Modulaire synthese in het onderwijs

T.I.E.G.

Herrieschopper
Volk van het goede leven,

Ik ben aan het overwegen om een paar kleine modulaire systemen te bouwen voor onderwijsdoeleinden.
Zowel vanuit een muzikaal als een natuurkundig standpunt kan dit zeer leerzaam zijn, maar vooral ook erg leuk.

Nu heb ik eigenlijk een hele simpele vraag:

Kun je een modulaire synth dusdanig patchen dat er interne schade optreed?
Of zijn er dingen die je echt NIET moet doen qua patching?

Ik wil mijn leerlingen gewoon lekker laten experimenteren, maar dit moet wel veilig kunnen.

Bedankt voor je antwoord.
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat iemand die echt geen idee heeft wat hij/zei aan het doen is twee outputs of twee inputs aan elkaar patched. Maar dat kan geen kwaad?

Doepfer garandeert dat er niets mis kan gaan. Wat je ook patched. Volgens mij hebben de meeste (in ieder geval de wat grotere en bekende) fabrikanten overal beveiliging in gebouwd. Zelfs bij de voedingsaansluiting, maar daar laat je de leerlingen toch niet aan zitten. Dus laat je leerlingen maar patchen.
Als je echt zeker van je zaak wilt zijn kun je natuurlijk altijd de websites van de fabrikanten van de modulen die je gaat gebruiken bezoeken.

Tof! Bedankt voor je reactie!
Ik zag al een paar mooie Doepfer systemen die in flightcases gebouwd zijn.
Het lijkt mij handig dat het tegen een stootje kan!

Aan de andere kant denk ik dat die semi-modulaire systemen van oa Pittsburgh en Analogue Solutions ook wel fijn zijn in deze situatie.

Mijn tip: zorg dat je er een oscilloscoop bij hebt.
Maakt de boel - met name wat er verandert door welke actie - een heel stuk inzichtelijker.

Overigens is de kans dat je wat beschadigt door verkeerd patchen erg klein.
Er waren vroeger een paar merken waar dat kon (Plan B is/was berucht) maar dat was een kwestie van verkeerd ontwerp. Overigens is het nog altijd wel goed om een paar basisregels in acht te houden - bijv. het juiste gebruik van multiples of stack cables - wat in tegenstelling tot populair geloof niet geschikt is voor het mixen van signalen.

Voor educatief gebruik zou ik vooral zorgen dat je degelijke, groter formaat spullen gebruikt.
Eurorack kan soms wel een beetje pielig en kwetsbaar zijn.
Het hoeft geen duur spul te zijn, studioklasse is overdreven, maar stabiel staande kasten, grote knoppen en duidelijke panelen met grote opdruk is wel aan te raden.
Kom je al gauw uit op 5U of zelfbouw spul.

Aan de andere kant, ik denk dat het meeste basis modulaire materiaal je zelfs met een Korg (mini) MS-20 wel uitgelegd krijgt. Hoeft dus niet duur te wezen.

Stacks ga is sowieso niet aan.
een oscilloscoop is inderdaad een must.
Ik heb ook al stiekem naar modulaire video-synths gekeken. Dat is ook wel erg bruut!
Ik heb inderdaad ook de MS-20 mini gechecked, maar zoals we weten heeft deze toetsen en ik wil het eigenlijk toetsen-vij houden en alles op sequencer basis houden (ik heb hier mijn redenen voor).

Ik heb eerder met Little Bits gewerkt(niet de synth kit), maar ik vind de bouwkwaliteit echt zeer laag.
Daarnaast geef ik ook zo nu en dan les op muziek opleidingen waar les in iets diepere synthese wel gewenst is.

Back