Hoe kan je het signaal van een clock divider omzetten naar control voltage

steffie268

Stamgast
...het signaal van een clock divider omzetten naar control voltage?...het idee is om bijv. vcf te moduleren met een golfvorm waarvan 1 cyclus bijv. 16 maten duurt...dus de clock divider moet op één of andere manier de lfo aansturen denk ik en die lfo gaat dan in de vcf?

denk het gevonden te hebben in n draad op n ander forum...gewoon zoiets als een vermona fourmulator gebruiken...

Niet doen, zet je vraag gewoon in de topictitel, dan hebben mensen er nog wat aan als ze zoeken.

Je kunt ook een 16-step sequencer aansturen en die in de vorm van een LFO programmeren, lag generator voor smoothing en hop.

Inderdaad, een clock synced LFO is de beste oplossing voor wat je wil.
Daar zijn er een aantal van, o.a. Ginko Tap Tempo LFO, Modcan Quad LFO, 4ms PEG en QPLFO etc.
Het gaat hier altijd om digitaal opgewekte LFO's, waarbij de interne berekening van golflengte wordt afgeleid van de gemiddelde tijd tussen een aantal clock pulses.
Met een (eenvoudige) analoge LFO is zo'n berekening een stuk lastiger precies te krijgen.

Hetzelfde scenario is ook wel te bereiken, binnen bepaalde beperkingen, met een clock divider en een eenvoudige non-clock synced LFO met oscillator sync / reset functionaliteit.
Dan laat je de pulse van de clock divider de LFO golfvorm dus herstarten op het gewenste moment, bijv. iedere 4 maten (de /16 clock out in dat geval, als je divider synct aan de clock van de sequencer).
Nadeel is dat je dan vaak wel duidelijk hoorbare 'sprongen' krijgt aan het eind van de cyclus, wanneer de LFO golfvorm niet wordt 'afgemaakt'. Vaak kan je dan met de hand wel weer corrigeren zodat het ongeveer 'rond' klinkt.

Maar, om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen, het signaal van een clock divider (een trigger of gate pulse) kan je niet zonder meer omzetten naar een control voltage dat gebruikt kan worden om oscillator frequentie direct aan te sturen (je kan 'n clock pulse wel in 'n LFO CV input stoppen, maar het brengt niet het effect wat je zoekt).

Laatst gewijzigd:
Reuze bedankt voor de antwoorden...
Ik vermoedde vannacht al dat die Fourmulator toch niet de oplossing was na de specs ervan te hebben gelezen...
Ik ga ns kijken naar de digitale clock synced lfo's die Hanz vermeldde...
En Yoozer je hebt gelijk hoor, voortaan zet ik mijn vraag in de topictitel...

Fourmulator werkt wel hoor, is ook een digitale LFO met tap / ping functie.
Zie de CLK IN jack helemaal rechts op het panel.

Vergelijk even met de Modcan Quad LFO, die is wat compacter en heeft een paar handige extra features.
Alleen niet goedkoop en de bediening is iets complexer. De Fourmulator is wat meer hands-on.

Budget tip blijft toch de Ginko TTLFO.

Laatst gewijzigd:
waar ik op proberen te letten heb is hoe "traag" je de lfo kan zetten, en bij de fourmulator dacht ik dat het 2 pulsen per minuut waren, terwijl 1 puls om de paar minuten van mij wel mag...denk dat de genoemde 4ms qplfo wel iets kan zijn...

met die tijden denk ik niet dat een lfo de juiste keuze is. een envelope met retrigger lijkt mij dan een betere keuze.

Als je tenminste bedoelt dat je je cv signaal een paar minuten wil laten stijgen en dan weer laten dalen.

Leuke tip dat met dual slews. Ik moet het zelf es proberen (pak m'n Maths wel als slew).
Toch is een tapped LFO wel makkelijker, ook als je voor andere waveforms gaat.

Waarom zou een LFO minder goed werken dan een envelope voor zeer lange cycles?
Juist een digitale LFO zou daar geheel geen probleem mee moeten hebben.
Ik snap 't echt niet, dus hoe bedoel je dat?

Modcan doet 0.003 Hz, dus da's iets van 1 cycle per 5 a 6 minuten even uit m'n hoofd...

Waarom zou een LFO minder goed werken dan een envelope voor zeer lange cycles?
Juist een digitale LFO zou daar geheel geen probleem mee moeten hebben.
Ik snap 't echt niet, dus hoe bedoel je dat?

Modcan doet 0.003 Hz, dus da's iets van 1 cycle per 5 a 6 minuten even uit m'n hoofd...

Ja goed punt Hanz, vanuit die hoek had ik het niet bekeken.
maar meer financieel. (tja blijf een hollander):D

Ik bedoel als je al een midi clocksignaal, een divider en een envelope hebt bv.

Maar goed voor 1/3 1/4 1/8 1/16 van het bpm bv dan is die clockdivider met slew limiters een beter optie,

Als je over minuten praat dan is tempo sync helemaal niet zo belangrijk. ik bedoel dan kan je ook met de hand (re)trigeren bv. dat kan dan met een lfo of envelope net zo goed.

Ik ben eigelijk wel benieuwd wat de OP in zijn rack heeft.

Back