkt is ook zo wat.
echt mijn laatste bijdrage in dit topic. beloof het :)

ik zit ff te luisteren en vraag mij af wat de settings achterop de genelecs en yamaha's zijn. Staat er niet bij terwijl dit wel essentieel is gebleken in mijn eigen studio's.

Voor zover ik weet alles standaard (i.v.m. de grote hoeveelheid opnames die anders zou ontstaan) en inderdaad, dit zal per ruimte en type plaatsing nogal een verschil maken.

ik zit ff te luisteren en vraag mij af wat de settings achterop de genelecs en yamaha's zijn. Staat er niet bij terwijl dit wel essentieel is gebleken in mijn eigen studio's.

Dat is waar ook ja! Helemaal niet aan gedacht :D Je kan btw zo de goedkope monitoren eruit halen (dan hoor je weinig bas).

nog even voor de laatste keer dan
als je niks over het KARAKTER kan zeggen, relatief gezien, van de verschillende monitoren, helemaal niks, dan is er misschien wat met je oren.
waar IEDEREEN het over eens is is dat je geen eindoordeel kan geven. Dat de 'test' niets absoluuts weergeeft en dat je geen keuze moet maken op basis van alleen deze vergelijking.
Dus daar hoeft echt niemand van overtuigd te worden en ook niet van je fantastische expertise op dit gebied, wat dan een goed argument zou zijn op eoa manier.

de verschillende reacties mogelijk op deze vergelijking zijn:
1 je kan hiermee NIKS over de monitoren zeggen
2 je kan hiermee IETS over de monitoren zeggen
3 je kan hiermee ALLES over de monitoren zeggen

er is een groep met reactie 1 die reageert op alle anderen(die in groep 2 zitten) ALSOF ze in groep 3 zitten.
maar dat is niet zo. meerdere malen hebben de groep 2ers aangegeven in groep 2 te zitten en niet in groep 3, maar dat schijnt niet helemaal door te komen hehe.

mijn vraag aan groep 1 blijft eigenlijk of je werkelijk helemaal niets kan zeggen over het -relatieve- gedrag van de monitoren.

( het lijkt hier wel een chatbox
"we willen niet discusieren, laten we daar eens over discussieren, neen er wordt hier niet gediscussieerd, het is onterecht dat jij hierover discussiert ...."
opvallend veel moderatoren ook.
kortom een topic met hoog opvoedkundige waardes. )

wist niet dat die hd600 zo'n bobbel had in z'n frequentieverloop, nooit zo bemerkt
denk dat een koptelefoon inderdaad de beste vergelijkingsmogelijkheid biedt
het geeft in ieder geval een indruk en informeert, het is geen wetenschappelijke test, oke
welke monitor heeft de persoonlijke voorkeur ( wat de vraag van topicstarter toch )?

de verschillende reacties mogelijk op deze vergelijking zijn:
1 je kan hiermee NIKS over de monitoren zeggen
2 je kan hiermee IETS over de monitoren zeggen
3 je kan hiermee ALLES over de monitoren zeggen

er is een groep met reactie 1 die reageert op alle anderen(die in groep 2 zitten) ALSOF ze in groep 3 zitten.
maar dat is niet zo. meerdere malen hebben de groep 2ers aangegeven in groep 2 te zitten en niet in groep 3, maar dat schijnt niet helemaal door te komen hehe.

Doet me zooo hard aan deze track denken! :halleluja http://www.youtube.com/watch?v=pTAwXAi6aNA#t=167

coole test me like. Zo ongeveer heb ik het ooit ook gedaan :D

100% sluitend, nee. Alleen op basis hiervan kopen doe je toch niet.

Hoor dezelfde verschillen tussen speakers die ik ook bij luister sessies heb gehoord in de winkel in een niet perfecte omgeving (adams, neuman, krk ed)

Een mooie ondersteuning.

Back